ترامپ دادگاه را باخت، کتاب بولتون منتشر می‌شود

قاضی می‌گوید مخالف عدم انتشار کتاب است، هرچند ممکن است بولتون به آمریکا آسیب جبران‌ناپذیری بزند

گفته می‌شود که بولتون برای این کتاب دو میلیون دلار از ناشرش گرفته است

SAUL LOEB / AFP

یک قاضی فدرال در آمریکا با اقدام دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب افشاگرانه جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده مخالفت کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده خواستار صدور حکم فوری برای توقف انتشار کتاب خاطراتِ در دست انتشار آقای بولتون شده بود که حاوی افشاگری‌های تکان‌دهنده‌ای از وقایع داخلی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ است.

در حکم قاضی رویس سی لمبرت آمده است با آن که  آقای بولتون «امنیت ملی ایالات متحده را به بازی گرفته است» با جلوگیری از انتشار کتاب وی مخالف است.

او افزود: اقدام یک‌جانبه بولتون از لحاظ امنیت ملی به شدت نگران‌کننده است، اما ممنوعیت راه حل مناسبی نیست.

البته شاید حتی با این حکم دادگاه هم دردسرهای آقای بولتون هنوز به پایان نرسیده باشد.

در این حکم همچنین آمده ممکن است آقای بولتون مجبور شود دو میلیون دلار پیش‌پرداخت دریافتی بابت کتاب را صرف پرداخت جریمه کند و هم‌چنان در معرض خطر پیگرد بماند. 

آقای ترامپ بلافاصله پس از صدور این حکم دست به انتشار توییت‌های دنباله‌دار و عتاب‌آمیزی راجع به آقای بولتون زده و گفت که مشاور ارشد سابقم «کاملاً از دور خارج شده بود تا اینکه من احیایش کردم و به او فرصتی دوباره دادم.»

او نوشت: «دادگاه را از بولتون بُردیم. البته با این که حالا دیگر کتاب را پخش کرده‌اند و به طور غیررسمی به دست خیلی‌ از مردم و رسانه‌ها رسیده، قاضی بسیار محترم نمی‌توانست جلوی انتشارش را بگیرد... اما بیانیه‌‌ها و احکام محکم و قاطعی در بحث مالی و در مورد شکستن مرزها صادر شده است.»

او افزود: «بولتون قانون‌شکنی کرده و به همین دلیل عذر او را خواسته‌اند و ملامتش کرده‌اند و باید بهای سنگینی بپردازد. از بمباران مردم و کشتار خوشش می‌آید. حالا خودش بمباران می‌شود!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر نسخه‌هایی از این کتاب به دست رسانه‌ها رسیده و بیشتر مطالب جنجالی آن دیگر منتشر شده است.

این بخش‌ها شامل خاطرات بولتون است از وقتی که آقای ترامپ به شی جین پینگ رئیس جمهور چین «التماس کرد» با خرید حجم بیشتری از محصولات کشاورزی ایالات متحده به برنده شدن او در انتخابات ۲۰۲۰ کمک کند و به همتای چینی خود گفت ساختن اردوگاه‌های کار اجباری برای «بازآموزی» مسلمانان اویغور کار درستی است.

وزارت دادگستری دادخواست خود را به دادگاه فدرالی در واشینگتن دی‌سی ارائه داده و اعلام کرده بود که آقای بولتون و انتشارات سایمون اند شوستر فرایند معمول تمام دولت‌ها را طی نکرده‌اند تا مبادا در کتابی که یک معاون سابق رئیس جمهور نوشته اطلاعات طبقه‌بندی‌شده برملا شده یا اسرار ملی فاش شده باشد. 

در دادخواست دولت ترامپ آمده بود: «شرط استخدام (بولتون) در یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین سمت‌ها حفظ امنیت ملی دولت ایالات متحده بود اما حالا او می‌خواهد این قرارداد را به هم بزند و یک‌طرفه به این نتیجه رسیده که فرایند بازبینی پیش از انتشارِ کتابش به پایان رسیده و خودش به تنهایی تصمیم گرفته اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را منتشر کند.»

اما قاضی لمبرت در عین مخالفت با جلوگیری از انتشار کتاب گفت هم‌چنان امکان دارد حکم دیگری صادر شود که به موجب آن آقای بولتون مجبور شود دو میلیون دلار پیش‌دریافتی بابت کتاب را جریمه بدهد. هم‌چنین ممکن است بابت اینکه کتاب را پیش از طی فرایند بازبینی رسمی و اطمینان از نبود اطلاعات طبقه‌بندی‌شده منتشر کرده است تحت پیگرد قرار گیرد.

در متن حکم روز جمعه قاضی لمبرت آمده است: «به دلایلی که لازم نیست بیان شود، دادگاه دستور توقیف این کتاب خاطرات سیاسی و نابودی آن را در سطح ملی صادر نمی‌کند.»

«بولتون با قبول مسئولیت انتشار کتابش پیش از کسب تأیید نهایی از مقامات امنیت ملی ممکن است به واقع آسیبی جبران‌ناپذیر به کشور زده باشد. اما در عصر اینترنت حتی اگر چند نسخه از آن هم دست به دست شود می‌تواند محرمانگی را به طور جبران‌ناپذیری از بین ببرد.‌»

او گفت «به عقیده من متهم بولتون، با انتشار اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و نقض تعهدات توافق‌نامه عدم افشای اطلاعات، احتمالاً امنیت ملی را به خطر انداخته» و با انتشار کتابش پیش از گرفتن تأیید نهایی این قمار را باخته است.

او نوشت: «بولتون به این شکل قمار کرده که اگر حق با او باشد و کتابش حاوی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نباشد چنان که پیشتر اشاره شد دست بالا را خواهد داشت، اما اگر حق با او نباشد، همه منافع ناشی از فروش کتاب را از دست خواهد داد و علاوه بر این که امنیت ملی را به خطر انداخته، مسئولیت کیفری نیز متوجه او خواهد شد. بولتون اشتباه کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان