برچسب «دست‌کاری شده» توییتر بر ویدیوی توییت شده از سوی ترامپ

در عنوان این ویدیو آمده: ‌کودک نوپای وحشت‌زده، از دست بچه نژادپرست فرار می‌کند

توییتر به ویدیویی که دونالد ترامپ در حساب کاربری خود از کودک نوپای «نژاد پرست» و «اخبار جعلی»‌ منتشر کرده، برچسب «محتوای دست‌کاری شده» زد. 

آقای ترامپ شام‌گاه پنج‌شنبه، ویدیوی تحریف شده شبکه «سی‌ان‌ان» را توییت کرد که دو کودک خردسال را نشان می‌دهد، در حالی که در عنوان این ویدیو با غلط‌های املایی نوشته شده: «‌کودک نوپای وحشت‌زده، از دست بچه نژادپرست فرار می‌کند.» 

در ادامه عنوان این ویدیو، که به نظر اشاره‌ای است به اعتراضات اخیر علیه نژادپرستی نظام‌مند پس از مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس توسط یک مامور پلیس در ماه گذشته، نوشته شده: «مشکل آمریکا نیست، مشکل خبرهای جعلی است.» 

ویدیوی اصلی، که دو کودک نوپای سیاه و سفید‌پوست را نشان می‌دهد که به سوی هم می‌دوند و همدیگر را در آغوش می‌گیرند، در سال ۲۰۱۹ میلادی در شبکه‌های اجتماعی به سرعت پربیننده شد. 

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، این ویدیو را با این عنوان منتشر کرده بود:‌ «این دو کودک نوپا، به ما نشان می‌دهند که رفقای واقعی چطور هستند.» 

آقای ترامپ که هم این رسانه را مورد انتقاد قرار داده و هم معترضان را، این ویدیوی تحریف شده را روز پنج‌شنبه توییت کرد که یک کودک را طرف‌دار نژادپرست ترامپ معرفی می کرد. 

این ویدیو که برای نشان دادن فرار کودک سیاه‌پوست از دست کودک سفیدپوست، وارونه و معکوس شده، در ادامه حاوی پیام‌های ضد رسانه‌های خبری است. 

بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ویدیوی آقای ترامپ را دیده و ۳۰۷ هزار نفر نیز آن را بازنشر کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست‌های شبکه اجتماعی توییتر در این باره می‌گوید: «ما ممکن است به توییت‌ها برچسب محتوای ساختگی و دست‌کاری شده بزنیم، تا ضمن دادن پیش‌زمینه بیش‌تر به مردم، به آن‌ها کمک کنیم اصالت این توییت‌ها را تشخیص دهند.»‌

این شبکه اجتماعی به طور فزاینده اقدام به اجرای سیاست‌های خود علیه رییس جمهوری آمریکا کرده که در هفته‌های گذشته توییت‌هایش از سوی توییتر چندین بار سانسور و یا راستی‌سنجی شده است. 

توییتر ماه گذشته گفته بود آقای ترامپ درباره رای‌گیری پستی تقلبی ادعاهایی غیرقابل اثبات کرده؛ و این که اظهارنظرهای او درباره اعتراضات مینیاپولیس، «ستایش خشونت» بوده است. 

رییس جمهوری آمریکا که توییتر و دیگر شرکت‌های فناوری را به سانسور و حذف صدای محافظه‌کاران در شبکه اجتماعی متهم کرده، اواخر ماه مه میلادی گفته بود که قانونی معرفی می‌کند تا حمایت‌های حقوقی از این شبکه‌های اینترنتی را ضعیف و یا لغو کند. تلاشی فوق‌العاده از سوی آقای ترامپ برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی که او را مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

شبکه سی‌ان‌ان در بیانیه‌ای خطاب به رییس جمهور آمریکا گفت: «سی ان ان، این ماجرا را دقیقا همان طور که اتفاق افتاده، پوشش داد. درست مانند پوشش ما از جایگاه شما در رقابت‌ها (و تعداد حوزه‌های رای‌گیری). ما به انتشار حقایق به جای توییت ویدیوهای جعلی که از کودکان معصوم بهره‌برداری می‌کند، ادامه می‌دهیم. از شما دعوت می‌کنیم مانند ما عمل کنید. بهتر باشید.» 

این در حالی است که جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی در گزیده‌هایی از کتاب جدید خود، ادعا کرده آقای ترامپ روزنامه‌نگاران را افرادی «آشغال» خوانده که باید «اعدام شوند».

© The Independent

بیشتر از جهان