فیس‌بوک از ویژگی‌های جدید انتخاباتی خود پرده برداشت

این شرکت با راه‌اندازی یک «مرکز اطلاع‌رسانی انتخاباتی» قصد دارد شهروندان را به شرکت در انتخابات تشویق کند

زاکربرگ می‌گوید بهترین راه پاسخ‌گو نگه داشتن سیاست‌مداران صندوق رأی است - Ian Tuttle/Getty Images for Breakthrough Prize /AFP

فیس‌بوک قرار است ویژگی‌های جدیدی را جهت تشویق به شرکت در انتخابات (آمریکا) و آگاهی‌رسانی به رأی‌دهندگان، به نرم‌افزار خود اضافه کند اما هنوز هم حاضر نیست روی پست‌های آتشین دونالد ترامپ محدودیت بگذارد.

این شرکت با راه‌اندازی یک «مرکز اطلاع‌رسانی انتخاباتی» قصد دارد شهروندان را به شرکت در انتخابات تشویق و اطلاعات موثقی را در این باره عرضه کند.

در همین راستا، به کاربر اجازه داده می‌شود که برخی از تبلیغات سیاسی را غیر فعال کند، گرچه تأکید شده است که این ویژگی ممکن است کامل نباشد.

مارک زاکربرگ هنگام ارائه این خبر، به پرسش‌های مداوم درباره پست‌های غلط رئیس جمهور در فیس‌بوک نیز پاسخ گفت. ترامپ در یک سری پست فیس‌بوکی ظاهرا به ترغیب خشونت و ارائه اطلاعات غلط درباره انتخابات پرداخته است. اما زاکربرگ دوباره اعلام کرد که فیس‌بوک بر خلاف توئیتر، هیچ طرحی برای محدود کردن یا نشانه‌گذاری چنین پست‌هایی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز اطلاع‌رسانی جدید فیس‌بوک در تابستان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، در صفحات فیس‌بوک مردم در آمریکا ظاهر خواهد شد. در این انتخابات، دونالد ترامپ با جو بایدن به رقابت خواهد پرداخت.

به گفته فیس‌بوک، این سرویس اطلاعات را از مقامات رسمی انتخابات ایالتی و منابع محلی دریافت کرده و خبرهایی چون نحوه ثبت نام، مکان حوزه‌های رأی‌گیری و چگونگی رأی دادن از طریق نامه را ارائه می‌دهد.

این مرکز اطلاع‌رسانی، که از روز چهارشنبه روی صفحه فیس‌بوک - و بعدا در تابستان روی اینستاگرام - ظاهر خواهد شد، شبیه به همان مرکزی است که این شرکت در خصوص ویروس کرونا اوایل امسال راه‌اندازی کرد، که به وسیله آن مردم را در جریان خبرهای معتبر و اطلاعات رسمی درباره کووید-۱۹ قرار می‌داد.

فیس‌بوک و رئیس آن هنوز هم به خاطر حذف یا نشانه‌گذاری نکردن پست‌های غلط انداز ترامپ در خصوص رأی‌گیری از طریق نامه و پست‌هایی که، به اعتقاد بسیاری، مشوق خشونت علیه معترضان بودند، مورد انتقاد است.

زاکربرگ پیش‌تر نوشته بود «می‌دانم که بسیاری از مردم ناراحتند که ما پست‌های رئیس جمهور را حذف نکردیم، اما موضع ما این است که باید تا جایی که ممکن است از آزادی بیان دفاع کنیم مگر آن که باعث آسیبی مشخص شود یا با سیاست‌های صریح ما مغایرت داشته باشد.»

زاکربرگ روز سه‌شنبه هم، در بخشی از برنامه «امروز آمریکا» بر موضع خود تأکید کرد.

وی نوشت «نهایتا اعتقاد من این است که بهترین راه پاسخ‌گو نگه داشتن سیاست‌مداران صندوق رأی است. و من معتقدم باید به رأی‌دهندگان اجازه بدهیم خودشان به قضاوت و تصمیم برسند. به همین دلیل است که فکر می‌کنم باید عرصه را تا حد امکان باز نگه داریم و تلاش کنیم نرخ شرکت در انتخابات را بالا ببریم.»

منتقدان می‌گویند موضع فیس‌بوک در رابطه با آزادی بیان بیشتر به این خاطر است که نمی‌خواهد مقابل ترامپ و حامیانش بایستد تا بتواند به فعالیت‌های تجاری‌اش ادامه دهد.

دیپایان گاش، رئیس مشترک «طرح پاسخ‌گویی دیجیتالی» در دانشکده هاروارد کندی می‌گوید فیس‌بوک «دوست ندارد مانعی برای مردمی ایجاد کند که واقعا رئیس جمهور را قبول دارند و نظراتش را تقدیس می‌کنند.»

فیس‌بوک علاوه بر این مرکز اطلاع‌رسانی انتخاباتی، به کاربران اجازه خواهد داد تبلیغات سیاسی و اجتماعی را خاموش کنند. این تبلیغات با برچسب «پرداخت شده توسط» روی صفحه ظاهر می‌شوند که بیانگر این است که هزینه تبلیغ را یکی از نهادها یا افراد سیاسی پرداخت کرده است.

این گزینه در ماه ژانویه توسط فیس‌بوک معرفی شد اما تا امروز فعال نشده بود.

سارا شیف، مدیر تولید فیسبوک، با اذعان بر این که سیستم‌های این شرکت رسانه اجتماعی «کامل نیستند» کاربران را تشویق کرد اگر دوست ندارند، می‌توانند تبلیغات «پرداخت شده توسط» را فیلتر کنند.


گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان