رهبر جمهوری اسلامی: پاسخی به ترامپ نمی دهم

شینزو آبه: آمریکا خواستار مذاکره صادقانه است که به پیشرفت ایران کمک می کند

AFPشینزو آبه در ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی با حضور حسن روحانی

پس از روزها افزایش سطح انتظارها از دستاورد سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به ایران، پاسخ های آیت الله خامنه ای به پیام های دونالد ترامپ، حاکی از اصرار تصمیم گیرنده اصلی نظام بر مقاومت است. آنچه که از محتوای این دیدار برای انتشار در رسانه ها روی خروجی وب سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته، نشان دهنده تکرار مواضع چند هفته اخیر ترامپ از زبان آبه و واکنش های تکراری تر آیت الله خامنه ای است.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار صبح پنجشنبه با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت ،شخصا ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی داند و هیچ پاسخی هم برای او ندارد. او افزود:«جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد، زیرا هیچ ملت عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.»
آبه که قبل از سفر به ایران با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر اسرائیل تلفنی صحبت کرده بود، پیام ترامپ را به تهران منتقل کرده که گفته آمریکا قصد تغییر رژیم ایران را ندارد. به گزارش وب سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی او در پاسخ به این اظهارات آبه گفت:«اینکه ترامپ می‌گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است، زیرا اگر می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند.»
ترامپ پیش از این نیز به روشنی اعلام کرده بود آماده مذاکره با رهبران فعلی ایران است و ایران با همین رهبران هم می تواند کشور بزرگی باشد. او در جریان ملاقات اخیر با نخست وزیر ژاپن به طور تلویحی از میانجی گری توکیو در روابط تهران- واشینگتن حمایت کرده بود و بسیاری هدف سفر آبه به ایران را پادرمیانی بین ایران و آمریکا و کمک به فرونشاندن بحران توصیف کرده بودند.

آبه عصر چهارشنبه در ملاقات با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مورد درگیری تصادفی با آمریکا و عمیق تر شدن بحران هشدار داده بود. روحانی نیز گفت: تهران خواستار جنگ با آمریکا نیست ولی به هر حمله‌ای از سوی این کشور پاسخ قاطع می‌دهد.

گزارش وب سایت دفتر آیت الله خامنه ای حاکی از آن است که او در پاسخ به صحبت‌های نخست وزیر ژاپن مبنی بر درخواست آمریکا برای مذاکره درباره موضوع هسته‌ای، گفت: ما مذاکره کردیم و آمریکا زیر قرارداد زد، کدام فرد عاقلی با کشوری که زیر همه توافق ها زده دوباره مذاکره می کند. او در عین حال در واکنش به تاکید نخست وزیر ژاپن بر عزم آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، گفت:«فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته ای است، اما اگر قصد آن را داشتیم آمریکا نمی توانست مانعی ایجاد کند.»

او با اشاره به سخنان نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه آمریکا آماده مذاکره صادقانه با ایران است و این مذاکره موجب پیشرفت ایران می شود، گفت:«ما این حرف را اصلاً باور نمی کنیم، زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود و بدون مذاکره با آمریکا هم به پیشرفت خواهیم رسید. او تاکید کرد، از طریق مذاکره با آمریکا مشکلات ما حل نمی شود.