هدف آزمایش داروی جدید کرونا، درمان لختگی مرگ‌بار در رگ‌هاست

یک سوم بیماران بستری مبتلا به کرونا به لختگی خون دچار می‌شوند

محققان چینی در شن‌یانگ در حال تحقیق برای تولید واکسن کرونا، ۹ ژوئن- NOEL CELIS / AFP

در گرماگرم تلاش دانشمندان برای یافتن راه درمان ویروس کرونا، قرار است در بریتانیا داروی جدیدی آزمایش شود که ممکن است از انعقاد مرگ‌بار خون بر اثر کووید ۱۹ جلوگیری کند.

 این آزمایش که به «تی آر وی ۰۲۷» موسوم است به روی ۶۰ بیمار انجام خواهد شد. «تی آر وی ۰۲۷» مولکولی است که واکنش‌های ایمنی بدن را که تصور می‌شود موجب عوارض بسیار شدید در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است، هدف قرار می‌دهد.

یک سوم بیمارانی که با ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند به عارضه لختگی خون در رگ‌ها دچار می‌شوند که می‌تواند مرگ‌بار باشد.

دانشمندان تصور می‌کنند عدم تعادل هورمونی در خون که از عمل‌کرد ویروس «سارس کوو ۲» - ویروس کووید ۱۹ - ناشی می‌شود، موجب لخته شدن خون در وریدها می‌شود.

این آزمایش‌ها توسط دانشمندان در بنیاد قلب بریتانیا در محل دانشگاه امپریال کالج لندن انجام می‌شود که در جریان آن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به مدت هشت روز که دوره حاد بیماری در بخش مراقبت ویژه و اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی است، تحت نظارت قرار می‌گیرند.

به نیمی از بیماران داروی «تی آر وی ۰۲۷» و به نیمی دیگر دارونما داده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کار این مولکول – که توسط کارخانه ترِوینا تولید شده – احیای تعادل میان دو هورمون کلیدی است که فشار خون و عمل‌کرد رگ‌ها را تنظیم می‌کنند.

این تعادل توسط آنزیم «اِی سی ای ۲» حفظ می‌شود که ویروس «سارس کوو ۲» در هنگام فعالیت در بدن، آن را از کار می‌اندازد. در نتیجه، خون چسبناک شده و در سراسر بدن به ویژه در ریه‌ها لخته می‌شود.

تیم پژوهش‌گران این دارو معتقدند که داروی «تی آر وی ۰۲۷» می‌تواند این عدم تعادل هورمونی را درمان کرده و از شدت عمل‌کرد ویروس بکاهد.

این دارو پیش‌تر در درمان بیماران مبتلا به سکته قلبی استفاده شده و عوارض جانبی وخیمی نداشته اما موثر هم نبوده است.

دکتر کَت پالاک، پژوهش‌گر ارشد و پزشک متخصص در بخش واکسن‌شناسی دانشگاه امپریال کالج لندن که یکی از مسئولین این تحقیقات است می‌گوید: «باید این فرضیه را که کووید ۱۹ تنها یک بیماری تنفسی است کنار بگذاریم. این ویروس هم‌چنین عوارض مخربی بر سایر اندام‌های بدن از جمله رگ‌های خونی و قلب دارد.

در ابتدای این بیماری با شگفتی متوجه شدیم که کسانی که از نارسایی‌های قلبی و گردش خون رنج می‌برند در معرض خطر بیش‌تری هستند.»

دکتر دیوید اوُئِن، صدر این پژوهش، پژوهش‌گر ارشد بالینی و فارماکولوژیست بالینی در دانشگاه امپریال کالج لندن می‌گوید: «تحقیقات ما نقش مهمی در درک مکانیزمی دارد که ویروس کووید ۱۹ را چنین خطرناک می‌کند. این پژوهش‌ها می‌تواند عامل بالقوه درمان این بیماری باشد. این ویروس برای محقق‌ها چالش عظیمی است زیرا چیزهای بسیاری است که درباره آن نمی‌دانیم.

برای مبارزه با آن محتاج تلاش‌های جمعی هستیم. این پروژه، تیم‌های پاتولوژیست، ویروس‌شناس، داروشناس و پژوهش‌گران قلب و گردش خون را گرد هم آورده است.

جلب چنین طیفی از کارشناسان بهترین فرصت را به ما می‌دهد که راه درمان کووید ۱۹ را که سخت به آن نیازمندیم، پیدا کنیم.»

«تی آر وی ۰۲۷» یکی از چند دارویی است که در بریتانیا برای درمان وخیم‌ترین عوارض کووید ۱۹مورد آزمایش قرار گرفته است.

در اوایل ماه جاری، آزمایش به روی پنج داروی جدید آغاز شد که هر یک عوارض مختلف کووید ۱۹ را هدف قرار می‌دهد.

حدود سی بیمارستان در سراسر بریتانیا تحت نظارت برنامه «اَکورد» (برنامه تسریع پژوهش و تولید کووید ۱۹) در پروژه درمانی کووید ۱۹ شرکت دارند که هدف آن درمان صدها بیمار مبتلا به ویروس کرونا از راه‌های مختلف است.

پنج داروی مختلف برای درمان این عوارض تحت آزمایش هستند: هپارین (داروی رقیق‌کننده خون که در کلیه بیمارستان‌های بریتانیا استفاده می‌شود)، زیلوکوُپلان (جلوگیری‌کننده واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن)، کالکوئِنس (داروی التهاب شدید ریوی)، بِمسِن تینیب (داروی قوی ضدویروس) و مِدی ۳۵۰۶ (آمپول ضد التهاب).

این داروها از میان ۲۰۰ کاندید بالقوه درمان عوارض کووید ۱۹ انتخاب شده‌اند که اگر نتیجه آن موفقیت‌آمیز نباشد، دور دیگری از داروها مورد آزمایش گذاشته خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان