ایران جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی را به فرانسه نفرستاده است

فرانسه می‌گوید هنوز درخواستی برای بازخوانی و تحویل گرفتن جعبه سیاه دریافت نکرده است

بقایای بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین-Akbar TAVAKOLI - IRNA - AFP

به‌رغم ادعای ایران، سازمان تحقیقات سوانح هوایی فرانسه می‌گوید تاکنون درخواستی برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی دریافت نکرده است. این سازمان در عین حال گفته که حاضر است در صورت دریافت این تقاضا، آن را بررسی کند.

دو روز پیش خبرگزاری‌ رویترز به نقل از نماینده جمهوری اسلامی در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) اعلام کرد که ایران از این آژانس خواسته تا پس از آن که جعبه سیاه به کشور فرانسه منتقل شد، آن‌ها محتویات جعبه سیاه را بازخوانی کنند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و کادر پروازی بامداد روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، لحظاتی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی، هدف موشک‌های پدافندی سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.

همه سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی ساعتی پس از آن انجام شد که ایران در عملیات «انتقام خون قاسم سلیمانی»، چندین موشک به «عین‌الاسد»، پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرد.

قاسم سلیمانی در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شد.

شلیک موشکی به پایگاه عین‌الاسد هیچ تلفات جانی برای نیروهای آمریکایی، عراقی یا دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش به همراه نداشت.

گفته شده است که ایران چند روز پیش از اجرای این حمله موشکی، آمریکا، عراق و دیگر کشورهای عضو ائتلاف را در جریان عملیات خود گذاشته بود تا آن‌ها تمهیدات لازم برای حفظ جان نیروهایشان را اجرایی کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تا سه روز پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، شلیک موشکی به آن را رد و دلیل سقوط را نقص فنی اعلام می‌کردند.

نهایتاً ستاد مشترک نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای کرد اعلام که این رویداد در اثر «شلیک اشتباه موشک» رخ داده است.

ساعتی پس از انتشار این بیانیه، نیروی هوافضای سپاه مسئولیت این رخداد را بر عهده گرفت و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده این نیرو گفت که «گردن او از مو نازک‌تر است» و «همه مسئولیت این حادثه را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی که مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آنیم».

البته این فرمانده ارشد سپاه نه‌ تنها توبیخ نشد که در این مدت، در رسانه‌های رسمی بارها از او به‌ عنوان «شهید زنده» یاد شده و دستاوردهای نیروی تحت کنترل او به‌ شکل گسترده‌تری در تلویزیون رسمی ایران، پوشش تبلیغاتی پیدا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته، همه درخواست‌ها برای تحویل جعبه سیاه این هواپیما را بی‌پاسخ گذاشته بود و اکنون نیز مشخص نیست که نهایتاً این دو جعبه سیاه از ایران خارج خواهد شد یا نه.

در روزهای پس از این رویداد، مقامات در تهران اعلام کردند که جعبه‌ سیاه را به فرانسه می‌فرستند. اما مدتی بعد موضع آنها تغییر کرد و مقصد جعبه سیاه که تهران ادعا می‌کند بسیار آسیب دیده، اوکراین اعلام شد. اندکی بعد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ایران جعبه سیاه را تحویل نمی‌دهد و باید تجهیزات بازخوانی آن در اختیار ایران قرار بگیرد.

چندی پیش نیز ایسنا به نقل از مقاماتی که نام آنها را اعلام نکرد، مدعی شد اوکراین در پاسخ به پیشنهاد ایران تعلل کرده و جعبه‌ سیاه به فرانسه می‌رود.

بیشتر از