«رئیس ستاد ارتش آمریکا به فکر استعفا بود»

مارک میلی بابت حضور در کلیسا کنار ترامپ عذرخواهی کرده است

طبق برخی گزارش‌ها، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، به فکر استعفا از سمت خود بخاطر شرکت در مراسم بدنام‌شده عکس‌گیری کنار رئیس‌جمهور، دونالد ترامپ، در جریان اعتراضات بوده است.

این فرمانده ارتش آمریکا بابت شرکت در این مراسم عکس گرفتن در کلیسای سنت جانز عذرخواهی کرده است. برای برگزاری این مراسم، تظاهرکنندگان در اعتراضات مربوط به جورج فلوید در واشنگتن دی سی با گلوله‌های فلفلی از صحنه رانده شدند. 

او گفت: «چنان‌که بسیاری از شما شاهد بودید عکسی که من هفته گذشته در میدان لافایت گرفتم منجر به بحثی ملی درباره نقش ارتش در جامعه مدنی شد. من نمی‌بایست در آن عکس حاضر می‌بودم. حضور من در آن لحظه و در آن محیط این تصویر را ایجاد کرده بود که ارتش در سیاست داخلی دخالت می‌کند.»

او در بیانیه‌ای تصویری که روز پنجشنبه پخش شد گفت: «ما که لباس ملت خود را بر تن می‌کنیم از دل مردم‌مان می‌آییم. و می‌بایست اصل ارتشی غیرسیاسی را که ریشه‌هایی عمیق در جوهر و اساس جمهوری‌مان دارد بزرگ بداریم. و این کار آسانی نیست. زمان و تلاش و کار می‌برد. اما این شاید مهمترین کاری باشد که تک تک‌مان هر روز انجام می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای میلی پس از حضور در کنار رئیس‌جمهور در روز این عکاسی با نزدیکان خود احتمال استعفا از سمتش را مطرح کرد. 

به گزارش شبکه «ان بی سی نیوز» آقای میلی در روز اعتراضات به همراه معاون رئیس‌جمهور، مایک پنس؛ وزیر دفاع، مارک اسپر و وزیر دادگستری، ویلیام بار به همراه آقای ترامپ بودند. به گفته یک مقام ارشد دولت که نخواست نامش فاش شود، آقای ترامپ به فکر استفاده از «قانون شورش» برای توجیه فرستادن نیروهای فعال ارتش جهت سرکوب اعتراضات بود. اما این سه مرد با این پیشنهاد مخالفت کردند. 

این مقام ارشد گفت آقای میلی هنگام توضیح این‌که چرا استفاده از «قانون شورش» صحیح نیست به قدری پرشور عمل کرده که مشت‌هایش را تکان داده و صدایش را بلند کرده. 

آقای میلی ظاهرا به این علت در روز گرفته شدن عکس لباس نظامی بر تن داشته که در حال تدارک گزارش خود به دفتر میدانی پلیس فدرال (اف بی آی) بوده است. از این دفتر به عنوان مرکز فرماندهی پاسخ به اعتراضات در شهر استفاده می‌شده است. سپس از آقای میلی خواسته می‌شود که به مراسم رئیس‌جمهور در باغ گل‌های رز کاخ سفید مراجعه کند. 

یک مقام ارشد دفاعی به «ان بی سی نیوز» گفت: «ایشان در شهر بود و منطقی نبود که برگردد پنتاگون و لباسش را عوض کند.»

به گفته مقامات پس از استفاده از مواد شیمیایی و نارنجک‌های نورافشان علیه معترضین، آقای میلی می‌خواسته در عکس‌ها حضور نداشته باشد. اما بعدها فیلمی از او منتشر شد که دیدارش از نیروهای گارد ملی را هنگامی که لباس نظامی بر تن دارد نشان می‌دهد. این فیلم وسیعا به عنوان شاهدی بر دخالت فعال ارتش در سرکوب اعتراضات مورد استفاده قرار گرفت. 

آقای میلی پس از بررسی پاسخ مردم در رسانه‌های اجتماعی به حضور خود و خواندن نظریاتی که در مورد حضور ارتش در اعتراضات مطرح شد به این نتیجه رسید که باید پاسخی به این اوضاع بدهد و طبق شنیده‌ها به فکر استعفا هم بود.

© The Independent