اولین همکاری فیس بوک و «اف‌بی‌آی» برای هک کردن حساب یک کاربر

این فرد از شبکه‌های اجتماعی برای ارعاب، اخاذی و سو استفاده از دختران جوان استفاده می‌کرد

فیس‌بوک برای نخستین بار برای ردیابی یکی از کاربرانش با مقامات رسمی همکاری کرده است-Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

شبکه اجتماعی فیس بوک برای اولین بار به پلیس فدرال آمریکا کمک کرده تا یک حساب کاربری را که ما‌ه‌ها از این شبکه اجتماعی برای ارعاب، اخاذی و تهدید دختران جوان استفاده می‌کرد، هک کند. 

باستر هرناندز، که در دنیای مجازی به «بریان کیل»‌ معروف بود، از فیس بوک، ایمیل و امکان گفت و گوی اینترنتی، برای گرفتن عکس‌های برهنه دختران استفاده می‌کرده است. او نه تنها دختران جوان را تهدید به تجاوز و قتل می‌کرد، بلکه آنها را تهدید می‌کرد که درصورت امتناع از فرستادن عکس‌ها و ویدیوهایشان، به مدرسه آنها تیراندازی کرده و یا حتی بمب گذاری می‌کند. 

به گزارش «مادربورد»، آقای هرناندز همه این کارها را از طریق یک آدرس «آی پی» امن انجام می‌داد که تشخیص هویت او را دشوار می‌کرد. 

«مادربورد»‌ برای اولین بار گزارش داده بود که فیس بوک یک شرکت مشاوره امنیت فضای مجازی را استخدام کرد تا بتواند با تهیه ابزاری آدرس «آی پی» هرناندز را شناسایی کند. 

 آقای هرناندز سال‌ها به آزار و اذیت دختران جوان پرداخته است. 

در بعضی موارد او ادعا می‌کرد که تصاویر برهنه‌ای از دختران جوان دارد و بعد آنها را تهدید می‌کرد که اگر به خواسته‌اش عمل نکنند عکس هایشان را منتشر می‌کند. علاوه بر تهدید قربانیان و مدرسه‌های محل تحصیل آنها، او تهدید به تیراندازی به خانواده‌هایشان نیز کرده بود. 

در عملیات شناسایی او، یکی از مهندسان فیس بوک با شرکت استخدام شده مشاوران، برای تهیه ابزاری که بتواند آدرس آی پی این مرد را شناسایی کند همکاری کرد. ابزاری که بتواند از طریق روزنه‌ای به آنها امکان دسترسی به سیستم عامل ویدیوهای او به نام «تیلز او اس» را بدهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای هرناندز که سابقه هک کردن در سال ۲۰۱۷ را نیز داشته، امسال در مقابل اتهام‌هایی چون هرزه نگاری کودکان (پورنوگرافی کودکان) و نیز فشار، تهدید و فریب کودکان، اظهار گناه کرده و مقصر شناخته شد. 

به گزارش «مادربورد» این اولین باری است که فیس بوک برای ردیابی یکی از کاربران خود با مقام‌های رسمی همکاری کرده است، چیزی که حریم خصوصی و امنیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی را زیر سئوال می‌برد. 

سخنگوی فیس بوک پس از تایید همکاری این شبکه اجتماعی با «اف بی آی» و دفاع از این تصمیم، به «مادربورد» گفت: 

«تنها نتیجه قابل قبول برای ما این بود که باستر هرناندز بابت آزار و اذیت دختران جوان پاسخگو و مسئول شناخته شود. این مورد منحصر بفردی بود، چرا که او از شیوه پیچیده‌ای برای مخفی نگاه داشتن هویتش استفاده می‌کرد. ما گام های مهمی را در همکاری با متخصصان امنیت برداشتیم تا به اف بی آی کمک کنیم که عدالت را در مورد او اجرا کند.»‌

فیس بوک قصد ندارد از این شیوه برای پرونده‌های آینده استفاده کند، اما علت ردیابی هویت آقای هرناندز از سوی این شبکه اجتماعی، اقدامات جدی او علیه دختران جوان عنوان شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان