فیلم «بر باد رفته» به دلیل مفاهیم نژاد‌پرستانه،‌ از اچ بی او مکس برداشته شد

این فیلم محصول نژادپرستی زمانه خود است

این فیلم که در سال ۱۹۳۳ و براساس یک رمان کلاسیک طولانی ساخته شده است، در پی تظاهرات ضدنژادپرستی جهانی که در پی مرگ جورج فلوید جریان دارد، از اچ بی مکس برداشته شد 

فیلم «برباد رفته» به دلیل نگرانی‌های به وجود آمده از تعاریف نژادپرستانه شخصیت‌های سیاهپوست درآن، از پخش فیلم اچ بی او مکس برداشته شد. 

این فیلم که در سال ۱۹۳۳ و براساس یک رمان کلاسیک طولانی ساخته شده است، در پی تظاهرات ضدنژادپرستی جهانی که در پی مرگ جورج فلوید جریان دارد، برداشته شد. جورج فلوید در حالی که توسط افسر مینیاپولیس دستگیر شده بود، کشته شد. 

یک نماینده اچ بی او مکس به مجله ورایتی گفت که «بر باد رفته» محصول زمانه خود و نمایشی از تعصبات قومی و نژادی برخی است که متاسفانه در آن زمان در جامعه آمریکایی رایج بوده است.

«این تعاریف اشتباه بودند و امروز هم اشتباه‌اند. ما حس کردیم حفظ این عنوان بدون هیچ توضیح و متهم کردن آن مفاهیم، عملی غیرمسؤولانه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها ادامه دادند: «این تعاریف قطعا با ارزش‌های کمپانی وارنر در تضاد است. بنابراین زمانی که فیلم را به اچ بی او مکس برگردانیم بحث بافت تاریخی و محکوم کردن تعابیر نژادپرستانه مطرح خواهد شد. اما پخش آن، همان نسخه اصلی تولید شده خواهد بود چرا که از طرفی برخی ادعاها می‌گویند این تعصبات هرگز وجود نداشته است.

اگر می‌خواهیم عدالت بیش‌تر، مساوات و آینده‌ای متعلق به همگان خلق کنیم، اول باید تاریخ خود را پذیرفته و بفهمیم.»

«برباد رفته» مزرعه‌ای را نزدیک آتلانتا پس از جنگ داخلی ایلات متحده نشان می‌دهد. ستارگانی چون وویان لی، کلارک گیبل و الیویا دی هاویلند در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

هیتی مک دنیل اولین سیاه‌پوستی بود که جایزه اسکار را برای نقش مکمل برنده شد. او نقش «مامی» خدمت‌کار خانه را به عهده داشت.

وقتی اوایل امسال فیلم «انگل» به عنوان اولین فیلم خارجی جایزه بهترین اسکار را از آن خود کرد، رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به فیلم برباد رفته، به عنوان گزینه برتر اشاره کرد و گفت: «آیا می‌شود دوباره فیلمی شبیه بر باد رفته داشته باشیم؟»

اچ بی او مکس تنها شرکتی نیست که به دنبال اعتراضات ضدنژادپرستی به بررسی محصولات خود می‌پردازد. دیروز ۹ ژوئن شرکت‌های پخش فیلم دیگر نظیر نتفلیکس، بی‌بی‌سی آی پلی و بریت باکس اعلام کردند که سریال‌های «مت لوکاس» و «طرح ده ساله دیوید ویلیام» از مجموعه «بریتانیای کوچک» را از فهرست خود حذف می‌کنند، چرا که این سریال‌ها چهره‌های سیاه را برای نقش‌هایی انتخاب کرده‌اند که با نکوهش بیش‌تری روبه‌رویند.

© The Independent

بیشتر از فیلم