مبتلا به کرونا اما فاقد نشانه‌های بیماری

انتقال بیماری از فرد بدون نشانه‌های بیماری یا فاقد علامت به فرد دیگر «بسیار نادر» است

با توجه به گزارشات اخیر دولت سنگاپور، حداقل نیمی از مبتلایان جدید این کشور به کووید ۱۹، فاقد علائم بیماری بوده‌اند - Ali Khara via REUTERS

از مراحل ابتدایی ویروس کرونا، به همه گفته شد که از دو علامت اصلی ویروس آگاه باشند؛ درجه حرارت بالای بدن و سرفه‌های جدید پشت سرهم.

دولت در ماه مه اعلام کرد که از دست دادن حس بویایی و چشایی هم رسما به لیست علائم اضافه شده است.

اما گزارش‌هایی هم وجود داشت که بعضی از افراد مبتلا به کووید ۱۹ هم اصلا هیچ علامتی بروز نداده‌اند. یک تحقیق در مجله «انجمن پزشکی آمریکا» (جی ای ام ای) چاپ شد که نشان داد ۴۲ درصد از ۷۸ تماس نزدیکٍ بیماران کووید ۱۹ در بیمارستانی در ووهان چین، هیچ علائمی از این بیماری را بروز نداده‌اند. یکی از عواملی که باعث شد همه مردم به زدن ماسک وادار شوند، همین امر بود تا از پراکنده شدن بیماری توسط انتقال‌دهنده‌هایی که از بیماری خودشان بی‌اطلاع هستند، جلوگیری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بدون آزمایشات گسترده اطمینان از این‌که چه درصدی از مردم فاقد علائم بیماری هستند بسیار دشوار است. اما آیا این افراد برای سایر مردم که به این ویروس مبتلا نیستند، خطر محسوب می‌شوند؟

روز دوشنبه ۸ ژوئن مقامات سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند انتقال بیماری از فرد بدون نشانه‌های بیماری یا فاقد علامت به فرد دیگر «بسیار نادر» است.

فاقد علامت به چه معنی است؟

تعریف فاقد علامت یعنی «نداشتن هیچ علامتی که نشان از بیماری باشد» بنابراین اگر فرد فاقد علامت، به ویروس کرونا مبتلا باشد هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهد.

در ماه آوریل مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری در ایالات متحده (سی‌دی‌سی) گزارشی منتشر کرد و اظهار داشت بیمارانی که علائم بیماری را دارند برای جلوگیری از انتشار ویروس باید خودقرنطینگی را رعایت کنند. این موضوع براساس آزمایشات مطرح شد.

فاقد علامت بودن در صورت ابتلا به ویروس کرونا به چه شکل است؟

سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس (در مورد این نکته) گزارشی منتشر کرد که می‌گوید، ۸۰ درصد کسانی که به کووید ۱۹ مبتلا شدند، به طور تقریبی علائم خفیف داشته و یا فاقد علامت بوده‌اند، در حالی که ۱۵ درصد از موارد هم «شدید» گزارش شدند.

با توجه به گزارشات اخیر دولت سنگاپور، حداقل نیمی از مبتلایان جدید این کشور به کووید ۱۹، فاقد علائم بیماری بوده‌اند.

طبق اظهارات لارنس وونگ وزیر توسعه ملی و مدیر همکار گروه ویژه کووید ۱۹ در سنگاپور، «به ازای هر مبتلای دارای علائم حداقل یک مورد مبتلای فاقد علامت وجود دارد.»

اما اداره بهداشت و درمان می‌گوید، اغلب افراد مبتلا به ویروس کرونا حداقل یکی از سه علائم اصلی فهرست شده در سایت را دارند.

آیا فرد فاقد علامت می‌تواند ویروس کرونا را پخش کند؟

در تارنمای سی‌دی‌سی  گفته شده «گسترش بیماری فاقد علائم و شناسایی بیماری پیش از بروز علائم به خوبی مشخص نشده است.»

بیماری پیش از علائم به مواردی برمی‌گردد که در آن نشانه‌ها هنوز آشکار نشده‌اند.

این سازمان می‌گوید: «تحقیقات اپیدمی‌شناسی ثبت شده از سارس- کوـ۲ انتقال را در طول دوره نهفتگی و پیش ازبروز علائم بیماری نشان می‌دهد و سرایت در موارد فاقد علائم بیماری، در گزارش‌های دیگر اعلام شده است.»

سی‌دی‌سی به شکل خلاصه می‌گوید: «علی‌رغم توضیحات درباره سرایت موارد فاقد علامت، میزان شیوع سارس - کوـ ۲ در جمعیت، در موارد فاقد علامت بیماری یا پیش از بروز علامت بیماری نسبت به مواردی که علائم بیماری وجود دارد، مشخص نیست.»

روز دوشنبه ۸ ژوئن، دکتر ماریا کرکهوه از سازمان بهداشت جهانی گفت که اگرچه ویروس کرونا می‌تواند از افرادی که علائم بیماری را بروز نمی‌دهند منتقل شود اما این راه اصلی انتقال این ویروس نیست.

دکتر کرکهوه ريس بخش بیماری‌های نوظهور در مردم و بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، گفت: «با توجه به اطلاعاتی که داریم به نظر هنوز بسیار نادر می‌آید که فرد فاقد علامت بیماری آن را به فرد دوم انتقال دهد.

با وجود این تحقیقات بیش‌تری مورد نیاز است تا دانشمندان به درستی پاسخ دهند که آیا ویروس به راحتی توسط بیماران فاقد علامت پخش می‌شود یا خیر.

دکتر کرکهوه گفت: «ما  گزارش‌هایی را از کشورهایی داریم که در حال انجام ردیابی تماس مفصل هستند.

آن‌ها موارد فاقد علائم بیماری را دنبال می‌کنند. آن‌ها تماس‌ها را دنبال کرده و تاکنون مشاهداتی از انتقال به فرد دوم نداشته‌اند. بسیاری از این مشاهدات در مجلات منتشر نشده است.»

دکتر کرکهوه افزود که تمرکز بر ردیابی موارد دارای علائم بیماری به کاهش شیوع این بیماری کمک می‌کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان