آغاز مذاکرات بریتانیا و ژاپن با دستور کار پیمان تجاری

ژاپن یازدهمین شریک تجاری بزرگ بریتانیا و چهارمین شریک بزرگ این کشور در خارج از اتحادیه اروپا است

تا پایان دوره گذار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هفت ماه زمان باقی مانده است- Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

در حالی که فقط هفت ماه تا پایان دوره گذار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است مذاکرات بریتانیا و ژاپن در مورد توافق تجاری بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا امروز آغاز می‌شود.

ژاپن در حال حاضر یازدهمین شریک تجاری بزرگ بریتانیا و چهارمین شریک بزرگ این کشور در خارج از اتحادیه اروپا است.

به گفته وزرای دولت  بریتانیا این کشور به کمک این پیمان جدید می‌تواند از بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا رهایی یابد.

این گفتگوها در حالی آغاز می‌شود که دولت بریتانیا تحت فشار فزاینده قرار دارد تا با تمدید دوره گذار به اقتصاد بریتانیا کمک کند اما بوریس جانسون به هیچ وجه موافق نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به آن که مقابله جهانی با ویروس همه‌گیر کرونا همچنان ادامه دارد مذاکرات بریتانیا و ژاپن نیز دورادور و از طریق نشست مجازی تصویری انجام می‌گیرد.

هر دو کشور دوست دارند تا پایان امسال به توافقی دست یابند، ولی می‌گویند زمان‌بندی‌ها هنوز مشخص نیست.

مبنای هر توافق جدیدی که صورت بگیرد پیمان تجاری موجود بین ژاپن و اتحادیه اروپا است، اما به حوزه‌هایی مثل تجارت دیجیتالی هم بسط می‌یابد.

به گفته وزرای دولت بریتانیا این مذاکرات بریتانیا را یک گام نیز به هدف پیوستن به پیمان تجاری جامع و پیشرفته مشارکت سراسر حوزه اقیانوس آرام (سی‌پی‌تی‌پی‌پی) نزدیک می‌کند که از استرالیا تا شیلی را دربرمی‌گیرد.

به گفته دولت بریتانیا این پیمان تجاری دو جانبه می‌تواند تولید ناخالص ملی را در درازمدت حدود ۰.۰۷ درصد یا ۱.۵ میلیارد پوند افزایش دهد.

لیز تراس وزیر تجارت بین الملل بریتانیا می‌گوید: "این پیمان در تمامی مناطق و کشورهای بریتانیا فرصت‌های بیش‌تری برای کسب‌وکارها و افراد فراهم می‌کند و کمک می‌کند اقتصاد ما از چالش‌های اقتصادی بی‌سابقه ناشی از ویروس کرونا رهایی یابد." تاکاکی هاناوکا دبیرکل اتاق صنعت و بازرگانی ژاپن در بریتانیا نیز گفت باید در "نزدیک‌ترین فرصت" توافقی حاصل شود.

جاش هاردی قائم‌مقام مدیر عامل انجمن صنعت بریتانیا نیز می‌گوید ژاپن "فرصت‌های بزرگی" پیش پای کسب‌وکارهای بریتانیا گذاشته است.

© The Independent