ویلیام شانتر ۸۹ساله دردهایش‌ را با ماری‌جوآنا تسکین می‌دهد

بعضی داروها که از ماری‌جوانا تولید می‌شوند در درمان عوارض ناشی از شیمی‌درمانی و افزایش اشتها موثر هستند

ویلیام شاتنر (راست) هنرپیشه کانادیی که با مجموعه تلویزیونی «پیشتازان فضا» به شهرت رسید-Frazer Harrison / Getty Images via AFP

ویلیام شانتر گفته است که به دلایل پزشکی از ماریجوآنا استفاده می‌کند.

این بازیگر ۸۹ ساله از مشتقات گیاه ماریجوآنا نظیر سی‌بی‌دی (کانابیدیول) و تی‌آچ‌سی (تترا هیددروکانابینول) برای از بین بردن درد و تورم مفاصل خود استفاده می‌کند.

در گفت‌وگو با آژانس خبری «پی ای» این بازیگر فیلم «پیشتازان فضا» گفت: «من کمی درد و آسیب‌دیدگی دارم که چند سال قبل نداشتم. اما این را هم فهمیده‌ام که برای کمک به این دردها راه‌حل‌های خیلی زیادی وجود دارد که چند سال قبل راجع به آن چیزی نمی دانستم.»

او ادامه می‌دهد: «خوب تی‌اچی‌سی و سی‌بی‌دی و این قبیل چیزها، معجزه می کند. مفاصلم به دلیل آسیب‌دیدگی ورم می‌کند، کمی از این ماده را روی ان می‌مالم، و هنگام مالیدن، درد از بین می‌رود. این ماده جادو می‌کند.»

سی‌بی‌دی و تی‌اچ‌سی ترکیباتی‌اند که به‌عنوان «کانابینویدز» شناخته می‌شوند که در گیاه ماریجوآنا وجود دارد و در برخی مناطق ایالات متحده تحت شرایط خاص، قانونی است.

سی‌بی‌دی یک ترکیب شیمیایی غیرروان‌گردان است که در گیاه ماریجوآنا یافت می‌شود، در حالی که تی‌اچ‌سی ماده‌ای شیمیایی درماریجوآنا است که به مصرف‌کنندگان احساس سرخوشی می‌دهد.

خرید روغن سی‌بی‌دی در حال حاضر در بریتانیا، قانونی است و به عنوان یک مکمل در طیف وسیعی از میان‌وعده‌های خوراکی و مرطوب‌کننده‌ها گرفته تا در رفع برخی از مشکلات روزانه ناشی از درد و اضطراب فروخته و استفاده می‌شود. البته در بریتانیا محتوای تی‌اچ‌سی موجود، در طبقه‌بندی قانونی، نباید بیشتر از ۲ دهم باشد.

سانتر اولین چهره شناخته‌شده‌ای نیست که مصرف مشتقات ماریجوآنا را فاش می‌کند. در سال ۲۰۱۹ «الیویا نیوتن جان» آشکار کرد که از ماریجوآنای طبی برای مقابله با درد ناشی از سرطان پستان، استفاده می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرطان پستان این بازیگر اولین بار در سال ۱۹۹۲ تشخیص داده شد و در سال ۲۰۱۳ هم به طور پنهانی از پس نوع دیگر این سرطان برآمد. در سال ۲۰۱۷ نیوتون جان برای سومین بار به این بیماری مبتلا شد و در حال حاضر در اواسط درمان مرحله چهارم سرطان پستان است.

نیوتن جان پیشتر به مجله پیپل گفته بود: «این ماده به طرز باورنکردنی به جلوگیری از درد و خواب کمک می‌کند. این یک گیاه محشر و بدنام است، اما به بسیاری از افراد کمک کرده است.»

طبق تحقیقات مرکز حمایت از سرطان مک میلان، هنوز تایید نشده است که آیا استفاده از ماریجوآنا تاثیرات ضدسرطان دارد یا خیر. اگرچه این تحقیقات می‌گوید که برخی شواهد موجود در مواد شیمیایی ماریجوآنا به نشانه‌هایی چون حالت تهوع و درد کمک می‌کند.

مک میلان در تارنمای خود توضیح می‌دهد: «بعضی از داروها که با توسعه مواد شیمیایی ماریجوآنا به دست آمده‌اند، در درمان عوارض ناشی از شیمی‌درمانی کمک کرده و یا اشتهای فرد را افزایش می‌دهند.» 

اما این مطالعات در آزمایشات بالینی نتایج درهم آمیخته‌ای داشته‌اند و به دلیل این نتایج ترکیبی، احساس کلی متخصصان این است که درباره مواد شیمیایی کشف شده در ماریجوآنا و مزایای احتمالی آن، تحقیق بیشتری مورد نیاز است.

© The Independent

بیشتر از زندگی