نیروی دریایی آمریکا: پرچم‌های ائتلاف از اماکن عمومی برچیده شود

«این پرچم به کرات مورد استفاده گروه‌های افراطی و نژادپرست قرار گرفته»

عکس آرشیوی از رانندگانی در فلوریدا که در حمایت از پرچم ائتلاف، این پرچم را نصب کرده‌اند، ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۵۰- JOE RAEDLE/GETTY/AFP

نیروی دریایی ایالات متحده رسما دستور داد پرچم‌های جنگی ایالات موتلفه آمریکا از اماکن عمومی در ادارات و پایگاه‌های این نیرو برچیده شود و دلیل آن را استفاده از این پرچم توسط گروه‌های نژادپرست و تهدیدی علیه ارزش‌های محوری خود اعلام کرد.

در بیانیه‌ای که روز ۵ ژوئن صادر شد این نیروی نظامی گفت: «پرچم جنگی نیروهای ائتلاف تاکنون به کرات مورد استفاده گروه‌های افراطی و نژادپرست قرار گرفته است که اعتقادهای تفرقه‌افکن‌شان هیچ جایی در نیروهای ما ندارد. تاریخچه ما به عنوان یک کشور، و اتفاقاتی نظیر اتفاق خشونت‌بار سال ۲۰۱۷ در شارلوتزویل، حاکی از این تفرقه بر سر استفاده از پرچم جنگی ائتلاف است.» این پرچم توسط برخی از گروه‌های تجزیه‌گرای ایالات موتلفه آمریکا در دوران جنگ داخلی آمریکا به اهتزاز درآمد.

سرلشکر دیوید برگر، فرمانده نیروی دریایی در نامه‌ای در ماه آوریل با توضیح نیت خود برای ممنوع کردن این پرچم گفت که او کاملا بر ساخت یک نیروی جنگ‌جوی ویژه و منحصربه‌فرد متمرکز است که از تمام اقشار جامعه نیرو داشته باشد و اعضای آن باید یاد بگیرند که بتوانند دوشادوش یکدیگر عمل کنند و استدلال کرد این پرچم نمادین ثابت کرده است که توانایی تخریب و تفرقه‌افکنی در میان نیروها را داشته و باید برچیده شود.

او گفت: «می‌دانم که بسیاری از افراد معتقدند این پرچم نمادی از میراث یا غرور محلی است. اما در طرف دیگر هم از درد و رنج افرادی باخبرم که خاطرات فرهنگی و تاثیرات کنونی سال‌ها برده‌داری در کشورمان را به ارث برده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برچیده شدن این پرچم مصادف است با جنبشی که در سراسر کشور به راه افتاده و درصدد حذف و برچیدن نمادهای جنگ داخلی از اماکن عمومی در کل آمریکا است، از پرچم‌های ائتلاف به اهتزاز درآمده بیرون از ادارات دولتی گرفته تا مجسمه‌ها و بناهای یادبود دوران جیم کراو که به یادگار این هدف از دست رفته و رهبران ائتلاف حامی برده‌داری ساخته شده‌اند.

بعد از قتل جورج فلوید در بازداشت پلیس مینیاپولیس در تعطیلات آخر هفته یادبود، معترضان به مجسمه‌ها و بناهایی که در سراسر ایالات متحده برای گرامی نگه داشتن شکست ائتلاف تجزیه‌طلب به پا شده بودند، حمله‌ور شده‌اند و آن‌ها را با عبارات «جان سیاه‌پوستان هم اهمیت دارد» مزین کردند که باعث شد چندین ایالت حذف و برچیدن آن‌ها را در دستور کار قرار دهند.

رالف نورتام، فرماندار ویرجینیا از طرح خود برای برچیدن این یادبودها در پایتخت این ایالت خبر داد و رندال وودفین، شهردار بیرمنگام در ایالت آلاباما نیز گفت بعد از حذف بنای یادبود سربازان و ملوانان ائتلاف، به مرگ تهدید شده است.

در سال ۲۰۱۷، شهر نیواورلئان از اولین شهرهایی بود که به حذف یادبودهای دوران جیم کراو و ایالات موتلفه آمریکا دست برد، از جمله مجسمه سرلشکر رابرت ای لی و جفرسون دیویس، رییس‌جمهور ائتلاف، و هم‌چنین ستونی که یک جنبش سفید پوست افراطی را گرامی می‌داشت که یک دهه بعد از پایان جنگ داخلی قیام کردند. تظاهرکنندگانی که موافق برچیدن بناهای یادبود مذکور بودند برای چند هفته با گروه‌های سفیدپوست برتری‌طلب درگیر بودند و کارمندان شهر شبانه این مجسمه‌ها را از اماکن خود جدا کردند. مقامات شهر اکنون درصدد تغییر نام خیابان‌هایی هستند که به یادگار رهبران ائتلاف نام‌گذاری شده‌اند.

دستور نیروی دریایی شامل اماکنی نمی‌شود که این پرچم «نقطه محوری تمرکز» نیست و برای مقاصدی نظیر هنر یا آموزش به نمایش گذاشته شده است.

این دستور استفاده از پرچم را روی برچسب‌های خودرو، لیوان‌ها، البسه، پوسترها و دیگر موارد مشابه و هم‌چنین کشتی‌های نیروی دریایی، هواپیماها، خودروهای دولتی، ادارات و اماکن عمومی، از جمله دفاتر استخدامی ممنوع می‌کند.

این دستور از جانب سرلشکر جان جی برودمیدو، دبیر نیروهای نیروی دریایی حذف پرچم ایالاتی که این پرچم را در خود جای داده‌اند (مانند پرچم ایالت میزوری)، پلاک‌ خودروهایی که آن را به طور پیش‌فرض روی خود دارند، قبرستان‌های نیروهای ائتلاف و دیگر اماکنی را «که از فرماندهان انتظار می‌رود بسته به روح و نیت این دستور بهترین قضاوت خود را روا دارند» از این دستور مستثنی کرده است.

© The Independent