پدر مصری به بهانه کرونا دخترانش را ختنه کرد

مسئولین گفته‌اند پدر این سه دختر نابالغ را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد

دولت مصر ۸ سال پس از ممنوع کردن ختنه دختران، ارتکاب به آن را در سال ۲۰۱۶ جرم جنایی اعلام کرد- MOHAMED EL-SHAHED / AFP

در مصر مردی که دخترانش را با حیله تحت عمل ختنه گذاشته، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. او به دخترانش گفته بود پزشک برای تلقیح واکسن کرونا آن‌ها را ویزیت می‌کند.

مسئولین مصری گفته‌اند پدر این سه دختر را که همگی نابالغ هستند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. هر سه دختر گفته‌اند آن‌ها با حیله تحت جراحی قرار گرفته‌اند.

دفتر دادستانی مصر گفت این سه کودک انتظار داشته‌اند علیه بیماری کووید۱۹ واکسینه شوند، اما در عوض با تزریق داروی بیهوشی زیر عمل جراحی ختنه قرار گرفتند.

مادر این سه کودک که از پدرشان جدا شده بوده، پس از شنیدن ماجرای دخترانش مقامات مسئول را مطلع کرد. 

دولت مصر هشت سال پس از ممنوع کردن ختنه دختران، ارتکاب به آن را در سال ۲۰۱۶ جرم جنایی اعلام کرد.

دفتر دادستانی مصر گفته است دستور پیگرد پزشکی که عمل ختنه را روی کودکان انجام داده و نیز «محاکمه فوری» پدر کودکان مذکور را نیز به اتهام شرکت در جرم صادر کرده است.

در حال حاضر مجازات پزشکانی که دست به عمل ختنه دختران بزنند تا هفت سال حبس و اشخاصی که متقاضی چنین عملی شوند، تا سه سال حبس است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، از زمان تصویب قانون منع ختنه دختران در سال ۲۰۱۶، مرتکبین به ختنه دختران مجازات نشده و گروه‌های دفاع از حقوق زنان در مصر میگویند قانون ممنوعیت ختنه دختران به درستی به مورد اجرا گذاشته نشده است.

در سال ۲۰۱۶ تحقیقات صندوق کمک به کودکان سازمان ملل نشان داد که ۸۷ درصد زنان و دختران مصری میان ۱۵ تا ۴۹ سال – چه در جامعه مسلمان و چه مسیحی – ختنه شده‌اند.

فعالان حقوق زن ضمن استقبال از اقدام قاطع مقامات مسئول، می‌گویند تصمیم مادر این سه کودک به گزارش این جرم به مراجع قانونی نشانه بالا رفتن آگاهی مردم از لطمات ناشی از ختنه دختران است.  

انتصار السعید، رئیس مرکز اشاعه قانون در قاهره  می‌گوید: «مایه دلگرمی است که مقامات اقدام علیه ختنه دختران را آغاز کرده و مادران آگاهی بیشتری در مورد خطرات این عمل یافته‌اند.»

مایا مورسی، رئیس شورای ملی زنان مصر نیز از اقدام سریع دادستانی استقبال کرده و در توئیتی گفته است اقدام به ختنه دختران به هیچوجه نباید تحمل شود.»

ختنه دختران که شامل برداشتن بخشی یا تمام اندام تناسلی خارجی دختر است به عنوان تجاوز به حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است. 

ختنه دختران می‌تواند پیامد‌های بلند مدتی بر سلامت روان و جسم دختران از جمله عفونت مزمن، مشکلات عادت ماهیانه، نازایی، مشکلات بارداری و دشواری‌هایی در هنگام وضع حمل داشته باشد.

به گزارش یونیسف، دستکم ۲۰۰ میلیون دختر در بیش از ۳۰ کشور جهان تحت عمل ختنه قرار گرفته‌اند اما این گزارش  می‌افزاید آمار دقیقی از تعداد قربانیان در دست نیست.

گزارش بیشتر از بنیاد تامسون رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان