رهبر القاعده در شمال آفریقا کشته شد

ارتش فرانسه از انجام عملیات کشتن عبدالمالک دروکدل در مالی خبر داده است

سازمان القاعده کشته‌شدن رهبر خود را تائید کرده است-Hand-Out / AFP

عبدالمالک دروکدل، رهبر سازمان القاعده شمال آفریقا، در مرز مالی و الجزایر به دست ارتش فرانسه کشته شد.

سازمان القاعده کشته‌ شدن این رهبر خود را تائید کرده است.

روز جمعه، فلورانس پارلی، وزیر جنگ فرانسه، گفت که در عملیاتی که نیروهای فرانسه چند روز پیش انجام داد‌ه‌اند، عبدالمالک دروکدل کشته شده است.

دروکدل ، با نام مستعار «ابومصعب عبدالودود» در زمان تسلط شبه‌نظامیان در بخش‌هایی از مالی، رهبری این گروه را به دست داشت. این شبه‌نظامیان در سال ۲۰۱۳ و با مداخله نظامی فرانسه از بخش‌های تحت‌تسلطشان عقب‌نشینی کرده بودند.

پیش از این اعتقاد بر این بود که دروکدل در کوه‌های شمال الجزایر پنهان شده است.

القاعده تحت رهبری وی، چندین حمله مرگبار در آفریقا انجام داد. از جمله در سال ۲۰۱۶ هتلی را در پایتخت بورکینافاسو هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر شد.

در سال ۲۰۱۲، دستگاه قضایی الجزایر آقای دروکدل را به‌صورت غیابی به اتهام قتل، عضویت در گروه‌های تروریستی و دست داشتن در انفجار اماکن عمومی به اعدام محکوم کرد.

این اتهامات مربوط به سه حمله با استفاده از مواد منفجره در الجزایر در آوریل ۲۰۰۷ است که باعث کشته شدن ۲۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر دیگر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلام شورای امنیت سازمان ملل متحد، دروكدل خود متخصص مواد منفجره بود و بخش اعظم این مواد منفجره در عملیات تروریستی استفاده شد که به کشته‌ شدن صدها غیرنظامی انجامید.

وی به‌ عنوان رهبر القاعده در شمال آفریقا، در ربودن شهروندان محلی و غربی در چندین حمله به تونس، نیجر و مالی نقش مؤثری داشته است.

وزیر دفاع فرانسه در توییتر نوشته است که «بسیاری از نزدیکان دروکدل» نیز «خنثی» شده‌اند. او جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداده است، ولی احتمالاً منظور فلورانس پارلی این است که همراهان آقای دروکدل نیز در این عملیات کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان