علت سکوت هواداران سندرز در مبارزات انتخاباتی چیست؟

یکی از هواداران سندرز: احساس می‌کنم این سناتور «تحول‌خواهان را بلاتکلیف گذاشت»

برنی سندرز سناتور آمریکایی- Brittany Greeson/Getty Images/AFP

آدرینا بریتزکه از بیل کلینتون متنفر است و از مطرح کردن آن هم ترسی ندارد.

این رأی‌دهنده ۷۰ ساله اهل ایالت آرکانزاس رسما دموکرات است، اما خودش را مستقل می‌داند. او تمام عمرش را صرف سیاست و مسائل سیاسی کرده است.

خانم بریتزکه همزمان با خدمت رئیس جمهور اسبق به عنوان دادستان کل در ایالت آرکانزاس، برای او کار می‌کرد، و در سال ۱۹۷۹ هنگامی که او فرماندار ایالت شد، باز هم برای او کار می‌کرد. او در مصاحبه تازه‌ای با ایندیپندنت از انقلابی که کلینتون جوان و افکار برجسته‌اش در روح او پدید آورده بود یاد کرد تا این که همین کلینتون او و سایر تحول‌خواهان در آمریکا را مأیوس کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با یادی از مراسم معارفه رئیس جمهور اسبق در حضور سیاستمداران محلی و ایالتی گفت: «بیل کلینتون در آن زمان بسیار تحول‌گرا بود. اما وقتی برای ریاست جمهوری برگزیده شده، ۱۸۰ درجه تغییر کرد.»

بریتزکه معتقد است پس از نشستن کلینتون بر کرسی ریاست جمهوری، نئولیبرال‌ها افسار حزب دموکرات را به دست گرفتند و این گناه خود کلینتون و سیاست‌های سازمانی حزب دموکرات است که سیاست‌های چپ میانه بر امور غالب شد و کنگره در رابطه با معیارهای تحول‌خواهانه هیچ کاری جز چاپلوسی نکرد.

به گفته او، «حزب دموکرات سابقا حزب مردان فقیر بود اما وقتی بیل کلینتون قدرت را به دست گرفت، به آنها یاد داد که نئولیبرال شوند.»

بریتزکه می‌گوید حالا که سال ۲۰۲۰ شده است، سیاستمدارانی چون جو بایدن که نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری است، هیچ تفاوتی با کلینتون ندارد.

او با اشاره به حمایت سریع نامزدهای دموکرات از بایدن در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری و به دنبال آن ترجیح دادن او به برنی سندرز که موجب شد بایدن به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها در رقابت با دونالد ترامپ به مبارزات ادامه دهد، گفت: «همه اینها به دنبال حفظ وضع موجود هستند.»

او می‌گوید: «حزب دموکرات اصلا علاقه‌ای به تغییر ندارد. همه دارند پول درمی‌آورند. وضعیت در واقع برای بسیاری از دموکرات‌های رده بالا تحت حکومت ترامپ خیلی هم خوب شده است. دست‌کم به لحاظ مالی خوب شده است. هیچ کدام عملا مالیاتی نمی‌دهند.»

بریتزکه از هواداران سندرز بود و احساس می‌کند این سناتور «تحول‌خواهان را بلاتکلیف گذاشت»، چرا که حتی قبل از تأیید بایدن به عنوان نامزد اصلی از دور رقابت‌ها کنار کشید.

او با گلایه از سندرز می‌گوید که «او کاملا فرصت داشت از بایدن امتیاز واقعا خوبی بگیرد» و نباید در حمایت از معاون اول عجله می‌کرد. بریتزکه گفت ای کاش سندرز در رقابت‌ها باقی می‌ماند و بایدن را مجبور می‌کرد برای «سیاست‌های واقعا تحول‌خواهانه» نظیر تغییرات اقلیمی یا وام دانشجویان امتیاز بدهد.

معاون اول رئیس جمهور سابق در واقع پس از کنار کشیدن سندرز از دور رقابت‌ها، تغییرات مثبتی در سیاست‌هایش اعلام کرد نظیر مدیکر (بیمه درمانی) یا وام دانشجویان، اما به اعتقاد بریتزکه (و بسیاری دیگر از تحول‌خواهان) این تغییرات زیاد دوام نخواهد یافت.

او می‌گوید: «دموکرات‌هایی نظیر بایدن با برنامه‌های بی‌پشتوانه و کم‌رمق خود برای تحول‌خواهی و سه اولویت اول آنها، یعنی بیمه درمانی سراسری، تغییرات اقلیمی و وام دانشجویان، هیچ ارزشی قائل نیستند.»

بریتزکه ادامه می‌دهد: «آن چه من شاهدم این است که بسیاری از پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که تحول‌خواه هستند و فعالیت زیادی داشتند، پس از کنار کشیدن برنی کاملا خاموش شده‌اند. این به نظر من نشانه‌ای است از کنار نشستن تحول‌خواهان و عدم مشارکت آنها. اگر تا روز انتخابات هم چنین باشد، کار دموکرات‌ها تمام است چرا که رأی تحول‌خواهان را نخواهند داشت.»

بریتزکه در پاسخ به این سؤال که آیا به بایدن رأی خواهد داد گفت: «نه. من می‌خواهم به مخالف ترامپ رأی بدهم. طرفداران ترامپ به او رأی می‌دهند. طرفداران بایدن به مخالف ترامپ رأی می‌دهند. بایدن به خودی خود موجودیتی ندارد.»

بریتزکه صرفا برای بیرون انداختن ترامپ از دفتر ریاست جمهوری می‌خواهد به بایدن رأی دهد. وضعیت سلامت او و همسرش طوری است که در رابطه با ویروس کرونا با خطر بیشتری مواجه هستند و بحران کرونا کاملا به آنها ثابت کرده است که «رهبران رده بالا تا چه اندازه بی‌کفایت هستند.»

او می‌گوید: «بایدن با نامزد کردن خود تحول‌خواهان را از مشارکت انداخت، چرا که او صرفا کارچاق‌کن جمهوری‌خواهان شد. اما ترامپ یک ابله تمام‌عیار است. من دارم فقط حرف دانشمندان را تکرار می‌کنم، کاری با رئیس جمهور ندارم.»

© The Independent

بیشتر از جهان