کرونا در خوزستان «سر بازایستادن» ندارد

یک مقام بهداشتی در اهواز: ابتلا به کرونا از این هم بیشتر می‌شود

استان خوزستان هم‌چنان در وضعیت «قرمز» کرونایی قرار دارد (عکس از بیمارستان رازی اهواز)- ایسنا/ مهناز دژبان

 

چندی‌ست که مرکز اخبار مربوط به کرونا در ایران، گوشه و کنار استان خوزستان است. شهرهای این استان جنوبی کشور بیش از هر نقطه دیگری در کشور درگیر شیوع گسترده بیماری کووید۱۹ هستند و آن‌طور که مقامات بهداشتی ایران می‌گویند، استان خوزستان هم‌چنان در وضعیت «قرمز» کرونایی قرار دارد. 

امروز، شنبه دهم خردادماه، محمد علوی، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، از پیش‌بینی «افزایش موارد ابتلا به کرونا در خوزستان» طی روزهای آینده خبر داد و گفت که «مشخص نیست کرونا چند ماه یا چند سال در منطقه بماند».

محمد علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، دلیل افزایش آمار ابتلا به کرونا را در خوزستان، به چند روز قبل از عید فطر مرتبط دانست و گفت که در آن زمان «مردم به خیابان‌ها ‌رفتند و خرید کردند و به خواهش‌ها و هشدارها توجه نکردند».

به گفته این مقام بهداشتی استان خوزستان، «انتظار می‌رود در روزهای آینده، موارد شناسایی‌شده ابتلا بالاتر هم برود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته و پس از روند صعودی ابتلا به کرونا در خوزستان، بسیاری از مقامات بهداشتی و سیاسی کشور، از جمله سخنگوی دولت حسن روحانی، توجه نکردن مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری در اجتماعات را مهم‌ترین دلیل بالارفتن آمار ابتلا شهروندان خوزستان به ویروس کرونا دانسته بودند. 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان، با استناد به ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی از وضعیت بازارها در شهرهای آن استان، تاکید کرد که «اجتماعات مردم و حضور در بازارها برای خرید ایام عید فطر با سال‌های گذشته تفاوت آن‌چنانی نداشته است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود تعداد موارد ابتلا باز هم بالاتر برود.»

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، می‌گوید که مردم به توصیه‌های بهداشتی توجه نکردند و «هر کاری که خواستند انجام دادند».

علوی همچنین گفت: «اکنون بخشی از گسترش عفونت، به دلیل رفتارهای مردم خوزستان به ویژه در نقاط حاشیه‌ای است.»

این مقام مسئول همچنین افزود که افزایش آمار ابتلا به کرونا در مناطق مختلف استان پراکنده بوده است، زیرا «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز متفاوت بوده است».

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص شرایط بازگشایی ادارات در خوزستان هم با اشاره به این که «سر و کار ما با بیماری کرونا تنها دو سه روز نیست که ادارات را تعطیل کنیم»، گفت: «مشخص نیست کرونا چند ماه یا چند سال در منطقه بماند، بنابراین باید در همه مواقع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک مد نظر قرار بگیرد.»

به گفته وی، اگر در ادارات «فاصله‌گذاری اجتماعی» رعایت نشود، از «ماسک استفاده نشود» یا «ازدحام» صورت بگیرد، در افزایش آمار تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین برای «فاصله‌گذاری» باید برنامه‌ریزی شود.

علوی با بیان این که باید مردم «زندگی با کرونا» را یاد بگیرند، متذکر شد که در صورت روند صعودی بیماری در استان و اتخاذ تصمیم احتمالی «شورای تامین یا استانداری خوزستان» برای محدودیت کسب‌وکار، در درجه اول «اصناف پرخطر» را تعطیل خواهند کرد، اما اگر «بازگشایی عام» باشد، فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه می‌شود.

بیشتر از