افزایش ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان

وضعیت خوزستان «قرمز» است و کردستان در مرز موج دوم شیوع

به گفته مقامات بهداشتی ایران فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است - AFP

آخرین آمارهای شیوع کرونا در ایران، حکایت از افزایش نگران‌کننده مبتلایان به بیماری در استان‌های جنوبی ایران و به‌خصوص سیستان و بلوچستان دارد. 

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفته است «در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان شاهد افزایش آمار روزانه ابتلا هستیم». 

معاون وزیر بهداشت هم‌چنین با اشاره به روند صعودی ابتلا در استان‌های جنوبی کشور در این فصل از سال «فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است». 

این مقام وزارت بهداشت گفته است که «همچنان نگران تاثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم».

ایرج حریرچی که به چابهار رفته بود با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در مناطق جنوبی کشور گفته است که  « به نظر می رسد این مناطق بعد از رسیدن سایر نقاط کشور به اوج همه گیری در حال ورود به این مرحله هستند».

به گفته او «روند افزایش موارد در این استان از نیمه دوم اردیبهشت به بعد شروع شد ولی در چند هفته اخیر میزان ابتلا به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است».

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اجرای درست قرنطینه و رعایت محدودیت‌های وضع شده در روزهای ابتدایی شیوع کرونا باعث کاهش موارد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان شده بود، گفت: «به نظر می‌رسد که از اردیبهشت به بعد تاب آوری عمومی برای تحمل محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی توسط مردم استان کمتر شده است و به نوعی شاهد عادی سازی بودیم».

از سوی دیگر صدیق جدیدالاسلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به دور جدید شیوع کرونا در این استان غربی کشور خطاب به شهروندان هشدار داده است که « کرونا به این زودی از بین نخواهد رفت و همچنان ادامه دارد لذا بهترین کار پذیرش شرایط موجود تا قطع زنجیره کامل این ویروس است».

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به خطر آغاز «موج دوم و سوم» شیوع کرونا در استان کردستان گفته است اگر «بهداشت فردی و اجتماعی» رعایت نشود باید منتظر موج‌های بعدی بیماری شد که این مسئله می‌تواند «خسارات جبران‌ناپذیر و افزایش تعداد مبتلایان» را به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول بهداشتی در استان کردستان گفته است که روند ابتلا به کرونا در سنندج به مرز «هشدار» رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان  خطاب به شهروندان سنندج گفته «در صورتی که شهروندان با بی توجهی خود به روند افزایشی ابتلا دامن بزنند، کرونا رد سنندج به مرحله بحران می‌رسد».

وی با اشاره به اینکه بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در استان مربوط به سنندج است، گفت: «هر روز با موجی جدید از مبتلایان کرونا در بیمارستان مواجه هستیم».

این مقام بهداشتی در استان کردستان با اشاره به روند عادی‌سازی در شهرها و بازگشایی تدریجی کسب‌وکارها و از سرگیری زندگی اجتماعی گفته است: «روند عادی‌سازی شرایط در اماکن، معابر و بی‌اهمیتی از سوی مردم نسبت به قرنطینگی، به دلیل پیچیدگی و فعال بودن این ویروس، منشا مشکلات عمده‌ای خواهد شد».

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت مملکت هم  در تشریح آخرین وضعیت مربوط به همه‌گیری کرونا در ایران، گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹جان خود را از دست دادند.»

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران مجموع درگذشتگان بر اثر کرونا در ایران به ۷ هزار و ۶۷۷ نفر رسیده است. مجموع مبتلایان به این بیماری نیز در کشور به ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر رسید. بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۲۵۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت «شدید» این بیماری تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به آمارهای وزارت بهداشت مملکت در ۲۴ ساعت گذشته، در ۱۵ استان ایران هیچ موردی از مرگ بیماران کرونایی گزارش نشده است و در پنج استان دیگر هم فقط «یک مورد» مرگ ناشی از کرونا گزارش شده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که «استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و مازندران در وضعیت هشدار قرار دارند».

بیشتر از