کرونا در تهران؛ زنان بیشتر از مردان نگران‌ شیوع دوباره بیماری‌اند

نتایج یک نظرسنجی می‌گوید مردم با بازگشایی اماکن عمومی مخالف‌اند

پایتخت ایران خیلی زود بدل به یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های شیوع کرونا در ایران شد. همه‌گیری کرونا در ایران از شهر قم آغاز شد و پس از مدتی تعداد بالای مبتلایان به کووید۱۹ در تهران باعث شد که پایتخت کشور به مرکز شیوع کرونا بدل شود. 

حالا و پس از گذشت بیش از سه‌ماه از شروع شیوع بیماری در مملکت، نتایج یک نظرسنجی از شهروندان ساکن تهران می‌گوید که «میزان نگرانی پایتخت نشین‌ها از ابتلا به کرونا کاهش یافته اما آنها همچنان مخالف بازگشایی اماکن عمومی هستند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ‌نتایج «موج پنجم نظرسنجی کرونا» توسط «دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران» که توسط «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران»انجام شده است، منتشر شده است. این نظرسنجی به‌صورت تلفنی و در سطح شهر تهران صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نظرسنجی ۵۹ درصد  مردم گفته‌اند که در هفته‌های پیش‌رو موج شیوع کرونا بیشتر می‌شود. به اذعان این نظرسنجی مردم در مقایسه با «موج چهارم»در ابتدای اردیبهشت‌ماه «بخش بیشتری» از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کرونا را مسئله‌ای «مدیریت‌شده» می‌دانند. ۴۶ درصد از مردم هم نگرانی خود از ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا را «زیاد» و ۳۰ درصد «کم» اعلام کرده‌اند. 

به نوشته این ایسنا «از مقایسه نتایج با موج‌های قبلی می‌توان نتیجه گرفت میزان نگرانی از ابتلا به کرونا در جامعه رو به کاهش است».

این گزارش می‌نویسد که «همچون موج‌های قبل سطح نگرانی در زنان بالاتر از مردان است».

نزدیک به ۸۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به سوالی درباره «میزان توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی» و رعایت «فاصله‌گذاری اجتماعی» گفته‌اند که این موارد را  «زیاد» رعایت می‌کنند.

 این نسبت در میان افراد شاغل ۷۷ درصد است و همچنین ۳۵ درصد از خانوارهای تهرانی گفته‌اند در خانواده‌شان کسی هست که به خاطر شیوع کرونا شغل خود را از دست داده و بیکار شده باشد. 

این نظرسنجی می‌گوید که تنها ۱۲ درصد از مردم تهران موافق باز شدن سینماها از عید فطر به بعد هستند. 

در یک سؤال دیگر از شهروندان پرسیده شده که آیا موافق‌اند طرح ترافیک به‌کلی برداشته شود. ۴۴ درصد مخالف و ۳۰ درصد موافق‌اند.

همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان رضایت ۴۲ درصد از شهروندان تهرانی از عملکرد دولت و سایر نهادها در مقابله با کرونا را «کم» است و ۳۳ درصد این عملکرد را «متوسط» می‌دانند و ۲۵ درصد هم معتقدند که میزان خدمات نهادهای دولتی و عمومی «زیاد» بوده است.

بنا بر آمار رسمی منتشر شده،‌ ۲۳ درصد از شهروندان رضایت خود را از اقدامات شهرداری در مقابله با کرونا «زیاد» و ۴۵ درصد «کم» اعلام کرده­ اند. این در حالی‌ست که «میزان رضایت از عملکرد شهرداری» در میان ساکنان منطقه شمال و یا جنوب تهران تفاوتی ندارد.

بیشتر از