درخواست ۱۸ سال زندان برای تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا در روسیه

سفیر آمریکا: «دادگاهی که پشت درهای بسته انجام شود، هیچ مشروعیتی ندارد»

پائول ویلان، ۲۴ آکتبر ۲۰۱۹-Dimitar DILKOFF / AFP

یک تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا متهم به جاسوسی در روسیه، ممکن است در صورت اثبات اتهام به ۱۸ سال زندان با شدیدترین تدابیر امنیتی محکوم شود.

دادستان روسیه با ایراد اتهام به پل ویلان، خواستار ۱۸ سال حبس به اتهام جاسوسی برای او شد.

آقای ویلان با رد اتهامات مدعی است برای وی دام گسترده‌اند.

دادستان روسیه ادعا کرده است آقای ویلان از طریق یک دیسک جیبی به اسرار کشور دست یافته است. اما آقای ویلان می‌گوید، گرچه قبول دارد دیسک را گرفته اما به او گفته بودند دیسک حاوی عکس‌های تعطیلات است، نه اسرار محرمانه روسیه.

آقای ویلان در زمان دستگیری، به عنوان مدیر بخش امنیتی شرکت تأمین قطعات خودرو، بورگ وارنر، انجام وظیفه می‌کرد. او پیش از این ۱۴ سال را در شرکت کشتیرانی آمریکا گذرانده بود که در سال ۲۰۰۸ به خاطر رفتار ناشایست اخراج شد. آقای ویلان مدعی است برای شرکت در یک برنامه عروسی به روسیه آمده بود که دستگیر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ولادمیر ژربنکوف، وکیل آقای ویلان، رأی دادگاه روز ۱۵ ژوئن صادر می‌شود. در همین حال، اولگا کارلووا، یکی دیگر از وکلای ویلان، در مورد جلسه دادگاه گفت «او در آخرین دفاع خود در مورد علاقه‌اش به روسیه و مردم روسیه صحبت کرد و گفت هیچگاه نخواسته آنها را بیمار ببیند.»

جلسات دادگاه از روز ۲۳ مارس آغاز شد، اما به خاطر حفظ اطلاعات طبقه‌بندی شده در پشت درهای بسته انجام گرفت.

به گزارش رویترز مقامات آمریکا اتهامات وارده به آقای ویلان را واهی دانسته و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند. به نوشته روزنامه مسکو تایمز، در مسکو شایع است که آمریکا و روسیه با ترتیب دادن یک برنامه مبادله زندانیان، آقای ویلان را به آمریکا پس خواهند داد.

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه، می‌گوید «برگزاری این دادگاه محرمانه مسخره‌بازی است. دادگاهی که پشت درهای بسته انجام شود هیچ مشروعیتی ندارد. نه عادلانه است و نه بی‌طرفانه. هیچ شفافیتی در کار نیست.»

برادر دوقلو آقای ویلان در گفتگویی به شبکه «سی بی اس» گفته است این اتهامات هیچ مبنای قانونی ندارد اما با این حال بعید است او را تبرئه کنند. خواهر ویلان در توئیتی نوشت «هیچ جرمی اتفاق نیافتاده. این یک گروگانگیری سیاسی است.»

به گفته برادر ویلان «ما می‌دانیم که او به ناحق محکوم خواهد شد. فقط امیدواریم حکم او خیلی سنگین نباشد.»

آقای ویلان از رفتار بد مأمورین روسیه شکایت داشته و گفته نیازی به مراقبت پزشکی نداشته است. مأمورین اما مدعی هستند او خودش را به بیماری زده تا برایش دلسوزی کنند.

© The Independent