بریتانیا تاثیرات تحریم آمریکا علیه شرکت هوآوی را بررسی می‌کند

واشنگتن قوانین جدید را در پی شدت گرفتن تنش میان آمریکا و چین دنبال می‌کند

شرکت «هو‌آوی» به دلیل مسائل امنیتی در لیست سیاه آمریکا قرار دارد-FRED DUFOUR / AFP

مرکز امنیت سایبری ملی بریتانیا، تاثیر قوانین دولت ترامپ بر شرکت‌هایی که تجهیزات شرکت هوآوی را تهیه می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌دهد. واشنگتن این قوانین جدید را در پی شدت گرفتن تنش روابط  بین ایالات متحده و چین دنبال می‌کند. گفته می‌شود که پکن سعی در پنهان کردن شروع آلودگی ویروس کرونا داشته است. آخرین قانونی که روز جمعه توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام شد این است که تولید کنندگان خارجی که از تجهیزات ساخت تراشه های آمریکایی استفاده می‌کنند، قبل از فروش محصولات نیمه رسانای هوآوی، باید مجوز داشته باشند.

روزنامه دیلی تلگراف آخر هفته گزارش داد که بوریس جانسون به مقامات دستور داده است، تا پس از فشار شورشیان توری، میزان مشارکت این شرکت در سیستم جدید را تا سال ۲۰۲۳ به حداقل ممکن برساند.

دونالد ترامپ تهدید کرده است اگر هوآوی همچنان در ساختار ارتباطاتی بریتانیا بماند از ارائه اطلاعات خودداری خواهد کرد. وزیر دفاع آمریكا، مارك اسپر اخیراً هشدار داد كه «اگر كشورها تصمیم بگیرند مسیر هوآوی را دنبال كنند، تمامی اشتراک گذاری خبرها و موارد اطلاعاتی  كه در مورد آن صحبت كرده‌ایم به خطر خواهد افتاد. این موضوع می‌تواند اتحاد ما یا حداقل روابط ما با آن کشورها را تضعیف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی در مورد مشارکت هوآوی درشبکه ارتباطی بریتانیا در سایر اعضای گروه «پنج چشم» که اشتراک گذاری اطلاعات را انجام می‌دهند، در کشورهایی مثل استرالیا، کانادا و نیوزیلند نیز مشهود است.

دولت بریتانیا نقش شرکت هوآوی را در فراهم کردن بسته‌های شبکه ارتباطی ۵جی برای این کشور محدود کرده و ۳۵ درصد سهم این شرکت را در ماه ژانویه کاهش داده است.

هفته گذشته آقای جانسون هشدار داد به دنبال نگرانی‌ها برای بازگشت احتمالی سرمایه گذاران چینی که ممکن است دست به «خرید ارزان» شرکت‌های بریتانیایی که به دلیل همه گیری کوید-۱۹ در حال ورشکستگی اقتصادی هستند، بزنند، وضع قوانین دراز مدت برای بررسی معاملات تجاری خارجی با مقامات را تسریع خواهد کرد.

دولت انگلیس همچنین در حال برنامه ریزی برای بریتانیاست تا به خود کفایی بیشتری در سایر محصولات نظیر تجهیزات دفاع شخصی برسد، که در حال حاضر بیشتر منبع تولید آن در کشور چین است.

© The Independent

بیشتر از جهان