گلوله ساچمه‌ای؛ پاسخ اعتراض برای کمبود آب آشامیدنی

شهر غیزانیه در ۴۵ کیلومتری اهواز با بحران کمبود آب آشامیدنی مواجه است

به دنبال بستن جاده توسط جمعی از شهروندان «غیزانیه» در نزدیکی شهر اهواز، نیروهای پلیس از «سلاح ساچمه‌ای پلاستیکی ضدشورش»، برای متفرق کردن افراد استفاده کردند و انتشار عکس‌هایی از افرادی که در آن تجمع آسیب ‌دیدند، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. 

شهر غیزانیه در ۴۵ کیلومتری اهواز قرار دارد و مانند بسیاری دیگر مناطق استان خوزستان، همواره با مشکلاتی مانند کمبود آب و فقدان خدمات عمومی اولیه مواجه بوده است. 

سرهنگ محسن دالوند، گفته است که نیروهای انتظامی از «سلاح ساچمه‌ای پلاستیکی ضدشورش» استفاده کرده‌اند و به دلیل اصابت این گلوله‌ها به افراد، دو نفر «به طور سطحی» مجروح شده‌اند. مشخص نیست که رچرا نیروهای انتظامی در برابر اعتراض به وضعیت نبود آب آشامیدنی و دیگر امکانات بهداشتی، از تجهیزات ضدشورش استفاده کرده‌اند. 

کمبود آب آشامیدنی در مناطق جنوبی کشور، از جمله خوزستان تا سیستان و بلوچستان، به‌خصوص در شهرها و شهرستان‌ها و روستاهای کوچک، موضوعی است که هرسال با نزدیک شدن به فصل گرما توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، اما وضعیت این مناطق بدون تغییر محسوسی، به روال سابق ادامه دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این تجمع همچنین عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد پای نوجوانی توسط چندین گلوله ساچمه‌ای مورد اصابت قرار گرفته است و او در حالی که پای خونین خود را در دست دارد، روی زمین نشسته است. 

طبق روال چنین درگیری‌ها و یا اعتراضات محلی، بخشدار یا فرماندار منطقه با معترضان وارد گفت‌وگو می‌شوند. اما در این مورد، نیروهای انتظامی به صورت مستقیم به مقابله با معترضان پرداخته‌اند. رئیس پلیس اهواز گفته است: «انتظار داشتیم بخشدار در بین مردم حاضر شود. اگر مسئولان امر به خواسته‌های مردم توجه کنند، هیچ‌گاه مشکلات اجتماعی به مسایل انتظامی تبدیل نخواهد شد و نمونه آن همین تامین آب شرب مردم بخش غیزانیه است.»

رسول ساکی، بخشدار غیزانیه، به ایرنا گفته است که تا یک ماه دیگر بسیاری از مشکلات آب منطقه از طریق انجام پروژه‌های جاری در دست‌انجام شرکت و آب و فاضلاب خوزستان، حل خواهد شد. او توضیح داده است که «بخش غیزانیه ۸۵ روستا دارد که از این تعداد پنج روستا در اهواز قرار دارند و از تاسیسات اهواز آب شرب آنها تامین می‌شود و بقیه روستاها که از سه تاسیسات دیگر آب می گیرند با مشکلاتی مواجه هستند.»

به گفته بخشدار این منطقه، «آبرسانی به این منطقه از سه تاسیسات در شهرستان های کارون، رامهرمز و شهر شیبان انجام میشود که خط ۵۵ کیلومتری انتقال آب شیبان به دلیل قدیمی‌بودن هم قطر کمی دارد و هم در نقاط مختلف دچار فرسودگی و شکستگی است که در مسیر انتقال آب باعث هدررفت آب می‌شود و آب با حجم بسیار اندکی به غیزانیه منتقل می‌شود.»

وی افزوده است که «پروژهای برای انتقال آب از شیبان به غیزانیه وجود داشته»، اما «متاسفانه به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد و مردم همچنان با مشکل تامین آب مواجه هستند.»

به گفته بخشدار غیزانیه، تا یک ماه آينده بهره‌برداری از این پروژه لوله‌کشی ۲۵ کیلومتری به پایان می‌رسد. 

بیشتر از