باور نیمی از بینندگان فاکس: ردیابی مردم به بهانه واکسن توسط بیل گیتس

هیچ مدرکی وجود ندارد که بنیاد گیتس از شیوع ویروس کرونا خبر داشته است

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز. MARIO TAMA/AFP

طبق یک نظرسنجی جدید، نیمی از بینندگان تلویزیون فاکس نیوز معتقدند که بیل گیتس می‌خواهد به بهانه واکسن کرونا تراشه‌ای را در بدن آمریکایی‌ها جاسازی کند تا همه جا رد آنها را بگیرد.

در نظرسنجی اخیری که «یاهو نیوز» و «یو گاو» به اجرا گذاشتند، ۵۰ درصد شرکت‌کنندگانی که شبکه فاکس نیوز را به عنوان منبع اصلی خبر تلویزیونی خود معرفی کردند، چنین باوری دارند.

این نظریه توطئه بر مبنای این باور است که آقای گیتس خودش این بیماری را اختراع کرده است تا مردم را واکسن بزند و در جریان واکسن، مخفیانه چیزی را در بدن مردم کار بگذارد که حرکات آنها و سیستم پزشکی جهانی را تحت کنترل بگیرد.

اصل ماجرا به شایعاتی برمی‌گردد که بنیاد خیریه گیتس و ملیندا را به شیوع ویروس ربط می‌داد؛ چرا که این بنیاد کمکی چند میلیون دلاری در اختیار گروهی از محققان گذاشته بود.

هیچ مدرکی وجود ندارد که بنیاد گیتس از شیوع ویروس کرونا خبر داشته یا نقشی در ایجاد آن ایفا کرده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به نتایج نظرسنجی مزبور، فقط ۲۶ درصد جمهوری‌خواهان این شایعه را دروغ دانسته‌اند، و ۱۹ درصد دموکرات‌ها نیز به آن باور دارند.

به علاوه، ۴۴ درصد طرفداران ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ گفته‌اند که این فرضیه را قبول دارند. این در حالی است که باطل بودن فرضیه مزبور توسط مراکز راستی‌آزمایی قبلا مورد تأیید قرار گرفته است. فاکس نیوز یا آقای ترامپ از مروجان این فرضیه نبوده‌اند.

در این نظرسنجی، از جامعه آماری ۱۶۴۰ شهروند بزرگسال آمریکایی استفاده شده است که بر اساس جنسیت، سن، نژاد، تحصیلات، شرکت در انتخابات ۲۰۱۶، و علاقه‌مندی به اخبار دسته‌بندی شده‌اند.

در این نظرسنجی معلوم شد که اکثریت گسترده‌ای از مردم از «اطلاعات دروغ یا غلط اندازی که در مورد ویروس کرونا مخابره می‌شود» یا «بسیار» نگرانند یا «تا حدودی».

اما این باور که این اطلاعات دروغ یا غلط‌ انداز از کجا سرچشمه می‌گیرد، بسته به تمایل سیاسی افراد، کاملا متغیر است. مثلا بیش از نیمی از دموکرات‌ها منبع اصلی اطلاعات غلط را دولت ترامپ می‌دانند، اما از سوی دیگر بیش از ۵۰ درصد جمهوری‌خواهان، رسانه‌های ترقی‌خواه را مورد اشاره قرار می‌دهند.

تنها نیمی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی اظهار علاقه کرده‌اند که «در صورت ساخته شدن واکسن ویروس کرونا» حاضر به واکسن زدن باشند، و فقط ۴۴ درصد رأی‌دهندگان ترامپ گفته‌اند واکسن می‌زنند. این در حالی است که رئیس جمهوری زدن واکسن را تشویق کرده است.

مخالفان واکسن قدرت زیادی در آمریکا گرفته‌اند و حضور فزاینده آنها در تظاهرات‌های خیابانی، موجب نگرانی کارشناسان پزشکی شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، بسیاری از مقامات بهداشتی بیم آن دارند که شعارهای ضدواکسن مانع از پایان همه‌گیری ویروس شود؛ چرا که اگر بخش بزرگی از جمعیت حاضر به واکسن زدن نباشند، شیوع ویروس متوقف نخواهد شد.

بعضی کارشناسان همچنین معتقدند که نظریه توطئه و شعارهای ضدواکسن ممکن است به خدمت یکدیگر بیایند؛ بدین ترتیب که مخالفان اجبار در زدن واکسن، کم کم به پذیرفتن نظریه توطئه بیل گیتس روی می‌آورند.

به گفته پزشکان، کسانی که حاضر نیستند فرزندان خود را واکسن بزنند، می‌توانند بعد و در زمان همه‌گیری مجدد کرونا، وضعیت سلامت عمومی جامعه را به خطر بیندازند. 

در حال حاضر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا ۱.۶۳ میلیون نفر و آمار مرگ و میر تا روز جمعه ۹۵ هزار نفر بوده است.

© The Independent