مجموعه کمیاب چاپ اول هری‌ پاتر به قیمت ۳۳ هزار پوند فروخته شد

این کتاب با چهار کتاب دیگر از همان مجموعه که آن‌ها نیز روانه زباله شده بودند، فروخته شد

یادداشت‌های دست‌نویس جی‌کی رولینگ نویسنده هری پاتر- NEIL HANNA / AFP

چاپ اول از اولین مجموعه کتاب‌های هری پاتر نوشته جی‌کی رولینگ، در یک حراجی به قیمت ۳۳ هزار پوند فروخته شد. 

یک معلم مدرسه در باکینگهام‌شایر، این کتاب کمیاب جلد مقوایی از داستان «هری پاتر و سنگ جادو» را در سال ۲۰۰۸ و در میان وسایل دورریخته ‌پیدا کرده و آن را در خانه‌اش نگهداری می‌کرد. 

این کتاب با چهار کتاب دیگر از همان مجموعه که آن‌ها نیز روانه زباله شده بودند، فروخته شد. 

تنها پانصد نسخه از کتاب سنگ جادو در سال ۱۹۹۷ چاپ شده است. این کتاب که در حراجی فروخته شد، هشت الی ۱۲ هزار دلار برآورد قیمت شده است. 

دو چاپ اول سنگ جادو به قیمت ۳۴۰۰ و ۳۰۰۰ پوند فروخته شدند و اولین چاپ «تالار اسرار» و «زندانی آزکابان» ۳۶۰ پوند فروخته شد. به علت محدودیت‌ها و قوانین ناشی از شیوع ویروس کرونا، این حراجی به شکل آنلاین و از طریق تلفن برگزار شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروشنده ناشناس گفت:‌ «اگر بگویم خوشحالم ، حق مطلب را ادا نکرده‌ام. به دلیل شرایط کتاب، ما گمان می‌کردیم که ۲۰ هزار پوند قیمت مناسبی است. حراجی را تماشا کردیم و دیدیم که قیمت مدام افزایش می‌یابد.» 

او گفت:‌ «من عاشق کتاب و مطالعه‌ام و از دور انداختن کتاب‌ها ناراحت می‌شوم. به همین دلیل پنج کتاب هری پاتر را برداشتم. فکر کردم در آینده ممکن است به درد یکی از فرزندانم بخورد. بهتر از این بود که به زباله تبدیل شوند.» 

جی‌کی‌ رولینگ اخیرا محلی را که برای بار اول نوشتن داستان‌های هری پاتر را آن‌جا آغاز کرده، اعلام کرد و معلوم شد باور چند ساله علاقه‌مندان که فکر می‌کردند زادگاهش ادینبرو بوده، غلط است. 

کافه «الفنت هاوس» در ادینبرو عمدتا محل نگارش اولین داستان از هفت رمان تخیلی این نویسنده ۵۴ ساله تصور می‌شود. 

در حقیقت خانم رولینگ در روزهای اولیه دوران نویسندگی خود بیشتر به این کافه می‌رفت، اما  این نویسنده روز ۲۱ مه اعلام کرد که نگارش اولین مجموعه هری پاتر را در لندن و در آپارتمانی واقع در طبقه بالای فروشگاه ورزشی کلفان آغاز کرده است. 

خانم رولینگ درباره تابلوی نصب شده در کافه الفنت هاوس مبنی بر این که «این کافه محل تولد هری پاتر» است در توییتی نوشت:‌ «حتی قبل از این که پایم را در این کافه بگذارم، سال‌ها بود که مشغول نوشتن هری پاتر بودم، بنابراین آن‌جا محل تولد محسوب نمی‌شود اما در این کافه هم نوشته‌ام پس به‌ آنها کاری نداریم.» 

رولینگ سپس تصویری را از آپارتمان بالای فروشگاه ورزشی کلفام منتشر کرد، جایی که برای اولین بار کار نوشتن را شروع کرده است. او گفت:‌ «اگر منظور از زادگاه جایی است که قلم را اولین بار روی کاغذ گذاشتم، پس زادگاه واقعی هری پاتر این‌جاست.» 

© The Independent

بیشتر از کتاب