مصونیت میمون‌های مبتلا به ویروس کرونا نسبت به بیماری

نشانه‌ای مثبت از اینکه واکسن‌های در دست تهیه و تولید موثر واقع شوند

عکسی از یک میمون با بچه‌اش در یک پارک جنگلی.  Ye Aung THU/AFP

برای نخستین بار، دو پژوهش روی میمون‌ها حاکی از شواهدی علمی در تایید احتمال مصونیت در مقابل  ویروس کرونا پس از ابتلا به آن است. 

در یکی از تحقیقات، پژوهشگران دانشگاه هاروارد تعداد۹ میمون را به ویروس کرونا آلودند و آنها را به کووید-۱۹ مبتلا کردند.

تیم پژوهشگران سپس میمون‌هایی را که از بیماری بهبود یافته بودند، بار دیگر در معرض ویروس کرونا قرار دادند، اما هیچ‌یک از آنها برای بار دوم به کووید-۱۹ مبتلا نشد.

دانشمندان امیدوارند که کشف آنها نشانه‌ای مثبت حاکی از آن باشد که واکسن‌هایی که در دست تهیه و تولید هستند، در مبارزه با کووید-۱۹ موثر واقع شوند.

دکتر دن باروش، پژوهشگر در مرکز ویروس شناسی و واکسن در مرکز پزشکی «بت ایزرائل دیکوُنِس» در بوستون که نتیجه مطالعاتش در نشریه «ساینس» منتشر شده است، می‌گوید که کشف آن‌ها نشان می‌دهد که حیوانات (پس از ابتلا و آلودگی) مصونیتی طبیعی پیدا می‌کنند که از ابتلای مجدد آنها به بیماری جلوگیری می‌کند.

او افزود: «خبر بسیار خوبی است.»

هرچند دانشمندان فرض را بر این قرار داده‌اند که پادتنهایی که در نتیجه بیماری کووید۱۹ تولید شده، است، از ابتلای مجدد جلوگیری می‌کند، اما شواهد علمی چندانی در این مورد وجود ندارد.

چند تیم پژوهشی گزارش‌هایی در این مورد منتشر کرده‌اند که هرچند بسیاری از آن‌ها از نظرسایر دانشمندان نگذشته است، اما نشان می‌دهد که احتمالا واکسن کووید-۱۹ میتواند در حیوانات موثر باشد.

در دومین آزمایش‌ها، دکتر باروش و تیمش تعداد شش نمونه اولیه واکسن کووید-۱۹ را به ۲۵ میمون تزریق کردند تا ببینند آیا پادتن تولید شده در واکنش به واکسن، قابلیت حفاظت در مقابل بیماری را دارد یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس این میمونها و ده میمون دیگر در «گروه کنترل» (گروهی که واکسن به آنها تزریق نشده و پادتن نداشتند) را با ویروس «سارس کوو۲»، نام رسمی ویروس کرونا، آلوده کردند. کلیه میمون‌های گروه کنترل اجتماع کثیری از ویروس کرونا را در ترشحات بینی و ریه‌هاشان نشان دادند، در حالی که میمون‌هایی که واکسینه شده بودند، به گفته دکتر باروش «به میزان قابل توجهی در مقابل ویروس مصونیت نشان دادند.»  

هشت میمون از بیست و پنج میمون واکسینه شده، هیچگونه علایمی از ابتلا به کووید-۱۹ نشان ندادند.

این پژوهش‌ها که به نظر سایر دانشمندان رسیده است، ثابت نمی‌کند که واکسن انسان را در مقابل بیماری مصون می‌کند یا مصونیت آن چقدر دوام می‌آورد، اما دانشمندان معتقدند که این نتایج، مثبت است. 

دکتر باروش گفت: «از این داده‌ها به عنوان پیشرفت در علم استقبال خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان