نشانه‌هایی از درماندگی در پیام تبریک عید رهبر طالبان

رهبر طالبان از آمریکا خواسته است تا توافق صلح را نجات دهد

تنها در جنگ کندز که از آغاز همین هفته میان طالبان و نیروهای امنیتی صورت گرفت بیش از ۴۰ نفر از اعضای طالبان کشته شدند- STR / AFP

پیام عیدی مولوی هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان امسال نسبت به سال‌های گذشته یک تفاوت واضح دارد. رهبر طالبان در این پیام عیدی ازآمریکا خواسته است تا نگذارد که توافق صلح میان این گروه و آمریکا به شکست بیانجامد. رهبر طالبان در این پیام تبریک عید خطاب به آمریکا گفته است که اجازه ندهید تا توافق صلح به ناکامی بیانجامد و با موانع و تأخیر روبه‌رو شود. او گفته است که چهارچوب توافق صلح کاملاً واضح بوده و به نفع افغانستان و آمریکا است.

آمریکا و به‌خصوص زلمی خلیل زاد نماینده ویژه این کشور در مسائل صلح افغانستان تا کنون به این درخواست رهبر طالبان واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما صدیق صدیقی سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به این پیام گفته است که پیام رهبر طالبان هیچ ارزشی ندارد.

آنچه این پیام عیدی رهبر طالبان را مهم ساخته است، درماندگی طالبان پس از تغییر وضعیت نیروهای امنیتی از حالت دفاعی به حالت تهاجمی است. پس از تهاجمی شدن نیروهای امنیتی، شدت و تعداد حملات دولت بر طالبان افزایش چشمگیری یافته است. تنها در جنگ کندز که از آغاز همین هفته میان طالبان و نیروهای امنیتی صورت گرفت بیش از ۴۰ طالب کشته‌شده و بیش ۵۰ تن دیگرشان نیز زخمی شدند. همچنین، روز پنجشنبه نیروهای هوایی در دو حمله در استان جوزجان در شمال غرب افغانستان بیش از ۲۰ طالب را به قتل رساندند. طالبان به‌طور کل از حملات هوایی نیروهای داخلی و خارجی هراس دارند؛ زیرا بدون آنکه کوچک‌ترین آسیبی به آنان برسد، بیشترین تلفات را به طالبان وارد می‌کنند. پایبندی به توافق صلح میان آمریکا و طالبان باعث شده بود تا دولت افغانستان از حملات تهاجمی علیه طالبان خودداری کند. درنتیجه طالبان با تلفات کم حملات بیشتری را بر نیروهای امنیتی وارد می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینک که وضعیت تغییر کرده است. هراس طالبان از حملات هوایی باعث شده تا این گروه به دامن آمریکا آویخته و این کشور را تشویق کرده تا برای جلوگیری از ناکام شدن توافق صلح آستین بر بزند. طالبان به‌خوبی می‌دانند که نیروهای ناتو مستقر در افغانستان در صورت نیاز به کمک نیروهای امنیتی افغانستان می‌شتابند. در چنین وضعیتی به‌صورت واضح توافق صلح به شکست خواهد انجامید. از آن‌سو دولت افغانستان نیز با بی‌تفاوتی در مقابل پیام رهبر طالبان، رسماً هرگونه تعامل برای کاهش حملات علیه این گروه را منتفی ساخته‌اند. دولت افغانستان به‌خوبی دریافته است که تنها در صورت فشار جنگ علیه طالبان این گروه مجبور به برگشتن به میز مذاکره خواهند شد.

پس از امضای توافق صلح با آمریکا، طالبان تقریباً به این باور رسیده بودند که در نبود جنگ با ناتو، نیروهای افغان به‌شدت آسیب‌پذیر خواهند بود. با اعتماد به همین باور حملات خود را علیه دولت افزایش دادند. تصمیم طالبان این بود که بخشی از جغرافیای افغانستان را به چنگ آورده و یک بخش از رهبری شورای کویته را به داخل خاک افغانستان انتقال دهند. این تصمیم به دلیل مقاومت سرسختانه نیروهای امنیتی افغان به شکست انجامید. در آغاز همین هفته نیز طالبان تلاش کردند تا شهر کندز در شمال افغانستان را نیز دوباره تصرف کنند؛ اما با مقاومت سخت نیروهای امنیتی که توسط اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان رهبری می‌شد، روبه‌رو شده و شکست خوردند.

تنها پیروزی که طالبان در این دوران به دست آورده‌اند، حملات انتحاری است که باعث کشته شدن افراد ملکی( شهروندان غیرنظامی) شده است. در چنین وضعیتی که نیروهای دولت افغانستان دست بالا را در جنگ دارند، زمینه برگشتن به میز مذاکره بیشتر از گذشته میسر شده است؛ زیرا زمانی که طالبان در جنگ ابتکار عمل را به دست می‌گیرند، تلاش‌ها برای مذاکره را بی‌اثر می‌سازند و به بهانه‌های مختلف از رفتن به میز مذاکره خودداری می‌کنند. حالا دولت افغانستان با استفاده از سیاست هویج و چماق در پی برگشت دادن طالبان به میز مذاکره‌اند.

بی‌تردید پیام عیدی رهبر طالبان نشانگر استیصال و درماندگی طالبان پس از افزایش حملات دولت افغانستان است. طالبان که از پیروزی در جنگ کاملاً ناامید شده‌اند. حالا باصداقت بیشتر به میز مذاکره بر خواهند گشت.

بیشتر از