انعطاف بی‌سابقه طالبان برای صلح

احتمال دارد تا شصت درصد خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد

از فحوای کلام طالبان چنین برمی‌آید که این بار تصمیم این گروه برای کاهش قابل ملاحظه جنگ، جدی است- KARIM JAAFAR / AFP

روز سه شنبه ۲۲ بهمن ماه، رهبران حکومت وحدت ملی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ، تلفنی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو‌ وزیر خارجه آمریکا به مقام‌های افغان آخرین تحولات گفت‌وگو‌های قطر را گزارش داده است.

رئیس جمهوری در رشته توییتی نوشت که وزیر خارجه آمریکا از پیشنهاد طالبان مبنی بر کاهش قابل ملاحظه خشونت‌ها در افغانستان خبر داده است. بر اساس این توییت‌ها دولت افغانستان نیز با استقبال از این پیشنهاد بر مدیریت گام‌های بعدی متمرکز خواهد شد، که منجر به صلح در افغانستان شود.

همچنن دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در توییت‌هایی نوشته است که وزیر خارجه آمریکا با خوش‌بینی گفته که کاهش خشونت‌ها راه را برای مذاکرات میان افغانی و صلح پایدار هموار خواهد کرد.

در همین حال رسانه‌های داخلی افغانستان نیز از درخواست طالبان در مورد موضع دولت آمریکا در قبال مذاکرات صلح خبر داده‌اند. رسانه‌ها نوشته‌اند که طالبان از دولت آمریکا خواسته‌ است هرچه زودتر موضع خود را در مورد مذاکرات صلح روشن کند، زیرا جنگجویان این گروه برای فصل بعدی جنگ در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

از فحوای کلام طالبان چنین برمی‌آید که این بار تصمیم این گروه برای کاهش قابل ملاحظه جنگ، جدی است. زیرا هنوز هیچ گونه موضعی در مورد فصل بعدی جنگ، که معمولا در فصل بهار آغاز می‌شود، نگرفته‌اند و منتظر واکنش یا موضع آمریکا در قبال مذاکرات صلح هستند. به نظر می‌رسد انتظار طالبان از آمریکا بیشتر روی مشخص شدن زمان‌بندی خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان باشد. رئیس جمهوری آمریکا پس از حادثه استان ننگرهار، که در آن شش سرباز آمریکایی کشته شدند، اظهار داشت که این باید آخرین تلفات نیرو‌های آمریکایی در افغانستان باشد. از این گفته‌ها چنین برداشت می‌شود که تصمیم بر خروج از افغانستان جدی است.

اما به نظر نمی‌رسد که نیرو‌های بین‌المللی، خروج از افغانستان را بدون در نظر داشتن وضعیت امنیتی افغانستان و بررسی توانمندی‌های نیرو‌های افغان ترک کنند. دبیر کل ناتو، روز سه شنبه در یک نشست خبری در بروکسل، گفت که طالبان نمی‌تواند با جنگ افغانستان را به تصرف خود دربیاورد. ینس اسلولتنبرگ گفت، نیرو‌های امنیتی افغانستان قادر به تامین امنیت در افغانستان هستند و ناتو همچنان بر کمک برای تقویت این توانمندی متعهد است و همچنان در کنار نیرو‌های امنیتی افغانستان خواهد ماند. دبیر کل ناتو همچنین گفت که بهترین گزینه برای برقراری صلح در افغانستان، حمایت از نیرو‌های امنیتی این کشور است. او افزود، هم‌زمان با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان ناتو نیز ماموریت خود را در افغانستان ختم شده می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد طالبان به خوبی متوجه این موضوع شده‌ که با وجود خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، امکان تصرف تمام کشور توسط آنان امکان‌پذیر نیست. نیرو‌های افغان در حال حاضر در بهترین وضعیت نظامی قرار دارند. تلفات گسترده طالبان در حملات هوایی نیرو‌های افغان بیانگر این موضوع است که توان نظامی نیرو‌های هوایی افغانستان بسیار بالا رفته و توانسته‌اند وضعیت جنگ را در سنگر‌ها تغییر بدهند. تسلیم شدن صد‌ها تن از جنگجویان طالبان به دولت افغانستان در استان غور، در مرکز افغانستان، که روز سه‌شنبه رخ داد، بیانگر این است که فشار بر این گروه توسط نیرو‌های امنیتی افغان به حدی رسیده که راه چاره‌ای برای آنان باقی نگذاشته است. از سوی دیگر دفتر سیاسی طالبان در قطر هم متوجه این شده‌اند که در چند سال گذشته بار جنگ بیش از این که بر دوش آمریکا باشد، روی شانه‌های نیروهای افغانستان است. مقاومت، ثابت قدمی و حتی تقویت نیروی نظامی افغانستان با وجود حجم گسترده جنگ در افغانستان به خوبی به طالبان فهمانده که احتمال ساقط کردن کل افغانستان توسط نیروی چریکی آن‌ها دیگر امکان ندارد. طالبان با این که ادعا دارد حدود نصف افغانستان را در کنترل دارد، اما در واقعیت چنین نیست. طالبان نزدیک بر نیمی از افغانستان اشراف دارد، نه حضور. در واقع شاید بر کمتر از ۲۰ درصد خاک افغانستان سلطه کامل داشته باشد، و در دیگر مناطق – همان‌طور که حکومت حضور ندارد، طالبان نیز نیست و فقط گاهی سری به این مناطق می‌زند.

به هر حال آنچه از تحلیل گفت‌وگو‌های رهبری افغانستان و وزیر خارجه آمریکا می‌توان به دست آورد، این است که طالبان با انعطاف زیاد، برای صلح آماده شده‌ است. آنان منتظر جواب آمریکا هستند، که وعده شده ظرف دو سه روز به پیشنهاد کاهش قابل ملاحظه خشونت‌ها از سوی طالبان داده شود. پس از آن می‌توان منتظر آغاز گفت‌وگو‌های سازنده بین‌ افغانی و رسیدن به یک صلح پایدار بود.

بیشتر از