استرداد یک شهروند ایرانی از بریتانیا به آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌ها

سید سجاد شهیدیان متهم است که سالها با ارائه اطلاعات جعلی، با شرکت‌های آمریکایی مبادله کرده است

آقای شهیدیان‌، بنیانگذار و مدیر اجرایی ۳۳ ساله شرکت Payment24، در بریتانیا دستگیر شده است - عکس از شبکه‌های اجتماعی

در حالی که سخت‌گیری وزارت خزانه‌داری و دستگاه‌های پلیسی آمریکا در خصوص اجرای تحریم‌های این کشور علیه ایران ادامه دارد، دادستان‌‌های آمریکا از ایراد اتهام به یک شرکت خدمات مالی آنلاین و دو تن از مدیران ارشد آن به خاطر نقض تحریم‌ها خبر داده‌اند. 

به گزارش وال ‌استریت ژورنال، براساس کیفرخواستی که روز دوشنبه در دادگاه فدرال در مینه‌سوتا مطرح شده است، سید سجاد شهیدیان، وحید والی و شرکت Payment24 به توطئه برای ارتکاب جرم علیه ایالات متحده، پولشویی، سرقت هویت و کلاهبرداری، متهم شدند.

دادستان‌ها می‌گویند که آقای شهیدیان‌، بنیانگذار و مدیر اجرایی ۳۳ ساله این شرکت، در بریتانیا دستگیر و استرداد شد و روز دوشنبه بازداشت شد. بر اساس مدارک دادگاه، او گفته است که مجرم نیست. وکیلی که وکالت آقای سجادیان را به عهده داشته است، از صحبت کردن درباره این پرونده خودداری کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر طبق گفته دادستان‌ها، قای والی، ۳۳ ساله، مدیر عامل شرکت، بازداشت نشده است. این شرکت تاکنون در خصوص این اتهامات و تعقیب قضایی در آمریکا اعلام نظر نکرده است. 

دادستانها ادعا كردند كه Payment24 كه دارای حدود ۴۰ كارمند با دفاتری در ايران بوده است، در درجه اول به شهروندان ايرانی كمك كرده است تا از حدود سال ۲۰۰۹ تا نوامبر ۲۰۱۸، با کسب‌وکارهای مستقر در آمريكا، در خصوص مواردی چون خريد نرم‌افزار رايانه، مجوزهای نرم افزار و سِروِرهای رايانه، داد و ستد داشته باشند و تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. 

روز دوشنبه نیز وزارت دادگستری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای، از کیفرخواست فدرال علیه این دوشهروند ایرانی خبر داده بود. او روز دوشنبه در برابر دادگاهی در شهر مینیاپولیس مرکز ایالت مینه‌سوتا قرار گرفت. بر اساس اطلاعاتی که در کیفرخواست منتشر شده است، شرکت این دو، در شهرهای تهران، شیراز و اصفهان دفاتری داشته است و کار اصلی آنها هم کمک کردن به شهروندان ایرانی برای انجام نقل‌وانتقلاتی مالی بوده که به دلیل تحریم‌های آمریکا ممنوع بوده است. 

بر اساس این گزارش، این شرکت حتی در تارنمای خود اشاره کرده بود که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، مبلغی را دریافت خواهد کرد و ادعا کرده بود که «میلیون‌ها دلار را به ایران باز گردانده است.»

ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران دارد که به موجب آن‌، صادرات کالاها، فن‌آوری‌ها یا خدمات ایالات متحده، به ایران ممنوع است.

گفته می‌شود که این شرکت بسته‌ای را در تارنمای خود فروخته است که شامل یک حساب «پی پل»، یک آدرس IP از راه دور از امارات متحده عربی، کارت هدیه کارت‌اعتباری «ویزا» و کارت شناسایی جعلی بوده است که برای کمک به مشتریان ایرانی در خرید آنلاین از ایالات متحده استفاده شده است. 

هر دو شرکت ویزا و پی‌پل از پاسخ دادن به سوالات وال‌استریت ژورنال در این خصوص خودداری کرده‌اند. 

دادستان‌ها گفته‌اند که آقایان شهیدیان و والی در مورد مقصد کالاها، اظهاراتی غیرواقعی به شرکت‌های آمریکایی ارائه کرده‌اند. آنها همچنین گفته‌اند که آقای شهیدیان اطلاعات غلط درباره محل سکونت خود داده است و نیز برای مبادلات مالی با شرکت‌های آمریکایی، از پاسپورت جعلی استفاده کرده است. 

بیشتر از