چهار سال زندان برای یک ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌ها

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید بهزاد پورقناد چند تن الیاف کربن به ایران فرستاده

ساختمان وزارت دادگستری آمریکا در واشینگتن/MANDEL NGAN / AFP

وزارت دادگستری آمریکا از صدور حکم  حدود چهار سال زندان ( ۴۶ ماه) برای یک شهروند ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد.

بهزاد پورقناد متهم است که چندین تن الیاف کربنی را به ایران صادر کرده است. این الیاف قابلیت استفاده در بخش‌های نظامی و هسته‌ای را دارند و فروش یا صادرات آنها به ایران ناقض تحریم‌های آمریکا به ‌شمار می‌رود.

پورقناد بنا بر درخواست آمریکا در آلمان بازداشت و برای تشکیل دادگاه و تعیین تکلیف پرونده به ایالات‌متحده فرستاده شد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا گفته بود دست کم ۲۰ ایرانی بنا بر درخواست آمریکا در خارج از کشور بازداشت شده‌اند. او همچنین به فهرستی اشاره کرد که از طریق سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) برای مبادله زندانیان به آمریکا ارایه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیاف کربن می‌تواند در ساخت موشک‌های دوربرد و سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم کاربرد داشته باشد. ایران اخیرا از نسل‌های جدید سانتریفیوژها رونمایی کرد که گفته می‌شود با مهارت و تخصص دانشمندان ایرانی ساخته شده است.

در پرونده پورقناد نام دو همکار دیگر او، علیرضا شکری و فرزین فریدمنش نیز مطرح است که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در ایران زندگی می‌کرده‌اند.

به گزارش فاکس نیوز، آنها در زمانی که در ایران کار می‌کردند، در تلاش برای دسترسی به الیاف کربن در آمریکا و صادرات محرمانه آن به ایران از طریق کشور ثالث بوده‌اند.

طبق این گزارش تنها در یک قلم معامله در سال ۲۰۱۳، پورقناد و شکری برای خرید پنج تن الیاف کربن و انتقال آن به ایران از طریق گرجستان مذاکره کرده‌اند. آنها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و نظارت‌های صادراتی  الیاف کربن را با نام آرکلیک به ایران وارد کرده‌اند.

بیشتر از