اولین آزمایش واکسن کرونا روی انسان «نمی‌توانست بهتر از این باشد»

شرکت آمریکایی «مدرنا» نتایج مثبتی را گزارش کرده است

این نشانه بسیار خوبی است از این که بدن ما توانسته است آنتی بادی مفیدی بسازد که مانع از تکثیر ویروس شده است-AFP

اولین شرکت در آمریکا که آزمایش واکسن کرونا روی انسان را آغاز کرد گزارش کرده است که «نتایج مثبتی» از آزمایش‌های اولیه خود به دست آورده است.

شرکت بیوتکنولوژی مدرنا ۴۵ بیمار بین سنین ۱۸ و ۵۵ سال را با دوزهای متفاوت واکسن خود مورد آزمایش قرار داد.

مطابق اطلاعیه این شرکت، در نتیجه این آزمایش سطح آنتی بادی در ۲۵ نفر از بیمارانی که دوز دریافتی آنها بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم بوده به همان اندازه و گاها فراتر از سطحی رسیده که بیماران توفیق یافته در شکست کرونا به دست آورده‌اند.

به گفته استفان بانسل، رئیس اجرای شرکت مزبور «این نشانه بسیار خوبی است از این که بدن ما توانسته است آنتی بادی مفیدی بسازد که مانع از تکثیر ویروس شده است.»

وی معتقد است نتیجه آزمایش «بهتر از این نمی‌توانست باشد.»

در تمام هشت بیمار دیگری که در دور دوم آزمایشات شرکت کردند، واکسن باعث شد در بدن آنها به اندازه‌ای آنتی بادی تولید شود که ویروس را به طور کامل شکست دهند.

به گفته تال زاکس، مدیر پزشکی ارشد شرکت مدرنا در گفتگویی با فایننشال تایمز «این نتایج اثباتی بر این نظریه ماست که mRNA-1273 توانایی پیشگیری از بیماری کووید۱۹ را دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این شرکت، بیمارانی که واکسن با دوز بالاتر را گرفته بودند، دچار عوارض شدیدتری شدند به همین دلیل محققان این دوز بالا را در آزمایش‌های بعدی ممنوع کردند.

یکی از افردای که دوز متوسطی گرفته بود دچار عوارض بسیار شدیدی شد، اما همه این عوارض موقتی بودند و به خودی خود بر طرف شدند.

به گفته این شرکت مشاهده نتایج نشان می‌دهد که می‌توان پذیرفت واکسن آزمایشی در مجموع بی‌خطر و قابل قبول است.

مرحله بعدی آزمایش که قرار است در آن ۶۰۰ بیمار را واکسن بزنند، به زودی شروع می‌شود.

مرحله سوم اما به هزاران داوطلب نیاز دارد تا ثابت شود واکسن برای جمعیت بالا هم به اندازه کافی بی‌خطر و کارآمد است.

به گزارش دانشگاه جان هاپکینز، ویروس کرونا تا کنون در جهان بیش از ۴.۷ میلیون نفر را مبتلا و بیش از ۳۰۰ هزار نفر را قربانی کرده است.

به نظر می‌رسد واکسن «کامل» تنها راه واقعی برای خروج از بحران کرونا و بازگشایی اقتصادی در جهان باشد. در حال حاضر ده‌ها واکسن آزمایشگاهی در سراسر جهان در مراحل اولیه آزمایش یا رسیدن به مرحله آزمایش هستند.

یافته‌های شرکت مدرنا تنها نمونه‌ای از یک مطالعه کوچک و اولیه است که برای بررسی امکان‌پذیر بودن ساخت واکسن به مرحله اجرا درآمد. به گفته کارشناسان نتایج اولیه این مطالعات را باید به دیده احتیاط نگاه کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان