بالاترین موارد ابتلای روزانه به کرونا در چین طی هفته‌های اخیر 

روز دوشنبه ۱۰۸ مورد جدید در سرزمین اصلی چین ثبت شده است

متروی ووهان، ۱۳ آوریل- Hector RETAMAL / AFP

چین اولین روز پرشمار از نظر موارد ابتلا به ویروس کرونا در یک روز را، در تقریبا شش هفته گذشته اعلام کرد و گفت این موارد عمدتا به دلیل ورود افراد مبتلا از کشورهای خارجی بوده است. 

۱۰۸ مورد جدید روز دوشنبه در سرزمین اصلی چین و از سوی کمیسیون بهداشت ملی این کشور اعلام شد. گفته شده است که ۹۸ تن از این افراد از خارج به چین آمده‌اند. این آمار از نظر موارد وارداتی ابتلا بی‌سابقه است و موجب نگرانی از بروز موج دوم بیماری در چین به علت آمدن افراد مبتلا از خارج، شده است .

با تسهیل مقررات قرنطینه در ووهان، کانون انتشار بیماری کووید-۱۹، شهرها و روستاهای چینی در مجاورت مرز روسیه به عنوان جبهه جدید مقابله با ویروس کرونا در این کشور تلقی می‌شوند. 

مقامات بهداشت و سلامت چین روز یکشنبه گفتند که از میان موارد جدید، ۴۹ نفر شهروندان چین بودند که از روسیه وارد استان هیلوگجیانگ شدند و جواب آزمایش‌شان مثبت تشخیص داده شد. 

ایستگاه‌های بازرسی مرزی در حالت آماده‌باش قرار دارند و شهرهای نزدیک مرز برای مقابله با موج ورود بیماران، صحنه اجرای مقررات سختگیرانه قرنطینه هستند. 

اما این خبر در میان مردم محلی و روستاییانی که از روسیه بازمی‌گردند نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. 

یک شهروند ساکن شهر مرزی سوئیفنهه که خود را با نام خانوادگی «ژو» به خبرگزاری رویترز معرفی کرده است، گفت:‌ «ما فکر می‌کردیم شهر کوچکمان در اینجا امن است. برخی شهروندان چین می‌خواهند برگردند، ولی این کار درستی نیست، برمی‌گردند اینجا که چه بشود؟» 

پس از آن که روسیه پروازهای تجاری خود را در ماه مارس متوقف کرد، سوئیفنهه به یکی از مسیرهای اصلی زمینی به داخل چین تبدیل شده است. در تاریخ چهارم آوریل، مسکو تمامی پروازهای بین‌المللی خود از جمله پروازهای چارتر برای بازگرداندن شهروندان خود به کشور را متوقف کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر مرزی چین اکنون تمهیداتی شبیه به مقررات قرنطینه در ووهان در زمان اوج بحران در استان هوبی، برقرار کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، خیابان‌ها در روز یکشنبه کاملا خالی بود و تازه‌واردها از خارج باید ۲۸ روز قرنطینه شوند و تحت آزمایش قرار گیرند. 

در خبری دیگر، روز دوشنبه مقامات چینی مجبور به تکذیب اعمال تبعیض علیه «برادران آفریقایی» در آن کشور شدند. پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر آن که مسئولان در شهر جنوبی گوانگژو در مورد شهروندان آفریقایی، تمهیدات مضاعفی اعمال می‌کنند. 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس روزانه مطبوعاتی گفت که این اتهامات تلاشی از سوی آمریکا برای صدمه به مناسبات پکن و کشورهای آفریقایی است. 

سی‌ان‌ان گزارش داده است که آفریقایی‌ها در گوانگ‌ژو از جمله افرادی بودند که پس از افزایش شمار موارد مبتلایان وارداتی، بیش از همه تحت تاثیر احساسات ضدخارجی فزاینده در سرتاسر چین قرار گرفتند. 

این شبکه خبری آمریکایی گفت که شهروندان آفریقایی در بیش از ۲۴ مصاحبه از تجربه‌هاشان از اخراج از خانه توسط صاحب‌خانه‌ و نیز خودداری هتل‌ها در دادن اتاق به آن‌ها، گفتند. آنان همچنین گفتند که به شکل تصادفی از سوی مقامات مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفته و لازم به گذراندن قرنطینه ۱۴ روزه دانسته شد‌ه‌اند، در حالی که نه نشانه‌های بیماری و نه سابقه سفر یا تماس با بیماران را داشته‌اند. 

سفارت ایالات متحده در چین با صدور یک بیانیه‌ گفت که پلیس در استان گوانگدانگ به بارها و رستوران دستور داده است تا از پذیرش مشتریان با ظاهر آفریقایی و آفریقایی تبار خودداری کنند. 

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت که دولت آن کشور در دوران همه‌گیری بیماری، «تبعیض را تحمل نمی‌کند» و مسئولان محلی در گوانگدانگ «برای بهبود روش‌ کاری خود تلاش می‌کنند.» 

برخی کارشناسان شمار موارد ابتلا در چین را که این کشور وارداتی اعلام می‌کند، زیر سوال برده‌اند. پکن در تلاش است تا بگوید در مبارزه با همه‌گیری بیماری که در مرزهای این کشور آغار شد، پیروز شده است. 

استیو تسانگ، مدیر موسسه چین در دانشگاه سوآز لندن، به ایندیپندنت گفت که مقامات محلی به جای اظهارات مغایر با گفته‌های حزب کمونیست کشور مبنی بر این که میزان سرایت در کشور به صفر رسانده شده است، در گزارش خود درباره منشاء موارد جدید ابتلا «خلاق» می‌شوند. او گفت: «گاهی برخی از آمار و ارقام منسوب به سفر، الزاما به همان اندازه‌ای که به نظر می‌رسد، از خارج منتقل نشده‌اند.» 

جاناتان ایال، مدیر اندیشکده «رویال یونایتد»، گفت که آمار پایین چین در مورد موارد جدید ابتلا «از روی ساده‌لوحی تنظیم شده‌اند.» 

در ووهان که هفته گذشته مسئولان به مردم اجازه خروج از شهر را دادند، یک تولیدکننده عمده ماسک گفت که حالا کاملا بر تولید تجهیزات حفاظت فردی برای آمریکا و اروپا متمرکز است. 

کارخانه ووهان زونسن که تولیدکننده ماسک و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده است، به اسوشیتدپرس گفت که از کشورهای غربی سفارش‌هایی به ارزش ۵۰ میلیون دلار ردیافت کرده است و این سفارش‌ها را تا ماه ژوئن تحویل خواهد داد. 

سینتیا یه، یک مدیر بازاریابی جهانی، گفت:‌ «سفارش‌های آنها اکنون نسبت به زمان قبل از همه‌گیری ده برابر شده است.» 

یه در مصاحبه‌های رسانه‌ای که از سوی دولت ووهان سازماندهی شد، گفت که این شرکت تا آن زمان روزانه۲۰۰ هزار ماسک تولید می‌کرد، ولی قرار است ظرفیت تولید را به ۷۰۰ هزار برساند. 

در پی شکایت خریداران اروپایی و کشورهای مشتری درباره کیفیت کیت‌های تست کرونا، ماسک‌ها و همچنین دیگر تجهیزاتی که به سرعت و در هفته‌های اخیر از چین خریدند، چین مجبور شده است بازرسی‌های بیشتری بر صادرات تجهیزات حفاظت فردی اعمال کند. آقای یه هرگونه مشکل کیفی درباره ماسک‌های تولید و ارسالی کارخانه ووهان زونسن به هلند را رد کرد. هلند یکی از کشورهای اروپایی است که در این باره شکایت کرده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان