وزارت خارجه فرانسه: حکم سیاسی است، فریبا عادلخواه را آزاد کنید

پژوهشگر ایرانی-فرانسوی در دادگاه بدوی به شش سال زندان محکوم شد

خانم فریبا عادلخواه، انسان‌شناس دانشگاه ساینس پو - Thomas ARRIVE / Sciences Po / AFP

فریبا عادلخواه، محقق ایرانی فرانسوی که از تیرماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، با رای شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به شش سال زندان محکوم شد. 

وزیر خارجه فرانسه، ژان ایو لی دریان، در واکنش به این خبر گفت:‌ «این حکم براساس هیچ عنصر ثابت شده و جدی‌ای نیست و بنابراین سیاسی است. ما از دولت ایران می‌خواهیم که فورا خانم عادلخواه را آزاد کند.»

مقامات ایرانی، تابعیت دوگانه را برای شهروندان ایرانی نمی‌پذیرند و می‌گویند که چون این افراد با پاسپورت ایرانی به کشور سفر می‌کنند، مانند بقیه شهروندان ایرانی با آنها برخورد می‌شود.

سعید دهقان، وکیل مدافع این پژوهشگر، به خبرگزاری ایلنا گفته است که موکلش برای اتهام «اجتماع و تبانی ضد امنیت داخلی کشور» به پنج سال، و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده است. او همچنین گفته است که در مهلت قانونی برای رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر استان تهران، اعتراض خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حکم پس از اعتراض در دادگاه تجدید نظر و پس از آن، فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور، در صورت نقض نشدن، قطعی محسوب می‌شود که با احتساب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، فقط پنج سال آن قابل اجرا خواهد بود. 

در ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی تصریح شده است: «در جرایم موجب تعزیر هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرایم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به این که از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجرا است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجرا شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»

خانم عادلخواه که محقق مرکز تحقیقات بین‌المللی مطالعات سیاسی پاریس بوده است، چندین ماه از این مدت را در سلول انفرادی به سر برده است. او در بخشی از زمان بازداشت، با کایلی گلیبرت مور، پژوهشگر استرالیایی که او هم در اوین زندانی است، هم سلول بوده است. 

این پژوهشگر در ماه دسامبر گذشه، در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زد. او پس از بیش از دو هفته، به اعتصاب غذای خود پایان داد. یازده روز پس از آن، خانم عادلخواه برای مداوای آسیب کلیوی خود در بیمارستان زندان تحت درمان قرار گرفت. 

عادلخواه که در پژوهش‌های خود بر روی دو کشور ایران و افغانستان تمرکز دارد، دکترای خود را در مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی پاریس اخذ کرده است. او طی سال‌های گذشته بارها برای شرکت‌ در کنفرانس‌های علمی و ارائه مقاله و یا برگزاری سخنرانی به ایران سفر کرده است. کتاب‌هایی به نام «انقلاب با حجاب: زن مسلمان ایرانی» و همچنین «مدرن بودن در ایران» که هر دو به زبان فرانسوی منتشر شده‌اند، بخشی از تالیفات این پژوهشگر به شمار می‌رود. 

گفته می‌شود که در زمان بازداشت، او در حال تحقیقی بر روی جنبش روحانیون شیعه در ایران، افغانستان و عراق بود و برای همین، مدتی را هم در شهر قم سپری کرد. 

هم اکنون افراد دوملیتی دیگری همچنین سیامک نمازی، نازنین زاغری و همچنین احمدرضا جلالی، با احکام سنگین در زندان هستند. خانم زاغری پس از شیوع ویروس کرونا، برای مدتی به مرخصی آمد. 

بیشتر از