تهدید ترامپ به قطع تمامی مناسبات ایالات‌متحده و چین

برخلاف تصور ترامپ کاهش روابط با چین منجر به صرفه‌جویی اقتصادی نخواهد شد

جلسه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده و ایوانکا ترامپ، دختر و مشاورش در اتاق روزولت کاخ سفید - the White House April 07, 2020 in Washington, DC. AFP

دونالد ترامپ گفته است که در دوران بحران ویروس کرونا با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، صحبت نکرده است و ایالات متحده می‌تواند کلیه مناسبات خود با چین را «قطع کند.» 

او گفت:‌ «من روابط بسیار خوبی با او دارم، اما فعلا نمی‌خواهم با او صحبت کنم. نمی‌خواهم با او صحبت کنم.» 

رئیس جمهوری آمریکا در مقابل کاخ سفید با ماریا بارتیرومو از شبکه خبری فاکس مصاحبه کرد. خانم بارتیرومو در این گفت وگو درباره این سوال کرد که آیا آمریکا باید صدور ویزای تحصیلی برای دانشجویان چینی متقاضی تحصیل در رشته‌های فنی مانند کوانتوم و هوش مصنوعی را متوقف کند؟ 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، به نظر می‌رسد که مسئله آقای ترامپ عمدتا مالی و به‌ویژه درباره قرارداد تجاری‌ای‌ست که میان آمریکا و چین امضا شده است. 

آقای ترامپ گفت:‌ «کارهای زیادی می‌شود کرد. می‌توانیم تمامی روابطمان را قطع کنیم. فرض کنیم که کلیه روابط قطع شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی می‌کنیم.» 

«من سال‌ها این را گفته‌ام و این را به کشورهای دیگر هم گفته‌ام، این فقط ما نیستیم که چین دارد مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد.» 

ترامپ همواره ادعا کرده است که کسری تجاری آمریکا با چین می‌تواند منجر به صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد دلاری شود. بررسی این ادعا نشان داده است که این گفته صحیح نیست، چرا که هم‌ اندازه کسری را اشتباه بیان می‌کند و هم تنها به کالاهایی اشاره می‌کند که در قرارداد تجاری گنجانده نشده‌اند، و آمریکا دارای مازاد است. 

در حال حاضر اقداماتی برای مهار سرمایه‌گذاری آمریکا در چین انجام شده است؛ هرچند کم‌تاثیر. این هفته، صندوق عمده بازنشستگی آمریکا که صدها میلیارد دلار سرمایه برای حدود شش میلیون کارمند را اداره می‌کند، طرحی را برای انتقال سرمایه‌گذاری به شرکت‌های چینی ارائه داد. آقای ترامپ گفته است که این اقدام می‌تواند امنیت ملی را به خطر اندازد. 

خانم بارتیرومو پس از اظهارنظر طولانی آقای ترامپ درباره ناتو، در ادامه مکالمه را به موضوع ویروس کرونا بازگرداند و درباره اقدام چین در تسهیل محدودیت سفر مردم قبل از قبضه کردن بازار با تجهیزات حفاظت فردی، پرسید. 

آقای ترامپ حرف او را قطع کرد و گفت: «مسئله مهمی نیست. مسئله مهم این است که هرگز نباید می‌گذاشتند چنین اتفاقی بیفتد. من یک قرارداد تجاری مهم امضا کردم و حالا می‌گویم، دیگر معنی قبل را برایم ندارد. هنوز جوهر امضای قرارداد خشک نشده بود که بیماری همه جا را گرفت. دیگر برایم معنی قبل را ندارد.» 

آقای ترامپ ضمن انتقاد درباره رفتار چین، در مورد تئوری توطئه‌ای که می‌گوید ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان نشات گرفته است، ابراز بی‌اطلاعی کرد. این تئوری از سوی برخی چهره‌های شناخته‌شده راستگرا و بدون مدرک اظهار شده است. 

ترامپ گفت:‌ «از هر جا که آمده باشد، چه آزمایشگاه و چه خفاش، از چین آمده است. و باید متوقفش می‌کردند. می‌توانستند در مبدأ متوقفش کنند. من اسمش را می‌گذارم مبدأ.» 

خانم بارتیرومو مصاحبه را با پرسشی کلی به آخر رساند و پرسید:  «چطور می‌توانید شراکت با چین را وقتی که به حرف‌ها و کردارشان اعتماد ندارید ادامه دهید؟» 

آقای ترامپ گفت:‌ «احتمالا دشوار خواهد بود. اشکالی ندارد. شاید دشوار باشد ولی برای من مسئله‌ای نیست.» 

© The Independent