دستگیری محقق ناسا به اتهام ارتباط مخفیانه با چین

آقای آنگ به دلیل ذکر نکردن ارتباطش با چین هنگام درخواست وام نیم میلیون دلاری از ناسا، به کلاهبرداری متهم شد

مدیر قراردادهای ناسا گفته که اگر آنها از مشارکت آقای آنگ با طرف‌های چینی خبر داشتند هرگز با این وام موافقت نمی‌کردند - LOREN ELLIOTT / AFP

استاد دانشگاهی که مورد حمایت مالی ناسا بوده است، به خاطر آنچه گفته می‌شود مخفی نگهداشتن ارتباطش با دولت کمونیست چین بوده، دستگیر شد.

پروفسور سایمون ساو-تئونگ آنگ، استاد ۶۳ ساله دانشگاه آرکانزاس، ظاهرا به خاطر اغفال ناسا و دانشگاه «و مخفی نگه داشتن سمت‌های دیگری که در دانشگاه و شرکت‌های چینی» داشته است توسط اف بی آی، دستگیر شد.

آقای آنگ که از سال ۱۹۸۸ به عنوان استاد و محقق مهندسی برق در دانشگاه آرکانزاس فایتویل خدمت می‌کرد، به دلیل ذکر نکردن ارتباطش با چین هنگام ارائه درخواست وام نیم میلیون دلاری از ناسا به یک فقره کلاهبرداری متهم شد.

وزارت دادگستری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد «ارائه اطلاعات ناصحیح به ناسا و دانشگاه آرکانزاس منتهی به ارسال و دریافت وجوهی شد که نهایتا نقشه آقای آنگ را برای کلاهبرداری عملی کرد.»

روز دوشنبه معلوم شد که مأمور ویژه اف بی آی، جاناتان ویلت، به دادگاه محلی بخش غربی آرکانزاس اطلاع داده است که آقای آنگ تلاش کرده ارتباطش را با برنامه تحقیقی «هزار استعداد» چین بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ مخفی نگه دارد، به استثنای یک مورد در سال ۲۰۱۴ که آن را اعلام کرد.

آقای ویلت در دادخواست خود اظهار داشته «برنامه استعدادیابی چین با هدف وارد کردن فناوری خارجی به کشور از طریق استخدام کارشناسان شرکت‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان تلاش دارد تا مشاغل حوزه فناوری را فعال و موجبات نوآوری و رشد اقتصادی را در کشور فراهم آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی «بسیاری از برنامه‌های استعدادیابی چین در ازای کار برای دانشگاه‌ها شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ جهانی مزایای مالی، شخصی و حرفه‌ای برای شهروندان با استعداد خود در نظر می‌گیرند.»

در این دادخواست آمده، آقای آنگ از سال ۲۰۱۳ در نهادهای مختلف زیر شاخه ناسا، بنیاد علوم ملی، وزارت انرژی، و وزارت دفاع به عنوان محقق اصلی یا دستیار محقق در حال انجام وظیفه بوده است که میزان کمک دولتی به آنها در مجموع بالای پنج میلیون دلار است.

اتهام آقای آنگ به کلاهبرداری مالی مربوط به درخواست وامی بوده که در سال ۲۰۱۶ به ناسا داده و با آن موافقت شده است اما وی در درخواست خود اعلام نکرده که در برنامه استعدادیابی چین شرکت داشته یا با چند شرکت چینی نظیر بینزو مائوتونگ تکنولوژی، بینژو گراند الکترونیک و ژیانگسو زوآنژی مشغول به کار بوده است. 

بر اساس دادخواستی که اف بی آی تنظیم کرده، مدیر قراردادهای ناسا که درخواست وام آقای آنگ را مورد بررسی قرار داده گفته است که اگر آنها از مشارکت ایشان با طرف‌های چینی خبر داشتند هرگز با این وام موافقت نمی‌کردند.

در این دادخواست آمده «مدیر قراردادها مخصوصا متذکر شده که ارتباط آنگ با شرکتهای چینی خط قرمز فوری ما محسوب می‌شد.»

آقای آنگ مدعی است موضوع ارتباط با چین زمانی لو رفت که یکی از کارکنان دانشگاه دیسکی را در کتابخانه دانشگاه پیدا کرده و خواسته با جستجوی ایمیل‌ها صاحب آن را شناسایی کند.

طبق آنچه در دادخواست آمده آقای آنگ در ایمیلی نوشته است «می‌توانید با گشتن در تارنماهای چینی بفهمید که آمریکا با بورسیه‌های هزار استعداد چه خواهد کرد. اینجا کمتر کسی می‌داند من یکی از این بورسیه‌های هستم اما اگر بفهمند، موقعیت من در اینجا مشکل جدی پیدا خواهد کرد. باید خیلی مراقب باشیم وگرنه ممکن است از دانشگاه اخراجم کنند. بعد از خواندن این ایمیل لطفا آن را پاک کنید.»

جان توماس، سخنگوی دانشگاه آرکانزاس، طی اطلاعیه‌ای به ایندیپندنت از تعلیق آقای آنگ خبر داد: «آنگ سایمون بدون هیچ پرداختی از تمام مسؤولیت‌هایش در دانشگاه تعلیق شده و دانشگاه در این قضیه همکاری کامل را با اداره بازرسی کل خواهد داشت.»

یکی از پست‌های فیسبوکی دانشکده مهندسی این دانشگاه در سال ۲۰۱۱ آورده که آقای آنگ ریاست افتخاری دانشکده پلی‌تکنیک هوانوردی ژیان در چین را به عهده دارد.

در این صفحه فیسبوک آمده «او در طرح‌ریزی اولین برنامه مهندسی نگهداری هواپیما تحت گواهی بویینگ مشارکت داشته است. این برنامه، آموزش کارآموزان جهت کار در هواپیماهای بوینگ و صدور گواهی‌نامه برای آنها را در دست اقدام دارد.»

آقای آنگ در صورت محکوم شدن حداکثر با بیست سال حبس مواجه خواهد شد.  

© The Independent

بیشتر از جهان