نظامیان روسیه و سوریه غیرنظامیان سوری را به عمد هدف گلوله می‌گیرند

عفو بین‌الملل می‌گوید: «نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر جدی بوده است»

تاکنون حدود یک میلیون سوری از منطقه ادلب و روستاهای اطراف آن در شمال غرب سوریه گریخته‌اند - Rami al SAYED / AFP

طبق گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل، نیروهای روسیه و دولت سوریه غیرنظامیان را در شمال غربی سوریه «به عمد مورد هدف قرار می‌دهند و این سازمان از سازمان ملل خواسته است از رسیدن کمک به استان جنگ‌زده‌ای در شمال این کشور اطمینان حاصل کند.»

در گزارش این سازمان حقوق بشری شرح چگونگی حمله به مدارس و درمانگاه‌ها در ادلب، غرب حلب، و بخش‌هایی از حمات آمده است.

در گزارش عفو بین‌الملل جزییات ۱۸ مورد حمله به این ساختمان‌ها توسط نیروهای روسیه یا دولت سوریه، عمدتاً در بازه دو ماهه اول امسال، آمده است.

عنوان این گزارش «هیچ‌جا برای ما امن نیست: حمله‌های غیرقانونی به مردم و آوارگی بخش زیادی از آنان در شمال غرب سوریه» است و در آن اطلاعات هواپیمایاب‌ها و مکالمه‌های شنودشده پروازها آمده است.

عفو بین‌المل گفت: «این صداها در کابین هواپیماهای جنگی ضبط شده و شواهد محکمی دال بر دست داشتن ارتش روسیه در دستکم یک حمله غیرقانونی که بیمارستانی را ویران کرد، فراهم می‌کنند.»

این گروه حقوق بشری گفت مدارک و شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد در مناطقی که زیر نفوذ گروه‌های مسلح مخالف دولت است، حمله‌هایی صورت گرفته است که باعث تعطیلی اجباری پنج بیمارستان شده است.

به گفته اداره بهداشت ادلب، در فاصله دسامبر پارسال تا فوریه امسال حمله‌های سوری‌ها یا روس‌ها در ادلب و حلب به ۱۰ بیمارستان آسیب رسانده یا آن‌ها را به کلی ویران کرده است و منجر به مرگ ۹ نفر از خدمه درمان و سایر کارکنان این بیمارستان‌ها شده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید: «وقایع گزارش‌شده بر اساس ده‌ها مصاحبه نوشته شده و به تأیید شاهدان عینی بسیاری رسیده است. عکس‌ها و ویدیوهای متعددی از آن‌ها وجود دارد و متخصصانی، عکس‌های ماهواره‌ای موجود را تحلیل کرده‌اند. این وقایع نشان می‌دهند که نیروهای سوری و روس عمداً غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند.

این نهاد می‌گوید: «قوانین حقوق بشر بین‌المللی که بر اساس آن‌ها اهداف نیروهای مسلح به تأسیسات نظامی و جنگجویان محدود می‌شود و شلیک به غیرنظامیان مجاز نیست، شدیداً نقض» شده است.»

عفو بین‌الملل همچنین تاکید می‌کند: «این وقایع در شمار جنایات جنگی‌ است و مسئولیت کیفری متوجه آمر و عامل آن‌ها می‌شود.»

این سازمان حقوق بشری هم‌زمان با تهیه این گزارش، از سازمان ملل خواسته بود تا تضمین کند که کمک‌ها‌ را هم‌چنان به استان ادلب خواهد رساند. قرار بوده است که رساندن کمک به شمال غربی سوریه و سایر بخش‌های این کشور بدون اجازه دولت، فقط تا ماه ژوئیه ادامه داشته باشد. 

هنا مورایف از سوی عفو بین‌الملل گفت: «یورش اخیر در ادلب باعث آوارگی‌ مردم و پدید آمدن شرایط اضطراری حقوق بشری در این ناحیه شده است، طوری که حتی در طول ۹ سال بحران مصیبت‌زا در این کشور بی‌سابقه بوده است.»

«شورای امنیت سازمان ملل نباید کمک‌های ضروری بشردوستانه به هزاران آواره آن‌سوی مرزها را قطع کند.»

مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان افزود: «حمله اخیر جزو مجموعه‌‌ای از حملات شنیع، گسترده و منظم بود با هدف هراس‌افکنی در میان غیرنظامیان.»

«پیش از این، مقامات سازمان ملل وقایع ادلب را «داستانی ترسناک» توصیف کرده‌اند و وضع در این منطقه بدتر هم می‌شود، مگر آن که شورای امنیت مسایل را ورای توطئه‌های سیاسی ببیند و هم‌چنان کمک‌های ضروری و ارزشمند بشردوستانه را به آوارگان آن‌سوی مرزها برساند.»

از پارسال تا کنون که نیروهای دولتی به پشتیبانی روسیه پس از ۹ سال جنگ، قصد کرده‌اند که آخرین سنگر شورشیان را بازپس گیرند، حدود یک میلیون سوری از منطقه ادلب و روستاهای اطراف آن در شمال غرب سوریه گریخته‌اند.

از ماه مارس، رئیس جمهوری سوریه با دولت ترکیه (که از برخی گروه‌های مخالف بشار اسد حمایت می‌کند) و مسکو (که با نیروی هوایی سنگین از دمشق حمایت کرده است) بر سر اعلام آتش‌ بس توافق کرده‌اند و بدین ترتیب آتش جنگ تا حدی فروکش کرده است.

شمال غربی سوریه آخرین بخش از خاک سوریه است که هنوز در دست شورشیان مخالف آقای اسد است.