شهردارهای نیویورک و لندن، متحد علیه ترامپ

ترامپ: بریتانیا که از غل و زنجیر اتحادیه اروپا خلاص شود،‌ توافق بازرگانی بزرگ بین ما ممکن می شود

بیل دِ بلازیو، شهردار نیویورک، از دونالد ترامپ خواسته تا بخاطر حمله «افراطی‌اش» علیه همتای لندنی خود، صادق خان، عذرخواهی کند.

شهرداران این دو شهر در کنار یکدیگر قرار گرفته و به رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ دادند. ترامپ که روز دوشنبه برای یک دیدار رسمی وارد بریتانیا شده در توئیتر به هر دوی آن‌‌ها( شهرداران لندن و نیویورک) اهانت کرده است.

آقای ترامپ، آقای خان را بخاطر قد کوتاهش تحقیر کرد و این شهردار حزب کارگر را با «شهردار خیلی ابله و نالایق خودمان در نیویورک، دِ بلازیو» مقایسه کرد.

آقای دِ بلازیو در گفتگو با برنامه «نیوزنایت» شبکه «بی بی سی» گفت: «این حرف‌ها حتی برای دونالد ترامپ هم افراطی محسوب می‌شدند. حمله به یکی از رهبران اصلی کشوری که متحد ماست؟ من هیچ شکی ندارم این از خیلی جهات قابل قبول نبوده.»

وی افزود: «می‌دانید که از ترامپ زیاد حرف می‌شنویم اما این یکی اصلا طبیعی نیست. قابل پذیرش نیست.»

شهردار نیویورک گفت: «من صادق خان را رهبری نمونه می‌دانم. ایشان نگرانی بسیار مهمی را مطرح کرده که معلوم است باعث خشم ترامپ شده. چون او گفته است دونالد ترامپ بخشی از جنبش راست‌گرایانه و متعصبی است که در سراسر جهان رو به رشد است و به دموکراسی لطمه می‌زند. رویکرد وی به واقعیات جامعه مملو از مدارا لطمه می‌زند.»

این چهره حزب دموکرات آمریکا گفت این حمله هم «شخصی» بوده و هم «استراتژی سیاسی» محسوب می شود، «این حرف شایسته عذرخواهی است.»

آقای خان در پاسخ به ترامپ توئیت کرد: «لندنی‌ها از همبستگی بیل دِ بلازیو با شهرمان قدردانند. متفخرم که با او و با شهردارهایی در سراسر آمریکا بر سر چالش‌های مشترک‌مان همکاری می‌کنیم.»

شهردار لندن آقای ترامپ را «تنها یکی از بدترین نمونه‌های خطر جهانی روزافزون» راست افراطی خوانده است.

او گفته «پهن کردن فرش قرمز» ‌برای آقای ترامپ «به شدت مغایر با اصول بریتانیا» است و از ترزا می خواسته «کار صحیح» را انجام دهد.

گفته های صادق خان در پی اظهارات ترامپ عنوان شد که رییس جمهور آمریکا در رقابت انتخاب رهبر برای حزب محافظه‌کار از بوریس جانسون پشتیبانی کرد و گفت نایجل فاراژ‌ باید در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) نقش داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دِ بلازیو گفت: «معلوم است که ایشان( ترامپ) مشکلی با تلاش روسیه برای کمک به وی در انتخابات آمریکا نداشت و حالا هم دارد سعی می‌کند همین کار را در سایر کشورها انجام دهد.»

«این الگوی بدی برای دموکراسی است؛ جایگاه رهبر خارجی این نیست که اراده دموکراتیک مردم را زیر پا بگذارد. پیام من به محافظه‌کاران این است: از این آقا فاصله بگیرید.»

شهردار نیویورک گفت که حمایت از نامزدهای انتخاباتی در سایر کشورها «کار رئیس‌جمهور آمریکا» نیست و «باعث ایجاد سوء نیت در بین مردم هر کشوری که این نوع پیام را بشنوند خواهد شد.»

آقای خان در گفتگو با پادکست «پاد سیو آمریکا» با تجدید حملات خود به رئیس‌جمهور آمریکا او را «نماد جنبش راست افراطی» در سراسر جهان خواند.

آقای ترامپ هنوز به گفته‌های دو شهردار جواب نداده اما پیشتر توئيت کرده بود که «بخش سفرم به لندن خیلی خوب پیش می‌رود.»

ترامپ گفت: «هنوز اعتراضی ندیده‌ایم اما مطمئنم رسانه‌های قلابی به زحمت دنبال پیدا کردن‌ چنین چیزی هستند. این‌جا همه خیلی دوستم دارند. در ضمن بریتانیا که از غل و زنجیر اتحادیه اروپا خلاص شود،‌ توافق بازرگانی بزرگ بین ما و آن‌ها ممکن می شود. حرفش را از همین الان شروع کردیم!»

قرار است که شمار بسیاری از معترضین سه‌شنبه صبح در کنار «عروسک نوزاد ترامپ» در میدان ترافالگار گرد هم بیایند و علیه رئیس‌جمهور آمریکا تظاهرات کنند.

(بخشی از گزارش‌ها از «پرس اسوسیئیشن» نقل شده است.)

© The Independent

بیشتر از جهان