اتحادیه اروپا احتمالا مرزهای خارجی خود را تا نیمه ژوئن باز نخواهد کرد

مقررات منع سفر شامل بریتانیا نمی‌شود

در حال حاضر مقررات منع سفر با توافق رهبران اتحادیه اروپا برقرار است-CHRISTOF STACHE AFP

کمیسیون اروپا می‌گوید کشورهای عضو اتحادیه باید مرزهای خارجی خود را دستکم تا نیمه ماه ژوئن به روی تمام رفت و آمدها، بجز سفرهای ضروری، بسته نگاه دارند.

روز جمعه، کمیسیون اروپا از رهبران اتحادیه خواست با توجه به ادامه اپیدمی کرونا ممنوعیت سفر را که در حال حاضر برقرار است به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید کنند.

هرچند تصمیم به تمدید مقررات منع سفر در محدوده اختیارات تک تک دولت‌های اتحادیه اروپاست، اما کشورهای عضو «شنگن» (منطقه عبور آزاد بدون نیاز به ارائه گذرنامه) تاکنون در مورد بستن مرزهای اروپا با یکدیگر اشتراک نظر و هماهنگی داشته‌اند. بسیاری از آن‌ها عبور به دیگر کشورهای اروپایی را نیز ممنوع کرده اند که موجب نارضایتی بروکسل شده است.

مارگاریتس شیناس، معاون کمیسیون اروپا در امور مربوط به ترغیب نحوه زندگی و تفکر اروپایی می‌گوید: «هدف کلیِ محدود کردن روند گسترش ویروس کرونا از طریق کاهش تماس های اجتماعی همچنان بجای خود باقی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به رغم پیشرفت‌هایی که در بسیاری کشورهای اروپایی (در کنترل ویروس کرونا) حاصل شده، شرایط حاکم بر جهان بسیار شکننده است. لازم است هرگونه اقدام (در کاهش مقررات) به تدریج صورت گرفته و مقررات متفاوت قرنطینه در مراحل مختلف برداشته شود.»  

ییلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور کشوری افزود: «ما باید با هماهنگی و مرحله به مرحله عمل کنیم. به محض آن که شرایط بهداشتی اجازه دهد، احیای جریانات عادی در منطقه عبور آزاد شنگن نخستین هدف ماست. محدودیت‌های مربوط به تردد آزاد و کنترل های مرزهای داخلی (شنگن) باید به تدریج برداشته شود و تنها پس از آن است می‌توانیم محدودیت مرزهای خارجی را برداشته و اجازه بدهیم غیر اروپایی‌ها برای سفرهای غیرضروری وارد منطقه شوند.»

مقررات منع سفر که در حال حاضر با توافق رهبران اتحادیه اروپا برقرار است تا پانزدهم ماه مه و با پیشنهاد تمدید آن احتمالا تا پانزدهم ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. این محدودیت ها شامل شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندانی که عضواتحادیه اروپا نبوده اما مدت‌ها در اتحادیه اقامت داشته و مایلند به خانه هایشان بازگردند، نمی‌شود.

همچنین مواردی از جمله کادر درمانی، پژوهشگران و کارشناسانی که در مبارزه با کووید۱۹ شرکت دارند و نیز کسانی که در کار حمل و نقل کالا هستند از مقررات منع سفر مستثنی هستند. کارکنان مرزی و کارگران فصلی مزارع که شهروند اتحادیه اروپا نیستند نیز می‌توانند در میان کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه شنگن تردد کنند.

مقررات منع سفر شامل بریتانیا نمی‌شود زیرا این کشور همچنان در دوره انتقالی برگزیت بوده و در نتیجه با آن به مثابه یک عضو اتحادیه اروپا رفتار می شود.

© The Independent