کنار گذاشتن پرونده کیفری اولین مشاور امنیت ملی ترامپ

‎مایکل فلین توسط دادستانان به دروغ گفتن به اف‌بی‌آی متهم شده بود

مایکل فلین، اولین مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ که پس از مدتی از کار خود کناره‌گیری کرد - SAUL LOEB / AFP

وزارت دادگستری ایالات متحده پرونده کیفری علیه مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی را مختومه خواهد کرد. آقای فلین توسط دادستانان این وزارت متهم به دروغ گفتن به اف‌بی‌آی در تحقیقات درباره ارتباط روسیه با کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ، شده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، در مدارک دادگاه که روز پنجشنبه تنظیم شد، وزارت دادگستری گفته است «پس از بررسی تمام وقایع و شرایط موجود در پرونده از جمله اطلاعات تازه به دست آمده در این‌باره» این پرونده را مختومه می‌کند.

این تصمیم حاکی از تغییری شدید در پرونده‌ای دیرینه است که یکی از موارد مرکزی تحقیقات دادستان ویژه، رابرت مولر به عنوان بخشی از مدارک دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ بود.

این در حالی است که دادستانان پرونده طی سه سال گذشته همواره تاکید داشته‌اند آقای فلین درباره مکالمات خود با سفیر روسیه در مصاحبه ژانویه ۲۰۱۷ با اف‌بی‌آی دروغ گفته است. خود آقای فلین هم به این اتهام اذعان کرد و در تحقیقات آقای مولر درباره ارتباط روسیه با ستاد انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ به مهره‌ای کلیدی تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دادگستری در مدارک تسلیم شده به دادگاه گفت به این نتیجه رسیده است که مصاحبه آقای فلین با اف‌بی‌آی «در تحقیقات واحد ضد اطلاعات اف‌بی‌آی درباره آقای فلین بدون زمینه مشروع و خارج از آیین دادرسی بوده است.» این وزارت همچنین اظهار داشت مصاحبه ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷ «بدون هر گونه زمینه قانونی یا کیفری انجام شده است.»

آقای ترامپ بارها درخواست تبرئه آقای فلین را کرده است. بعد از اعلام این خبر، رئیس جمهور به خبرنگاران گفت «احساس می‌کرد چنین اتفاقی رخ دهد.»

او با اشاره به مقامات وزارت دادگستری و ماموران اف‌بی‌آی باقی مانده از کابینه اوباما، که در تحقیقات علیه مشاور سابق او دخیل بودند، افزود: «امیدوارم این مساله گریبان افراد زیادی را بگیرد چرا که افرادی دغلباز هستند.»

این اقدام وزارت دادگستری بعد از مرور داخلی نحوه بررسی این پرونده اتخاذ شد که به خاطر تلاش بی‌شائبه وکلای آقای فلین برای به چالش کشیدن اساس و بنای این تحقیقات کلید خورد. وکلای او هفته گذشته با اشاره به یادداشت‌ها و ایمیل‌های تازه افشا شده اف‌بی‌آی ادعا کردند مامورانی که چند روز پس از مراسم تحلیف در کاخ سفید با آقای فلین مصاحبه کردند برنامه داشتند با مچ گیری او را به دام اندازند. گرچه هیچ یک از این مدارک صحت ادعای اصلی درباره دروغ آقای فلین به اف‌بی‌آی را بی‌اعتبار نمی‌سازد، آقای ترامپ هفته گذشته از «تبرئه» او خبر داد.

دادستانان فدرال در ماه ژانویه از قاضی پرونده تقاضا کردند آقای فلین را به شش ماه حبس محکوم کند و در مدارک تسلیم شده به دادگاه اظهار داشتند: «متهم درس خود از این ماجرا را فرا نگرفته است. او به نحوی برخورد کرده که گویا قوانین در مورد او صادق نیست و انگار هیچ عاقبتی برای کارهایش وجود ندارد.»

جلسه محکومیت او چندین بار به تعویق افتاد.

آقای فلین قبلا به عنوان رئیس اداره اطلاعات دفاعی پنتاگون مشغول بود اما در سال ۲۰۱۴ از کار خود برکنار شد که ظاهرا به خاطر نوع مدیریت او و عقایدش درباره نحوه مقابله با شبه‌نظامیان مسلمان اتفاق افتاد.

او در سال ۲۰۱۶ به کارزار انتخاباتی ترامپ پیوست و در نشست ملی حزب جمهوری‌خواه در همان سال، رهبر هواداران ترامپ در سر دادن شعار «او را زندانی کنید» در اشاره به هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، شد.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent