شیوع کرونا چه تاثیری بر زمان و نحوه برگزاری انتخابات آمریکا خواهد داشت؟

قرار است انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در سوم نوامبر برگزار شود

در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، دونالد ترامپ با جو بایدن دموکرات رقابت خواهد کرد-SAUL LOEB, ROBYN BECK / AFP

با تداوم تاثیرهای بی‌سابقه ویروس کرونا در ایالات متحده، به راحتی می‌شود فراموش کرد که به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تنها شش ماه باقی مانده است. 

بر اثر همه‌گیری کووید۱۹، انتخابات مقدماتی در سطح کشور با اختلال مواجه شد و در برخی ایالت‌ها از مردم خواسته شد تا با ریسک کردن سلامت خود، از حق دمکراتیک شان استفاده کرده و برای رای ‌دادن پای صندوق‌ها بروند. 

با یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد ابتلای تایید شده در سطح ایالات متحده؛ و در حالی که نشانی از کاهش روند سرایت بیماری از سوی مسئولان بهداشت ارائه نمی‌شود، بسیاری از شهروندان سئوالات بی شماری را درباره انتخابات پیش رو در سر دارند و می‌پرسند که آیا انتخابات در زمان مقرر و طبق برنامه انجام خواهد شد و چگونه؟

زمان انتخابات کی است؟

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در سوم نوامبر ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.

رای‌دهندگان قرار است در این تاریخ برای انتخاب رئیس جمهور آینده، بخشی از اعضای کنگره و همچنین هزاران نفر از مسئولان ایالتی به پای صندوق های رای بروند. 

کاندیداها چه کسانی هستند؟

رای‌دهندگان یا تصمیم می‌گیرند رئیس ‌جمهور فعلی دونالد ترامپ و مایک پنس معاون او را برای دور دوم انتخاب کنند و یا به کاندیدای جدید رای می‌دهند. 

با کناره گیری دیگر داوطلبان نامزدی از سوی حزب دموکرات در جریان رقابت‌های مقدماتی، جو بایدن به نامزد حزب دمکرات بدل شده است. بنابراین به احتمال قوی او در انتخابات امسال با دونالد ترامپ رقابت می کند. دستیار انتخاباتی و معاون رئیس جمهوری او در صورتی که انتخاب شود، هنوز مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا ممکن است انتخابات به دلیل ویروس کرونا به تاخیر بیافتد؟

تاریخ ماه نوامبر برای انتخابات از سوی قانون فدرال تعیین شده است و دونالد ترامپ به تنهایی قدرت به تاخیر انداختن آن را ندارد، چرا که این تاریخ از قبل در قانونی که قدمت آن به سال ۱۸۴۵ می رسد تعیین شده است. 

طبق قانون، تاریخ رای‌گیری هر چهار سال یک بار و در سه شنبه پس از اولین دوشنبه ماه نوامبر است. برای تغییر این تاریخ، کنگره باید مداخله کند. 

طبق قانون اساسی، دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ است، بنابراین کاندیدای مورد نظر ۲۰۲۰ باید انتخاب شود. 

در جریان برگزاری انتخابات مقدماتی حزب دمکرات، علاقه در به تاخیر انداختن انتخابات مقدماتی موضوع بحث‌های زیادی میان سیاستمداران در ایالت‌هایی بود که مایل بودند رای گیری را به تاخیر اندازند.

با آن که کاندیداهای حزب دمکرات اغلب طرفدار ایده به تاخیر انداختن رای‌گیری تا پایان مقررات در خانه ماندن هستند، جمهوریخواهان عموما علیه این ایده تلاش می‌کنند و در برخی موارد قوانین را برای اطمینان از برگزاری انتخابات زیر پا گذاشتند. 

آیا امکان این که رای‌گیری از طریق پست انجام شود وجود دارد؟

درباره امکان برگزاری انتخابات و رای‌گیری از طریق پست و به شکل غیرحضوری، بحث‌های زیادی درگرفته است. 

در آغاز ماه آوریل، قضات دادگاه ویسکانسین گفتند که رای‌گیری طبق برنامه به شکل حضوری پیش خواهد رفت. این موضع موجب اعتراض چشمگیر دمکرات‌ها شد. آنان گفتند رای‌دهندگان مجبور شدند بین فرصت رای دادن و امکان قرار گرفتن در معرض ابتلا به ویروس کرونا، یکی را انتخاب کنند.

اواخر ماه گذشته اوهایو در جریان رای‌گیری مقدماتی دمکرات‌ها، اولین آزمون رای دادن پستی بر اثر شیوع ویروس کرونا را آزمایش کرد. حدود یک و نیم میلیون رای تا نیمروز شنبه به صندوق ها انداخته شد، که کمتر از نصف شمار آرای کلی در رای گیری مقدماتی سال ۲۰۱۶ بود. 

بحث درباره رای غیرحضوری کماکان مایه مناقشه است و توافق سرتاسری در تصمیم به رای دادن پستی، به نظر بسیار پیچیده می‌آید. آقای ترامپ و دیگر جمهوریخواهان ابراز نگرانی کرده‌اند که استفاده از رای غیر حضوری موجب تقلب گسترده در انتخابات می‌شود. 

نمایندگان دمکرات می گویند مجبور کردن رای دهندگان به انتخاب میان حق دمکراتیک خود و حفاظت از سلامتی از طریق فاصله گذاری اجتماعی، مصداق اقدام «سرکوب رای‌دهندگان» است. 

برخی ایالت‌ها از جمله کلرادو، هاوایی، اورگان، و یوتا تاکنون کاملا با استفاده از پست رای خود را داده‌اند، اما تصمیم این ایالت‌ها برای چنین اقدامی مستقل از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شد. 

اما ۱۷ ایالت برای درخواست رای‌گیری غیرحضوری نیاز به بهانه دارند و لازم است که تغییرات ساختاری چشمگیری را در قوانین خود ایجاد کنند تا اجازه برگزاری انتخابات پستی را بدهد. 

سیاستمداران چه می‌گویند؟

آقای ترامپ چندین بار علیه برگزاری رای گیری پستی اظهار نظر کرده است. 

آقای ترامپ در پاسخ به چهار میلیارد دلاری که دمکرات‌ها تلاش کردند در قانون کمک اقتصادی به دلیل ویروس کرونا و برای حفاظت از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بگنجانند گفت:‌ «نکات عجیبی در آن آورده بودند. چیزهایی که، سطوحی از رای دادن که اگر با آنها موافقت می‌کردیم، دیگر هرگز رئیس جمهور منتخب جمهوریخواه در این کشور نداشتیم.» 

آقای بایدن گفته است که دولت باید نحوه برگزاری انتخابات را بررسی کند، اما در عین حال گفته است که رای‌گیری منحصرا پستی «راهی ترجیح داده شده نیست.» 

رئیس جمهور سابق آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت:‌ «به نظر من وقت آن رسیده که درباره برگزاری انتخابات فکر کنیم… قرار است که عمدتا با پست انجام شود، که راهی نیست که همگان ترجیح دهند- قرار است چطور انتخابات را برگزار کنیم؟ رای گیری را چگونه برای همه فراهم می کنیم؟» 

با وجودی که تا انتخابات چند ماه مانده و در حالی که کشور با یکی از پرتلاطم‌ترین دوران اقتصادی و سیاسی در چند نسل اخیر مواجه شده، هنوز دقیقا معلوم نیست که از اکنون تا انتخابات ۲۰۲۰ چه اتفاقی خواهد افتاد. 

مونیکا مک‌درمان، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه فوردام در نیویورک، به گاردین گفت:‌ «ما در وسط آب‌های بی‌نام و نشان به سر می‌بریم و گمان نمی کنم کسی بداند که چه اتفاقی خواهد افتاد.» 

© The Independent