محافظه‌کاری استرالیا برای اقدام جهت آزادی کایلی مور گیلبرت

مقامات استرالیایی به خانواده این پژوهشگر هشدار داد‌‌ه‌اند به ایران سفر نکنند

کایلی گیلبرت مور شهروند استرالیایی زندانی در ایران- The Modern Middle East Facebok page

به دنبال انتشار خبرهای تایید نشده‌ای در خصوص اقدام به خودکشی شهروند زندانی استرالیایی در ایران، یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این زندانی به ایندیپندنت فارسی گفت که پیگیری نکردن جدی وضعیت این پژوهشگر توسط دولت استرالیا و همچنین محدودیت‌های زیاد در تماس با خانواده و همچنین حضور طولانی مدت در سلول انفرانی یا سلو‌ل‌های دونفره، باعث «درد و رنج شدیدی» برای این پژوهشگر زندانی شده است.

به گفته این منبع، خانم گلیبرت خواستار فعالیت خانواده‌اش برای حضور در رسانه‌ها و مطرح کردن پرونده او به امید افزایش‌فشارها برای آزادی خود است، «اما متاسفانه خانواده کایلی، به توصیه دولت استرالیا، از هر گونه اقدامی خودداری می‌کنند». 

این فرد مطلع می‌گوید که «مقامات استرالیایی خانواده خانم گیلبرت را از اینکه به ایران سفر کنند تا بتوانند به صورت رودررو با او ملاقات کنند، منع کرده و به آنها هشدار داده است که ممکن است اتفاقی که بر سر باقر نمازی پس از ورود به ایران برای ملاقات با پسرش سیامک‌نمازی در زندان افتاد، بر سر پدر و مادر این پژوهشگر هم بیفتند». 

رضا خندان، همسر نسرین ستوده که او هم دوران محکومیت ۱۲ ساله زندان خود را در اوین سپرس می‌کند روز گذشته با طرح این موضوع که خانم گیلبرت در زندان اقدام به خودکشی کرده است نوشت: «از زندان اوین خبر رسیده که کایلی مور گیلبرت شهروند استرالیایی که در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به سر می‌برد، تاکنون سه بار دست به خودکشی زده است. نگهداری طولانی او در بازداشتگاه امنیتی و در شرایط انفرادی به قدری غیر قابل تحمل شده که او بارها دست به خودکشی زده است.»

رضا خندان ادامه داد: «از آزادی یا انتقال او به بند عمومی جلوگیری می‌شود. از زمان بازداشت، در شرایط وحشتناک و غیرقابل تحمل بازداشتگاه امنیتی به سر می‌برد و اجازه ارتباط با دیگر زندانیان را ندارد. امکان دریافت پول و خرید از فروشگاه زندان مانند سایر زندانیان از او سلب شده و از ارسال نامه‌ها شکوائیه‌های او جلوگیری می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی خاطر نشان کرد که خانم گیلبرت «از دولت و سفارت استرالیا در ایران به دلیل بی توجهی به ادامه بازداشت و شرایط غیرقابل تحمل‌اش به شدت خشمگین است».

یک فرد مطلع نسبت به پرونده این شهروند استرالیایی به ایندیپندنت فارسی گفت که مقامات استرالیایی طی مدت بازداشت خانم گیلبرت خانواده او را پیگیری برای آزادی او منع کرده‌اند و به آنها گفته‌اند که موضوع آزادی او را از طریق مجاری دیپلماتیک پیگیری خواهند کرد.

با این وجود به گفته این فرد آگاه، سفارت استرالیا در تهران از تلاش برای بهتر کردن شرایط این پژوهشگر زندانی خودداری کرده است. 

سفارت استرالیا از اولین روزهای بازداشت خانم مور در جریان بازداشت قرار داشت و مشخص نیست دلیل سکوت و بی‌عملی دولت استرالیا برای صحبت در خصوص آزادی او چیست. یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت که خانواده خانم گلیبرت معتقدند مقامات ایرانی به دنبال تبادل زندانیان با دولت استرالیا هستند، اما دولت استرالیا تا کنون به چنین درخواستی پاسخ نداده است.

مقامات استرالیایی حتی از اینکه بتوانند تماس تلفنی منظم این پژوهشگر با خانوده خود را در مذاکره با مقامات ایرانی تضمین کنند، ناتوان بوده‌اند. تماس‌های خانم گیلبرت با خانواده خود در استرالیا، به شدت نامرتب بوده و در حالی که زندانیان دیگر می‌توانند از ملاقات حضوری و یا تماس هفتگی یا دوهفتگی با خانواده‌های بهره‌مند باشند، در نوبت‌های تلفنی او وقفه‌های چندماهه‌ افتاده است. 

کایلی گیلبرت مور، پاییز ۱۳۹۷ در ایران بازداشت شد اما خبر بازداشت او تا مدتها انتشار پیدا نکرد. به خانواده او گفته شده بود که در صورت صحبت کردن در مورد پرونده این زندانی، او با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. 

این درحالی است که او تا مدتها در سلول انفرادی به سر می‌برد و مقامات استرالیایی در تهران نیز اقدام جدی‌ای را برای آزادی او انجام نمی‌دادند. پس از آن خانم گیلبرت توسط دادگاه‌ انقلاب و به جرم جاسوسی، حکم ده سال زندان دریافت کرد.

بیشتر از