نشت گاز سمی در هند جان ۹ نفر را گرفت

این حادثه در شهر «ویشاکاپاتنام» در جنوب هند رخ داد

بیش از ۳۰۰ نفر که در معرض گاز سمی قرار گرفته‌اند، با عوارض سوزش چشم و اختلال تنفسی به بیمارستان منتقل شده‌اند- AFP

دستکم ۹ نفر بر اثر نشت گاز سمی از یک موسسه صنعتی در هند، کشته و حدود هزار نفر هم در بیمارستان بستری شدند.

تصاویر این واقعه در شبکه‌های اجتماعی که در اوایل بامداد روز پنجشنبه رخ داد، نشان می‌دهد مردم در حال فرار از گاز منتشر شده، بر زمین می‌افتند. این حادثه در شهر «ویشاکاپاتنام» در جنوب ایالت «آندراپرادش» رخ داده است.

مقامات مسئول می‌گویند بیش از ۳۰۰ نفر که در معرض گاز سمی قرار گرفته‌اند، با عوارض سوزش چشم و اختلال تنفسی به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این واقعه در پی اقدام کارخانه «ال جی پولیمرز» به بازگشایی پس از قرنطینه هند که در روز ۲۴ ماه مارس به خاطر شیوع ویروس کرونا اعمال شد، رخ داده است. 

نشت گاز از کارخانه، با یک آتش سوزی آغاز شد که هم اکنون خاموش شده است. گفته می‌شود برخی از کارگران و کارکنان کارخانه در هنگام وقوع حادثه در داخل تاسیسات بوده‌اند، اما هنوز از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

کارخانه «ال جی» می‌گوید منشاء گاز که از ساعت سه صبح نشت می‌کرده مرمت شده است، اما گفته می‌شود ابر گاز سمی تا شعاع سه کیلومتری کارخانه منتشر شده است.

یک شاهد عینی که هویتش فاش نشده به شبکه تلویزیون محلی گفت مردم با انتشار گاز سمی در محل به وحشت افتادند: «مردم در خانه‌هایشان دچار تنگی نفس شدند و سعی کردند فرار کنند. تاریکی به هرج و مرج دامن زد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، به مردم گفته شده صورت‌هایشان را پوشانده و منطقه را تخلیه کنند. سری جانا گومالا، کمیسر شهرداری محل گفته آب منطقه با مواد شیمیایی ویژه اسپری شده تا پیامد گاز سمی بر آن خنثی شود. او گفت: «به مردم از طریق سیستم تماس عمومی گفته شده از ماسک‌های نم‌دار صورت استفاده کنند.»

وینی چَند، فرماندار محلی این منطقه نیز گفته است ماده شیمیایی نشت شده نوعی «استایرین» مصنوعی و گازی است که معمولا در داخل یخچال‌ها به کار می رود.

راجندرا رِدی، یک مقام ارشد هیئت کنترل آلودگی در ایالت «آندراپرادش» به ایستگاه محلی شبکه بی بی سی به زبان «تلوگو» گفت: «ما در تلاش درک تاثیرات این ماده بر دستگاه تنفسی افرادی هستیم که آن را استنشاق کرده‌اند.»

خبر نشت گاز از این کارخانه، یادآور خاطرات دردناک فاجعه نشت گاز در شهر بوپال در دسامبر سال ۱۹۸۴ است.

در آن واقعه، نشت سم نباتی از کارخانه‌ای در مرکز شهر در نیمه‌های شب، بیش از ۳۷۸۰ نفر را قربانی کرد و گفته می‌شود پیامد ناگوار آن همچنان بر کودکانی که امروز متولد می‌شوند دیده می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان