گزارش‌های غیررسمی از سه اقدام به خودکشی کایلی مور-گیلبرت

کایلی مور پیش‌تر در نامه‌هایی از وضعیت روحی و جسمی وخیم خود خبر داده بود

کایلی مور گیلبرت از شهریور ماه ۱۳۹۷ در زندان اوین به سر می‌برد-عکس از شبکه‌های اجتماعی

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر که در زندان به سر می‌برد، در صفحه فیس‌بوک خود از اقدام به خودکشی کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی زندانی در ایران خبر داد.

به گفته خندان، این استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن که از شهریور ۱۳۹۷ در ایران زندانی است تا کنون سه بار دست به خودکشی زده است.

پیش از این نیز در نامه‌هایی که با امضاء کایلی مور گیلبرت از زندان اوین به بیرون درز کرده بود، او به اوضاع وخیم جسمی و روحی خود اشاره کرده بود.

کایلی مور گیلبرت در شهریورماه ۱۳۹۷ زمانی که برای شرکت در کنفرانس شیعه شناسی در قم به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد. او در یکی از نامه‌هایش خطاب به اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نوشته که یکی از همکاران‌اش او را به وزارت اطلاعات معرفی کرده است.

کایلی در این نامه تاکید می‌کند که بی‌گناه است و با درخواست وزارت اطلاعات برای «همکاری» مخالفت کرده و از موریسون می‌خواهد که برای آزادی‌اش تلاش کند.

مقامات استرالیا در مورد پرونده‌هایی از این دست بسیار محافظه‌کار هستند و تاکید دارند که این موضوع دور از هیاهوی رسانه‌ای و از مسیر دیپلماتیک بهتر حل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که با گذشت ۲۰ ماه از بازداشت کایلی مور او همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و ارتباط او با اعضای خانواده‌اش بسیار محدود است. کایلی مور پیش‌تر گفته بود برای خرید غذا پول کافی در اختیار ندارد.

مریس پین،‌وزیر امور خارجه استرالیا که می‌گوید تا کنون چند بار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش برای آزادی کایلی مور رایزنی کرده، اخیرا گفته بود که اواخر سال گذشته دسترسی کنسولی به کایلی مور فراهم شده و دولت کنبرا از همه ظرفیت‌های خود را برای آزادی او به کار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اتهام کایلی مور را جاسوسی اعلام  کرده و حکم ۱۰ سال حبس برای او نهایی شده است.

خبر در زندان بودن کایلی مور گیلبرت تابستان گذشته و ماه‌ها پس از بازداشت او علنی شد. زمانی که جولی کینگ و مارک فرکین، زوج بلاگر-جهانگرد استرالیایی هنگام سفر به ایران به دلیل به پرواز درآوردن یک پهپاد در حوالی جاجرود دستگیر شدند. با علنی شدن بازداشت این زوج، موضوع دستگیری کایلی مور گیلبرت نیز به رسانه‌ها درز کرد و سرانجام دولت استرالیا آن را تایید کرد.

جولی کینگ و مارک فرکین مهرماه گذشته به دنبال اخراج نگار قدس کنی از آمریکا و آزادی رضا دهباشی از استرالیا، آزاد شدند. قدس کنی و دهباشی با اتهام مشابه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در استرالیا بازداشت شده بودند.

باوجود اینکه در ماه‌های اخیر برخی شهروندان خارجی یا دوتابعیتی زندانی در ایران به دلیل شیوع کووید-۱۹ از زندان به مرخصی آمدند، نام کایلی مور گیلبرت در این فهرست قرار نداشت.

هرچند تهران بر مبادله زندانیان اصرار دارد و نمونه‌های متعددی از این مبادله زندانیان در سال گذشته با دیگر کشورها-شامل استرالیا- انجام شد، باتوجه به ادامه سکوت مقامات استرالیا، سرنوشت پرونده کایلی مور همچنان مبهم است.