هسته‌های داعش زیر ضربات دولت افغانستان 

شواهد نشان می‌دهد شاخه حقانی طالبان با گروه داعش ارتباط نزدیکی دارند

طی عملیات انتحاری و بمب‌گذاری نوامبر سال ۲۰۱۹ در کابل، حداقل هفت نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند - STR / AFP

سه‌شنبه شب تعدادی از کاربران فیسبوک از درگیری و شلیک گلوله در بخش شمالی شهر کابل و در مسیر شاهراه کابل شمال خبر دادند. این درگیری تا ساعت ۴ صبح روز چهارشنبه ادامه داشت، هرچند کاربران از ماهیت طرفین درگیری اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. اما پیش از ظهر روز چهارشنبه، روابط عمومی اداره امنیت ملی افغانستان با نشر بیانیه‌ای، از متلاشی کردن یک هسته خطرناک گروه داعش خبر داد. 

در بیانیه‌ای که از سوی اداره امنیت ملی افغانستان منتشر شد، آمده است: «این هسته‌ مشترک که به رهبری ثناالله مسؤل کتیبه‌ داعش و هماهنگ کننده‌ شهری شبکه‌ حقانی در کابل مدیریت می‌شد، حمله‌ موشکی به مراسم تحلیف در ارگ ریاست جمهوری، حمله به معبد هندو‌ها وسیک‌ها در کابل، حمله به مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری، رهبر فقید حزب وحدت ملی، و دو حمله‌ راکتی به پایگاه بگرام را انجام داده بودند.» 

در این بیانیه همچنین آمده است که در حمله به محل استقرار این هسته، پنج تن از تروریست‌های داعش کشته شده‌اند و هشت تن دیگر توسط نیرو‌های امنیت ملی افغانستان بازداشت شده‌اند. به نقل از آن بیانیه، در کنار فعالیت‌های تروریستی یاد شده، این گروه چندین ترور هدفمند را نیز در شهر کابل صورت داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متلاشی شدن این هسته دستاوردی بزرگ برای نیرو‌های امنیتی افغانستان به‌شمار می‌آید. این گروه توانسته بود در روز اجرای مراسم سوگند ریاست جمهوری چهار موشک به محل برگزاری مراسم شلیک کند که هرچند تلفاتی در بر نداشت، اما مراسم را به شدت تحت‌تاثیر قرار داد. در کنار آن، حمله به مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری رهبری حزب وحدت که در خزان سال ۱۳۷۵ توسط طالبان به قتل رسید، نیز باعث کشته شدن نزدیک به ۳۰ تن از افراد غیرنشامی و زخمی شدن تعداد مشابهی شد. 

با این که دولت افغانستان یک سال قبل خبر از متلاشی شدن گروه داعش در افغانستان داده بود، اما شواهد نشان می‌دهد که این گروه در پی بازسازی دوباره خود در افغانستان است. 

نزدیکی داعش و گروه طالبان 

اعلامیه اداره امنیت ملی در مورد درگیری سه شنبه شب، یک نکته دیگر را نیز تا حدی روشن کرده است. به نقل از این بیانیه، این گروه تروریستی به صورت مشترک توسط داعش و شاخه حقانی گروه طالبان مدیریت می‌شده است. شاخه حقانی یکی از زیرمجموعه‌های گروه طالبان است. سراج‌الدین حقانی، رهبر شاخه حقانی، در حال حاضر معاون رهبری گروه طالبان است. همچنین، انس حقانی نیز که به‌تازگی از زندان دولت افغانستان رها شده است، عضو هیئت مذاکره‌کننده آنان با دولت افغانستان است. این شاخه در گذشته روابط بسیار نزدیکی با القاعده داشته است و در حال حاضر، اگرچه القاعده نسبت به گذشته در افغانستان ضعیف شده است، اما شاخه حقانی همچنان مانند گذشته روابط خود را با شبکه القاعده حفظ کرده است. در کنار آن، حالا شواهد نشان می‌دهد که شاخه حقانی با گروه داعش نیز در ارتباط نزدیک قرار دارد. 

به نظر می‌رسد حملاتی که داعش در یکی دو سال گذشته انجام داده است، همه توسط شاخه حقانی طراحی شده است. شاخه حقانی در گذشته نیز پیچیده‌ترین و پرتلفات‌ترین حملات تروریستی را در افغانستان انجام داده است؛ مانند حمله به بیمارستان نظامی سردار محمد داود که نزدیک به ۲۰۰ تن در آن کشته شدند، و نیز حمله به پایگاه مرکزی ارتش ۲۰۹ شاهین در استان بلخ در شمال افغانستان که تلفات سنگینی را به نیرو‌های ارتش ملی افغانستان وارد کرد. شاخه حقانی به دلیل رابطه مستقیمی که با سازمان استخبارات پاکستان دارد، از حمایت استراتژیک آن سازمان برخوردار است. گفته می‌شود که اکثریت حملات تروریستی که توسط شاخه حقانی صورت گرفته است، توسط کارشناسان آن سازمان طراحی شده است. به این ترتیب، مشخص می‌شود که یک اتحاد چند وجهی میان تمامی گروه‌های تروریستی در افغانستان وجود دارد. با آن که در ترکیب گروه داعش و شبکه القاعده در أفغانستان، بیشتر اتباع خارجی حضور دارند، اما در مجموع و در نهایت این گروه‌ها با هم یکی می‌شوند. هرچند هنوز جزئیات بیشتری در مورد حمله بر هسته داعش در شمال شهر کابل به نشر نرسیده است، ولی شواهد نشان می‌دهد که این هسته با کمک لجستیکی و مالی طالبان توانسته است حملات تروریستی پرتلفاتی را به شهر کابل سازمان‌دهی کند.  

بیشتر از