آیا قطر شاهد کودتای دیگری بود؟

مخالفان وقوع کودتا را تأیید می‌کنند اما دولت قطر آن را رد می‌کند

گزارش های رسانه ای حاکی از وقوع كودتا در قطر است. عکس از: ‏AFP‏

به رغم این که دوحه وقوع هر گونه کودتا در این کشور را رد می کند و خبرهای منتشر شده در این مورد را عاری از حقیقت می داند؛ اما فعالان سیاسی با نشر گزارش های در شبکه های اجتماعی بر وقوع کودتا در قطر تأکید دارند و از شنیده شدن صداهای تیراندازی و انفجار در شهر "الوکره" در نزدیکی دوحه خبر می دهند.

در همین راستا و در نخستین اظهار نظر رسمی، یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه قطر به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: خبر کودتا در قطر عاری از حقیقت است و هیچ اساسی ندارد بلکه یک دروغ پردازی رسانه ای است که با حقیقت اوضاع در مغایرت می باشد.

البته خبر وقوع کودتا در قطر از صبح دوشنبه گذشته با هشتگ "کودتا در قطر" آغاز شد و این خبر به زودی سراسر  شبکه های اجتماعی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را فراگرفت. فعالان عقیده دارند که کودتای اخیر که دوحه آن را تکذیب می کند از سوی حمد بن جاسم، نخست وزیر پیشین قطر رهبری شده است. این فعالان خاطر نشان می کنند که حمد بن جاسم از 23 ماه آوریل گذشته هیچ پیامی در صفحه تویتر خود نشر نکرده بود؛ اما پس از انتشار خبر وقوع کودتا وی اقدام به نشر پیامی در تویتر کرد و این امر می تواند حاکی از اختلاف نظر میان حمد بن جاسم و امیر قطر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمد بن جاسم در تویتی نوشت است: "همان گونه که قبلا اشاره کردم، من دیگر نمی خواهم به هیچ گونه مشاجره پاسخ دهم و تأکید می کنم که این روش را در آینده نیز ادامه خواهم داد. من جزو کسانی نیستم که افراد دیگر را به عنوان ابزاری برای دفاع از خود و یا حمله به دیگران مورد استفاده قرار دهم."

در واکنش به ماجرای اخیر، فهد بن عبد الله آل ثانی، یکی از شیوخ آل ثانی که به عنوان یکی از مخالفان امیر قطر به شمار می رود؛ در صفحه تویتر خود نوشته است: "آیا تمیم و متحدان اجیر شده وی می توانند در مورد آن چه در "الوکره" اتفاق افتاده است روشنی بیاندازند؟ در حال حاضر سه نیروی خارجی در قطرحضور دارند و هیچ هماهنگی میان این نیروها وجود ندارد و کوچکترین تنشی میان آن ها می تواند شهروندان قطر را در معرض آتش جنگ قرار دهد." فهد بن عبد الله رژیم قطر را "خیانتکار" توصیف کرده و افزوده است: "حتی خود رژیم نیز از گزند آتش درگیری میان نیروهای خارجی یاد شده در امان نخواهد ماند."

در همین حال، وب سایت"دولت انتقالی قطر" که بیشتر چهره های مخالف در خارج از کشور آن را دنبال می کنند؛ در صفحه تویتر خود چنین نوشته است: "خبر وقوع کودتا در قطر صد در صد درست است و حتی در جریان درگیری در الوکره، یک جنگنده قطری نیز سرنگون شده است."

اما دوحه کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین را متهم به راه اندازی شایعات علیه دولت قطر می کند.

در همین حال، مساعد بن سعد السحیمی، ویدیویی کوتاهی را در تویتر منتشر کرده است که مسیر هواپیمایی نظامی بر فراز دوحه را نشان می دهد. وی در پیامی افزوده است که "شماری از هواپیماهای نظامی وارد فضای دوحه شده بودند."

پدیده تکرار کودتا در قطر

کشور قطر که در شرق شبه جزیره عربستان واقع شده است در جریان کمتر از سه دهه گذشته شاهد چند کودتا بوده است. در فوریه 1996، دوحه شاهد کودتای نافرجامی علیه شیخ حمد بن خلیفه، امیر پیشن قطر بود، این کودتا که از سوی افسران هوادار به شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی، امیر معزول قطر رهبری شده بود؛ با شکست رو به رو شد.

البته در 27 ژانویه 1995، شیخ حمد بن خلیفه، پدر امیر کنونی قطر که در آن زمان ولیعهد بود؛ دست به کودتای سفید علیه پدرش زد و بدون هیچ خشونتی قدرت را به دست گرفت. شیخ حمد بن خلیفه که در آن زمان در خارج از کشور به سر می برد بدون این که به مشروعیت پسرش اعتراف کند، به کشور بازنگشت و تصمیم گرفت زندگی خود را در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین که اکنون به عنوان "کشورهای تحریم کننده" توصیف می شوند؛ سپری کند.

سپس افرادی که در سال 1996 دست به کودتا زده بودند به جرم تلاش برای عزل خشونت آمیز امیر قطر، حمل سلاح علیه دولت و همکاری با کشورهای خارجی به دادگاه کشانده شدند و شیخ جاسم بن حمد، وزیر امور خارجه وقت قطر که گفته می شود کودتای اخیر را رهبری کرده است؛ شاهد این ماجرا بود. پس از تحقیقات بسیار، دادگاه قطر 19 تن از کودتاچیان را به اعدام محکوم کرد و بقیه را به زندان انداخت، اما بنا به گفته منابع آگاه، دولت قطر از اجرای حکم اعدام صرف نظر کرده است.

در سال 2010، شماری از متهمان به کودتا با میانجی گری ملک عبدالله بن عبد العزیز، پادشاه فقید عربستان سعودی مورد عفو قرار گرفتند و از زندان رها شدند.

قابل ذکر است که در سال 2017، قطر متهم به حمایت از گروه های تررویستی شده و روابط دوحه با شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دچار بحران شد. در این میان عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به دلیل این که قطر از گروه های تررویستی و افراط گرایان حمایت می کند و قلمرو آن تبدیل به پناهگاهی برای رهبران سازمان اخوان المسلمین که یک گروه تروریستی شناخته می شود؛ شده است؛ روابط خود را با قطر قطع کردند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia