برندگان جایزه روزنامه‌نگاری پولیتزر معرفی شدند

روزنامه‌ نیویورک تایمز برای گزارش‌های افشاگرانه درباره پوتین، برنده جایزه پولیتزر شد

کسب جایزه پولیتزر، افتخاری مهم برای روزنامه‌نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای که در آمریکا هستند به حساب می‌آید - REUTERS/Willy Kurniawan 

دوشنبه بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا ، برندگان امسال جوایز معتبر روزنامه‌نگاری پولیتزر اعلام شدند. شیوع گسترده کرونا رسم هرساله مراسم اعطای این جوایز را برهم زد و به جای آنکه به رسم معمول مراسم در دانشگاه کلمبیا شهر نیویورک برگزارشود، از طریق پخش‌زنده از خانه «دانا کیندی»، از کارکنان موسسه پولیتزر برگزار شد. 

کسب جایزه پولیتزر، افتخاری مهم برای روزنامه‌نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای که در آمریکا هستند به حساب می‌آید. 

در بخش خبری، کارکنان روزنامه کوریر جورنال ( در لویزویل کنتاکی)، به دلیل پوشش خبری موضوع اعطای عفو صدها نفر توسط فرماندار این ایالت، جایزه سریع‌ترین و کامل‌ترین پوشش خبری این موضوع را به خود اختصاص داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، برایان روزنتال از روزنامه‌ نیویورک تایمز، به دلیل گزارش تحقیقی درباره وضعیت صنعت تاکسیرانی در نیویورک و شرکت‌هایی که با وام‌های خود از رانندگان سوءاستفاده می‌کنند، جایزه این بخش را از آن خود کرد. 

در بخش گزارش‌گری توضیحی، کارکنان روزنامه‌ واشینگتن پست، به خاطر مجموعه گزارش‌های خود که در خصوص تاثیرات حرارت بالا بر روی کره زمین بود، پولیتزر این بخش را گرفت. 

اما یکی دیگر از جوایز پولیتزر به روزنامه‌نگاری محلی اختصاص دارد و رسانه‌هایی که فقط در محدوده یک ایالت فعالیت عمده دارند. جایزه این بخش به خاطر گزارش‌های روزنامه بالتیمور سان، در خصوص رابطه مالی شهردار این شهر با سیستم بهداشت عمومی و بیمارستان‌ها به این روزنامه تعلق گرفت. 

درحوزه گزارشگری در سطح ملی، دو سازمان خبری جایزه این بخش را گرفتند. اول وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی پروپابلیکا، برای تحقیق در خصوص حوادثی که در یکی از ناوهای آمریکایی رخ داده و جایزه دیگر به سیاتل تایمز برای آشکار کردن مشکلات هواپیمای بویینگ ۷۳۷ ماکس. 

در بخش روزنامه‌نگاری بین‌المللی، روزنامه‌ نیویورک تایمز به دلیل انتشار مجموعه گزارش‌هایی در خصوص ولادیمیرپوتین رییس‌جمهوری روسیه، توانست جایزه این بخش را از آن خود کند. در این بخش گزارشی از نشریه نیویورکر و همچنین گزارش‌گری رویترز از تجمعات اعتراضی هنگ‌کنگ، در فینال حضور داشتند. 

نشریه نیویورکر، با مطلبی در خصوص رابطه دوستی برقرار کردن نگهبانان بازداشت‌گاه گوانتانامو با اسرای این مجموعه، توانست جایزه پولیتزر بهترین گزارش ‌بلند را به خود اختصاص دهد. 

در حوزه یادداشت نویسی هم جفری گرت از روزنامه هرالد پرس تگزاس به خاطر مجموعه نوشته‌هایی که موضوع مرگ زندانیان در یک زندان کوچک را درحالی که در انتظار دادگاه بودند، مستحقق جایزه پولیتزر دانست. 

از بخش‌های دیگر جایزه پولیتزر، کاریکاتور ادیتوریال، نقد، عکاسی، عکاسی مستند،گزارشگری رادیویی، و البته گزارشگری در جهت «خیرعمومی» است. در بخش خدمت به مردم، مجموعه گزارش‌های پروپابلیکا در خصوص شهرهای کوچک در آلاسکا که توسط پلیس حفاظت نمی‌شوند، موفق به دریافت این جایزه شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر