ناگفته‌های محمدعلی نجفی از قتل همسرش

«میترا با یک مامور امنیتی رابطه داشت، اما نمی‌توانم ثابت کنم»

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد با حضور متهم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران- تسنیم
 

بی‌شک یکی از عجیب و غریب‌ترین پرونده‌های جنایی چند سال اخیر ایران، ماجرای قتل میترا استاد، همسر دوم محمد علی نجفی، شهردار سابق تهران بود. روز گذشته دهمین دادگاه این پرونده جنایی‌-‌سیاسی برگزار شد و وزیر سابق آموزش و پرورش، جزئیاتی جدیدی از روایت رابطه با میترا استاد و بعد هم قتل وی مطرح کرد. 

پرداخت «وجه‌المصالحه» میلیاردی و باز شدن پای «لس‌آنجلسی‌ها» به داستان

بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در ابتدای جلسه قاضی مجید متین‌راسخ با اشاره به آن که متهم در جلسه قبل دادگاه  به «قصاص نفس» محکوم شده بود، گفت: «این رای مورد اعتراض قرار گرفت و شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور آن را رسیدگی و نقض کرد و دوباره پرونده بازگردانده شد و این بار متهم با توجه به دریافت رضایت از اولیای ‌دم، یک بار دیگر در قتل عمد مجرم شناخته و به شش‌سال‌ونیم حبس و همچنین ۱۵ ماه حبس به جرم حمل سلاح غیرمجاز محکوم شد.»

این حکمی هم یک بار دیگر در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور نقض شد و دادگاه روز گذشته برای رسیدگی مجدد به این پرونده، در پی رفت و برگشت‌های متعدد به دیوان عالی کشور، برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها، محمدعلی نجفی در فاصله زمانی برگزاری دادگاه‌ها و همچنین رفت و برگشت احکام صادره به دیوان عالی کشور، این فرصت را یافته است تا با پرداخت ۱۰ میلیارد تومان به خانواده مقتول، رضایت آنها را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده دادستان در دادگاه روز گذشته با اشاره به این ماجرا و پرداخت مبلغ کلان میلیاردی از سوی شهردار سابق تهران به خانواده مقتول، گفته است: «نجفی مرتکب قتل زنی بی‌دفاع شده و بعد چندین میلیارد تومان بر اساس شنیده‌های ما پرداخت کرده تا رضایت بگیرد. با این مبلغ می‌شد تعداد بسیار زیادی از زندانیان رجایی‌شهر را که سال‌هاست در زندان هستند و تا دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی منتظر قصاص می‌شوند، آزاد کرد.»

نماینده دادستان در ادامه سخنان خود درباره این وجهه‌المصالحه، گفت: «گویا بخشی از این مبلغ پرداختی مهریه مرحوم بوده است و ما چیزی دراین‌باره نمی‌دانیم، اما این شائبه ایجاد می‌شود که هر کسی پول داشت، می‌تواند همسر خود را بکشد. بنابراین من درخواست دارم اشد مجازات در نظر گرفته شود.» 

نماینده دادستان از دادگاه خواسته است تا «قرار وثیقه» نجفی به «بازداشت» تبدیل شود. این در حالی است که نجفی همچنان در زندان به سر می‌برد. 

در بخشی از محاکمه، رئیس دادگاه از نجفی پرسید، «با چه مبلغی رضایت گرفتید؟» و متهم در پاسخ گفت: «۱۳۶۲ سکه برای مهریه حساب شد که حدود هشت میلیارد و خرده‌ای بود، اما مجموعا حدود ده میلیارد تومان پرداخت کردیم.»

بنا به گزارش روزنامه شرق، نماینده دادستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این ادعا که  «عمل نجفی باعث شده نظم جهانی به هم بریزد، اما وکیل متهم ادعا کرد یک قتل خانوادگی نمی‌تواند نظم جهانی را به هم بریزد»، خطاب به محمد علی نجفی و وکیل وی گفت: «من به شما می‌گویم عمل آقای نجفی باعث شد رسانه‌های لندن‌نشین و توییت‌نویسان لس‌آنجلس‌نشین جوسازی کرده و بخواهند نظام را ناکارآمد نشان دهند و ضعف مدیریتی نظام را نشان دهند؛ چراکه نجفی سال‌ها کارگزار نظام بوده‌ است.»

بنا به ادعای نماینده دادستان، نجفی «از طریق وکلایش مدعی شده ‌است که میترا روابط نامشروع زیادی داشته، اما نتوانستند این ادعا را ثابت کنند.» 

دادستان گفت که محمدعلی نجفی «سه وکیل» داشته است که هریک بخشی از جریان‌سازی این پرونده را به عهده داشتند. به گفته وی یکی از وکلا وظیفه «برهم‌زدن افکار عمومی» را داشته است و وکیل دیگر «تحقیقات» را زیر سوال می‌برد و وکیل سوم هم «احساسات» را برانگیخته است.

نماینده دادستان به مصاحبه نجفی در دادسرا هم اشاره کرده است و گفته است: «دکتر شهریاری، رئیس دادسرای جنایی، به آقای نجفی گفتند که نباید مصاحبه کنی، اما ایشان مصاحبه کرده است و حرف‌هایی زده که مورد سوءاستفاده رسانه‌های لندن‌نشین قرار گرفته ‌است.»

نجفی: در حالت بی‌تعادلی مرتکب قتل شدم

در جلسه دیروز دادگاه، شهردار تهران هم به دفاع از خود پرداخت. نجفی پیش از هرچیز اتهام «قتل عمدی» میترا استاد را نپذیرفت و با بیان این که «همه کارشناسان نیز گفته‌اند که شلیک‌ها مستقیم نبوده»، گفت: «من در حالت بی‌تعادلی مرتکب قتل شدم.»

نجفی پیش از شروع بیان دفاعیات خود در دادگاه به شرح برخی از جزئیات رابطه خود با میترا استاد پرداخت. به گفته شهردار سابق تهران، او و میترا استاد بر «سر مسایل بنیادی» با هم اختلاف داشته‌اند. نجفی در توضیح این اختلافات گفت: «مثلا قبل از عقد دائم او با چادر به دیدار من می‌آمد اما بعد از عقد او با حجاب نامناسب از نظر من بیرون می‌رفت. بر سر مسائل اعتقادی هم بسیار با هم اختلاف نظر داشتیم.»

به ادعای نجفی، میترا استاد با پیشنهاد وی مبنی بر جدایی مخالفت داشته و نجفی را تهدید کرده است که در صورت جدایی «روی صورت دختر و همسر اول و نوه‌ام اسید می‌پاشد.» 

نجفی مدعی شد که «میترا حتی چاقو هم می‌کشید. این مسایل بود که باعث شده‌ بود بخواهم از او جدا شوم.»

نجفی در پاسخ به سوالی درباره میزان مهریه میترا استاد هم ادعا کرد: «او گفت به اندازه سال تولدم مهریه کنیم که دیگر همسر اولم نتواند درخواست طلاق میترا را بدهد. من از آسیب‌رسیدن به خانواده‌ام و آبروریزی خیلی نگران بودم چون او گفته ‌بود در فضای مجازی آبروریزی راه می‌اندازد.»

نجفی در توضیح ماجرای قتل نیز گفت: «شلیک گلوله مستقیم نبوده و کمانه کرده ‌است. من باز هم می‌گویم کمانه‌کردن عامل مرگ میترا بوده و حتی کارشناسان درخواست نبش قبر دادند.»

رابطه میترا استاد با نهادهای امنیتی

در بخش دیگری از جلسه دادگاه، ماجرای رابطه میترا استاد با یک فرد امنیتی نیز مطرح شد. محمدعلی نجفی در توضیح این ماجرا به قاضی دادگاه گفت: «میترا با یک فرد امنیتی ارتباط داشت. او در واتس‌اپ با آن فرد ارتباط داشت و فایل‌های صوتی من را می‌فرستاد. من نمی‌دانم آن فرد از طرف نهادی مأمور شده بود یا شخصا این کار را می‌کر،د اما من نمی‌توانم ثابت کنم. چون فایل‌ها در واتس‌اپ فرستاده می‌شد.»

نجفی در عین‌حال گفت: «می‌توانم مشخصات آن فرد را بدهم. آن فرد کاملا قابل شناسایی است.»

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: «نهاد امنیتی من را که ۴۰ سال در این نظام کار کردم، باید حمایت می‌کرد نه این که زندگی شخصی من را رصد کند.» نجفی همچنین گفت: «نهادهای امنیتی باید از ما در برابر هجمه‌های خارجی محافظت کنند. من خطا کردم و این را قبول دارم. لغزش کردم، اما از لغزش من استفاده و علیه من اقدام کرد. باز هم می‌گویم، این اتفاق افتاد.»

در جای دیگری از جلسه دادگاه، قاضی با اشاره به بحث «مهدورالدم» بودن میترا استاد که از سوی نجفی مطرح شده بود، اما هیچ‌گاه ثابت نشد، از نجفی توضیح خواست، و شهردار سابق در پاسخ به این سوال گفت: «میترا بارها من را با خیانت تهدید کرده ‌بود. از روابطی صحبت کرده‌ بود، اما من هرگز ندیدم او به من خیانت کند؛ حتی اگر او مهدورالدم بود، کشتن او کار من نبود که اجرا کنم. من اشتباهم را قبول دارم.»

در پایان جلسه دادگاه، نجفی برای بیان آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: «از روی عصبانیت وارد حمام شدم و قصد شلیک نداشتم. دوست داشتم قصاص شوم.»

بیشتر از