شورش مداحان علیه مقررات کرونا

از «درایوین روضه» حدادیان تا سرکشی منصور ارضی در مسجد ارک

منصور ارضی، سعید حدادیان و محمود کریمی، سه مداح محبوب رهبر ایران هستند که این روزها هر کدام به شیوه‌ای حاشیه‌ساز بوده‌اند.

سعید حدادیان در پارکینگ پارک ارم، درایوین روضه برپا کرده، محمود کریمی در روضه مجازی‌اش امام سوم شیعیان را «قمارباز» خوانده و منصور ارضی بی‌توجه به مقررات تصویب‌شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، مجالس روضه و مناجاتش در مسجد ارک تهران را برپا کرده است.

هر سه اقدام با واکنش کاربران در فضای مجازی مواجه شده است.

در واکنش به این برنامه‌ها، تاکنون و با مداخله پلیس، جلوی ادامه مجلس یکی از این روضه‌خوان‌ها که از قضا پدرخوانده دیگر روضه‌خوان‌های حکومتی است، گرفته شده؛ منصور ارضی.

هم‌زمان با آغاز ماه رمضان، کانال تلگرامی موسسه قدیم‌الاحسان که برگزارکننده مجالس منصور ارضی است نوشت که «چراغ مسجد ارک در شب‌های ماه مبارک رمضان روشن است» و منصور ارضی برنامه‌هایش را تعطیل نخواهد کرد.

برگزاری این جلسات در حالی بود که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری هرگونه برنامه مذهبی و غیرمذهبی که مستلزم حضور جمعیت باشد در سراسر کشور ممنوع است.

در مقابل، مدیران این موسسه اعلام کردند که خودشان پروتکل‌های بهداشتی را به اجرا می‌گذارند، افراد را قبل از ورود به مسجد، تب‌سنجی و ضدعفونی می‌کنند و چینش افراد را به‌گونه‌ای درنظر می‌گیرند که حضار از هم فاصله داشته باشند.

با این وصف چند شب مراسم روضه مسجد ارک برگزار شد و حتی پلیس راهور و پلیس امنیت تهران نیز تدابیر ترافیکی و امنیتی را در اطراف این مسجد اجرایی کردند.

این در حالی است که به گفته برخی روزنامه‌نگاران از داخل ایران، خواهر، شوهرخواهر و خواهرزاده منصور ارضی در همین روزها مبتلا به کرونا شده و فوت کرده‌اند.

نهایتاً با مداخله حسن روحانی و دستور او به وزیر بهداشت، مجلس ارک شب گذشته و با حضور پلیس تعطیل شد.

در هفته‌های گذشته، چهره‌های مذهبی، روحانیون، نمایندگان علی خامنه‌ای در استان‌ها و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از حسن روحانی خواسته‌اند تا مراسم مذهبی در کشور از فهرست ممنوعیت‌های کرونایی خارج شود.

حسن روحانی هفته گذشته و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که او با بازگشایی اماکن مذهبی موافق است ولی تنها در شهرهایی که بر اساس اعلام وزارت بهداشت از لحاظ شیوع ویروس، سفید اعلام شده باشند، این اتفاق رخ خواهد داد.

بعد از این سخنان و در حالی که تولیت اماکن مذهبی در قم و مشهد در حال تهیه پروتکل‌های خودسرانه برای بازگشایی این اماکن بودند مقام‌های بهداشتی اعلام کردند که این دو شهر در فهرست مناطق سفید و عاری از ویروس کرونا قرار ندارند.

فشار روحانیون و مداحان برای بازگشایی اماکن مذهبی گرچه از سوی آن‌ها به دلیل نگرانی از «حذف توسل و تولی» از زندگی مردم ایران عنوان می‌شود ولی انتشار نامه‌ معاون فرهنگی وزارت علوم ایران در رسانه‌ها بعد دیگری از ماجرا را فاش کرد.

در این نامه، وزارت علوم از روسای دانشگاه‌های کشور خواسته بود که به‌رغم تعطیلی نمازهای جماعت و مجالس مذهبی در دانشگاه‌ها، آن‌ها موظف‌اند که «حق‌القدم» روحانیونی که پیش‌تر به آن دانشگاه‌ها می‌رفته‌اند را پرداخت کنند.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم این دستور را به استناد ابلاغیه «ستاد اقامه نماز کشور» صادر کرده بود.

ستاد اقامه نماز کشور که ریاست آن با محسن قرائتی است بر کار روحانیونی که در مساجد، مدارس، ادارات دولتی، نهادهای عمومی و ... برای انجام مراسم مذهبی حضور می‌یابند، نظارت و از آن‌ها حمایت می‌کند.

با توجه به متن نامه وزارت علوم، به نظر می‌رسد ابلاغیه این ستاد فراتر از دانشگاه‌ها بوده و دیگر نهادهای دولتی و عمومی نیز موظف شده‌اند به روحانیونی که اکنون نمی‌توانند پیش‌نماز و روضه‌خوان مراسم‌ها باشند «حق‌القدم» پرداخت کنند.

این روحانیون شاید آخرین حلقه از تجارت مذهبی در ایران باشند. در رأس هرم، مداحان و روحانیون نزدیک به علی خامنه‌ای قرار دارند که با امکاناتی گسترده‌تر و حمایت همه‌جانبه نهادهای امنیتی و نظامی قادرند زمان اختصاصی در صداوسیما برای برپایی مجالس روضه غیرحضوری بگیرند و یا پارک ارم تهران را به نخستین «درایوین روضه» ایران تبدیل کنند.

در سال‌های گذشته، اتهامات متعدد مالی، امنیتی و حتی اخلاقی به چهره‌های این حلقه قدرتمند وارد شده ولی آن‌ها هیچ‌گاه از مدار محبوبیت رهبر جمهوری اسلامی خارج نشده‌اند.

آخرین اتهام وارده به این گروه قدرتمند، در پاییز امسال و پس از بالا گرفتن بحث‌ها بر سر دستگیری حسن میرکاظمی (رعیت) مطرح شد.

میرکاظمی علاوه بر مالکیت بر شرکت مصادره‌ای «دنیای فلز» در نزدیکی تهران، شرکت رنوس و مجتمع کشت و صنعت فدک و مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا، مهره کلیدی شبکه مداحان، و بزرگ‌ترین بدهکار بانک کشاورزی هم لقب گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوستی وی با «محمود کریمی» و «محمدرضا طاهری»، دو مداح محبوب علی خامنه‌ای، که از هیئت ثارالله آغاز شده بود، بعدتر چنان گسترده شد که ویلا و باغ‌وحش خصوصی وی در اتوبان تهران- کرج، علاوه بر کریمی و طاهری، پاتوق اکثر مداحان مطرح ایران بود.

با وجود اتهامات متعدد مالی درباره رابطه چهره‌های اصلی شبکه مداحان با مفسدان امنیتی و اقتصادی و حتی یک مورد «هفت‌تیرکشی» محمود کریمی به روی شهروندی عادی در اتوبان بابایی تهران، این افراد پای ثابت مجالس مذهبی بیت رهبری و در حصن و حصار او هستند.   

شاید به همین دلیل است که محمود کریمی بدون آنکه ترسی از عواقب سخنانش داشته باشد می‌تواند در مجلس روضه مجازی‌اش، از «قماربازی» امام سوم شیعیان سخن بگوید و ترسی از عواقب آن نداشته باشد.

کرونا و شرایط ویژه‌ای که پدید آورده، بخش عمده‌ای از درآمد و نفوذ این چهره‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. مجالس روضه علی خامنه‌ای تعطیل شده، چراغ مجالس اختصاصی آن‌ها در تهران خاموش است و اگر این شرایط ادامه یابد شاید آن‌ها صبوری را کنار بگذارند و شورش خود علیه دولت را علنی کنند.

بیشتر از