آزادی پیش از موعد زندانیان زن در نیویورک

طرح آزادی زنان زندانی پس از مرگ یک خانم میانسال زندانی مبتلا به کرونا اجرایی شد

ضدعفونی یکی از زندان‌های فدرال در آمریکا- Sandy Huffaker / Getty Images via AFP

به دنبال مرگ اولین زن مبتلا به کووید ۱۹، فرماندار اندرو کومو اعلام کرد شمار بیشتری از زندانیان آزاد می شوند.

یک زن ۶۱ ساله، اولین قربانی زندانی، بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در زندان ایالتی شد. و به دنبال آن اندرو کومو طرح‌ آزاد‌ی زندانیان باردار را اعلام کرد.

«دارلن بنسون» در مرکز تادیب زنان نیویورک در «بدفورد هیلز» زندانی بود. وی نخستین زن در زندان ایالت نیویورک بود که قربانی کووید۱۹ شد.

مرگ وی بلافاصله پس از درگذشت زنی ۳۰ ساله در تگزاس رخ داد که در واقع اولین مرگ در «زندان فدرال» امریکا بر اثر کرونا بود.

پس از این رویداد، دفتر فرمانداری نیوریورک در بیانیه‌ای از اجرای طرح آزادی زنان زندانی پیش از پایان محکومیتشان خبر داده است. در نخستین گام، زنان بارداری که جرایم غیرخشونت‌آمیز مرتکب شده‌اند از زندان‌های نیویورک آزاد می‌شوند. این افراد باید شش‌ماه یا کمتر از مدت زمان زندانشان باقی مانده باشد.  

فرمانداری ایالت نیویورک در این بیانیه اعلام کرده که کنترل بیماری ناشی از ویروس کرونا در تمام بخش‌های ایالت در جریان است و زندان‌های ایالتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. 

گروه‌های دفاع از حقوق زندانیان پس از مرگ این خانم میانسال، از اندرو کومو به دلیل تعلل در آزادی زندانیان زن پیش از پایان محکومیت انتقاد کرده بودند. 

آن‌ها در بیانیه اعتراضی‌شان نوشته بودند که دارلن بنسون نه به چند سال زندان که به «مرگ» محکوم شد، آن هم به دلیل بی‌توجهی فرماندار نیویورک برای انجام تدابیر بهداشتی موثر در زندان و آزادی پیش از موعد او.

پیش از وقوع این اتفاق در زندان نیویورک، آندره سیرکل نیز در زندان فدرال آمریکا درگذشت. او زن زندانی بارداری بود که پیش از مرگ جند هفته با ویروس کرونا مبارزه کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرزند این زندانی زمانی به‌دنیا آمد که او به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده بود. 

مرگ این زندانی، این موضوع را پیش کشیده است که چرا زنان باردار با وجوع شیوع ویروس درزندان‌های ایالات متحده، همچنان در حبس هستند؟

مقامات ایالت نیویورک ماه گذشته، با وجود نگرانی گسترده از شیوع کووید ۱۹ در زندان‌ها، تنها با آزادی زندانیان جرائم غیرخشونت‌بار بالای ۵۵ سال و زندانیانی که ۹۰ روز به آزادیشان مانده است، موافقت کرده بودند.

گروه‌های مدافع حقوق زندانیان در نیویورک هشدار داده بودند که این اقدام ناکافی است و سبب حفاظت از سایر زندانیان آسیب‌پذیر نظیر زنان باردار نخواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان