چرا نحوه استثنایی سوئد در برخورد با کرونا کارساز بوده است؟

«می‌توانیم به مردم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون اجبار اعتماد کنیم»

نیروی داوطلب صلیب سرخ در فروشگاهی در نزدیکی استکهلم در حال خرید برای افراد مسنی که در خانه مانده‌اند، ۲۹ آوریل-  Jonathan NACKSTRAND / AFP

از همان زمانی که کرونا در اروپا شیوع پیدا کرد، سوئد مسیری متفاوت با کشورهای همجوار و دیگر کشورهای اروپایی در پیش گرفت. آنها بر خلاف آنچه کشورهای دیگر برای پایین آوردن تلفات ویروس و مسطح کردن منحنی ابتلا به ویروس کرونا انجام دادند، از تعطیلی کسب‌وکارها خودداری کردند.

این موضوع باعث انتقادات زیادی به دولت سوئد شد. اما مقامات سوئدی گفتند که موضوع «اعتماد»، نقطه محوری چنین سیاستی است. مقامات بهداشتی سوئدی می‌گویند که می‌توان به مردم این کشور در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون اینکه هیچ اجباری داشته باشند، اعتماد کرد.

در حال حاضر در سوئد کسب‌وکارها تعطیل نشده‌اند، اعداد و ارقامی که از این کشور مخابره می‌شود، فاجعه نیست و به نظر می‌رسد حتی با نسبت کسب‌وکارها، و با رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، با شمار مرگ ۲۲ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر تقریبا شبیه ایرلند است که به خاطر اقداماتش برای مهار کرونا، با تحسین مواجه شده است.

اگر چه هفته پیش، روزی که استکهلم هوایی آفتابی داشت، به نظر نمی‌رسید که مردم چندان هم پروتکل‌ها را رعایت کنند چرا که جوانان سوئدی  بارها و رستوران‌ها و پارک‌ها را غرق کردند و تن به آفتاب ‌سپردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد برخلاف کشورهای دیگری که کاملا کسب‌وکارها را به صورت وسیعی تعطیل کرده‌اند مرزهای خود را باز و مدارس را فعال نگه‌داشته است و هیچ محدودیتی هم برای وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد. مغازه‌های سلمانی و باشگاه‌های ورزشی و سینماها هم همچنان فعال هستند.

آنچه که اتفاق افتاد این بود که تجمعات بیشتر از پنجاه نفر و ملاقات‌ از خانه‌های سالمندان ممنوع شد. اما هیچ جریمه‌ای وجود ندارد و عابران به کسانی که ماسک به صورت دارند جوری نگاه می‌کنند که انگار از مریخ آمده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و امور اجتماعی ، لنا هالنگرن سوئد گفته است: «در طول بحران، سوئد واحدهای مراقبت ویژه‌ کافی برای برخورد با بیماران کووید-۱۹ داشته است. اکنون ۲۵۰ تخت خالی داریم.»
این بدان معنا نیست که کووید-۱۹ عواقب مرگباری برای سوئد نداشته است. اداره بهداشت عمومی سوئد اعتراف کرده است که سالمندان این کشور به سختی هزینه چنین بحرانی را پرداخت کرده‌اند.

در واقع مقامات سوئدی اذعان می‌کنند که در خصوص افراد بالای ۷۰ سال و حفظ سلامتی آنها، ناکام بوده‌اند که تقریبا ۸۶ درصد موارد مرگ این کشور از شمار ۲۱۹۴ نفر را به خود اختصاص می‌دهد.

مقامات بهداشت عمومی هفته گذشته اعلام کردند که بیش از ۲۶ درصد از دو میلیون ساکنان استکهلم تا اول ماه مه آلوده خواهند شد.

اما حتی این رقم به عنوان یک پیروزی مطرح شد؛«شماری از ابتلا که می‌تواند شیوع‌ به ویروس را در آینده محدود کند، بدون اینکه به مرگ بسیاری از شهروندان منجر شود».