آمریکا قصد دارد ماه آینده قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران را به رای بگذارد

آسوشیتدپرس: آمریکا در این مرحله به دنبال کلید زدن مکانیسم ماشه نیست

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

ایالات‌متحده آمریکا متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به طور نامحدود تمدید می‌کند در شورای امنیت به گردش درآورده است.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سال پس از اجرای برجام، در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی و دیپلمات‌ها در سازمان ملل گزارش داد، انتظار می‌رود این قطعنامه با مخالفت روسیه مواجه شود که از هم اکنون از آغاز فروش سلاح به ایران سخن می‌گوید.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، برخی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس این قطعنامه را دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود این قطعنامه ماه آینده به رای گذاشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است استونی که از متحدان نزدیک آمریکا و عضو ناتو به شمار می‌رود در ماه می ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده بگیرد.

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد، انتظار می‌رود روسیه و چین با قطعنامه مخالفت کنند، اما برخی دپیلمات‌ها می‌گویند آمریکا قصد ندارد در این مرحله مکانیسم ماشه را کلید بزند.

نیویورک‌تایمز پیش‌تر گزارش داده بود که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و تیم حقوقی‌اش در حال بررسی ادله حقوقی هستند که با استناد به آنها آمریکا به عنوان یکی از امضاء کنندگان برجام، از حق به کار انداختن مکانیسم ماشه برخوردار است.

این مکانیسم می‌تواند به طور خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگرداند.

ایران و گروهی از ناظران بین‌المللی می‌گویند، آمریکا از برجام خارج شده و چنین حقی را در اختیار ندارد. برخی کارشناسان نیز بر این باورند که آمریکا برای به کار انداختن مکانیسم ماشه راه دشواری را در پیش خواهد داشت.